2026-08-25, 07:42
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag har träffat RM och han ljög friskt - till att börja med.

Har haft kontakt med ett mycket stort antal personer sedan 2009. Både personligen, via telefon, via mail och via PM. Dessa har varit såväl anonyma som icke anonyma. "Tröjmannen" kände sig "obekväm" när han fick se Gays syster och intog då en "ägandeställning" till lägenheten som visade på att han inte ville henne komma in i den. Naturligtvis skulle hon ha meddelat polisen vad som hade inträffat i denna dörröppning på Risåsgatan 9C men tyvärr gjorde hon aldrig det.

Vet inte om detta tidigare har blivit omnämnt i tråden eller inte? Hur som helst så spelar det ingen roll. Dahlsjö, Kjell-Åke och Gay hade var för sig pratat om att dra från stan under våren/försommaren 1965. Egentligen letade de efter en husvagn men p. g. a. att den midnattsblå saknade dragkrok samt att de inte kunde få tag i en husvagn och en bil med dragkrok fick det bli ett tält. En bekant till Dahlsjö (som också hette Johansson) lånade ut det här tältet. Han ringde efteråt vid ett flertal tillfällen hem till familjen Dahlsjö och helt naturligt frågade när han skulle få tillbaka sitt tält. Tyvärr fick han aldrig tillbaka sin egendom.

Husvagn och tält har du inte skrivit om tidigare.

Det talar ju för att de faktiskt skulle ut och ”lufta sig”.

Då skulle händelseförloppet se ut så här alltså:

De åker iväg i Volvon.
De har med sig pengar och de komprometterande dokumenten.

De blir stoppade av maffian.

KÅ och JD lyckas fly.

Maffian tar hand om Guy och bilen.
Guy avrättas på ett nybygge.
Bilen sänks i ett vattendrag eller plockas i sär eller körs till Oslo.

JD hamnar till slut i Rotterdam.

KÅ tar sig tillbaka till Gbg och lever gömd ett tag innan han lämnar sta’n. Några år senare dyker han upp i Linköping. Därefter är alla spår borta.

Alternativt händelseförlopp:

De drar iväg i bilen, inte nödvändigtvis till Åsa Havsbad.
De kör av vägen och drunknar.
Citera
2026-08-25, 08:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett scenario bland andra.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Killarna var inte raketforskare och inte du heller 🤣 EINSTEIN

Tanken var ju att skapa förvirning , dom kunde ju drunknat med kärran

Om det här scenariot ev. inträffade så inställer sig frågan: När i tiden?

Skedde detta i s f före eller efter att Gay skall ha blivit avrättad och hamnat på ett nybygge? Efter den 30 juli så har i a f inte några uppgifter framkommit om honom i motsatsen till Dahlsjö och Kjell-Åke.

Ytterligare en sak som verkar ha missuppfattats av vissa skribenter. Detta "skenscenario" har ingen av oss som har hållit på med detta minst sagt märkliga och olösta fall någonsin ens haft i åtanke tidigare. Jag har heller aldrig påstått eller "vetat" att så skulle ha skett. Eftersom ingen vet vad som hände med den midnattsblå så är detta enbart ett scenario bland andra.
Citera
2026-08-25, 09:28
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Skedde detta i s f före eller efter att Gay skall ha blivit avrättad och hamnat på ett nybygge? Efter den 30 juli så har i a f inte några uppgifter framkommit om honom i motsatsen till Dahlsjö och Kjell-Åke.

Ytterligare en sak som verkar ha missuppfattats av vissa skribenter. Detta "skenscenario" har ingen av oss som har hållit på med detta minst sagt märkliga och olösta fall någonsin ens haft i åtanke tidigare. Jag har heller aldrig påstått eller "vetat" att så skulle ha skett. Eftersom ingen vet vad som hände med den midnattsblå så är detta enbart ett scenario bland andra.

Det här mötet man skulle ha haft på Mården. Motsäger inte det att de skulle åkt iväg i bilen?
Det var väl den 29 de skulle ha åkt i väg med bilen. Mötet på Mården, var det inte den 30?
Om det mötet ägde rum, då har de alltså inte åkt iväg i bilen.
Alternativt att uppgifterna om mötet är felaktiga.
Citera
2026-08-25, 09:28
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Mycket diskussioner om bilen har bubblat upp nu igen och inget egentligt nytt har framkommit utan det är samma saker som vevas ett varv till.

Gay levde inte länge efter försvinnandet, K-Å blev kvar i närområdet men gick under jorden och JD drog till Benelux. Varför skulle inte JD kunnat köra bilen dit varför den aldrig påträffats i Sverige?

Har för mig att jag varit inne på detta tidigare i tråden men minns inte hur diskussionerna gick då.
Citera
2026-08-25, 09:58
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Jag ser inte kopplingen.

Om killarna fått tag i dokument som skulle vara komprometterande för vissa högt uppsatta personer i Gbg.
Citera
2026-08-25, 11:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Datumen den 28 och 29 juli 1965 är röriga.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det här mötet man skulle ha haft på Mården. Motsäger inte det att de skulle åkt iväg i bilen?
Det var väl den 29 de skulle ha åkt i väg med bilen. Mötet på Mården, var det inte den 30?
Om det mötet ägde rum, då har de alltså inte åkt iväg i bilen.
Alternativt att uppgifterna om mötet är felaktiga.

Just datumen den 28 och 29 juli är röriga.

När det gäller den 28 så är det på det sättet efter att Janne slutade sitt arbete för dagen. Vi har Värmlandsgatan som är bekräftat gällande Gay men osäkert vilket av dessa datum det inträffade. Vi har Janne när han kom med Volvon hem till Gay varvid Gay återvände hem vid midnatt. Detta är bekräftat av T. men osäkert vilket datum det inträffade p. g. a. att T. inte var nykter. Vi har det nattliga besöket i Olskroken natten mot den 29 juli. Datum och plats bekräftat av K. Gällande Kjell-Åke har hans mor lämnat olika uppgifter om sonen i media. Han hade semester, han gick till arbetet men kom aldrig fram samt att han vägrade att gå till arbetet den 29 juli. I vilket fall som helst så kom hans arbetsskor att stå kvar i hallen fram till september samma år då de kastades. Detta senare är en bekräftad uppgift.

"Gänget" skall ha haft två olika möten på hak i Haga den 29 och 30 juli. Om det var ett och samma hak eller två olika är okänt. Jag betvivlar emellertid att något av dessa möten kom att hållas på Mården där de alla tre var stamkunder och mycket välkända. Haga var vid den här tiden fyllt med pubar/ölcaféer.

Gällande O18920 är det också rörigt. "Omhändertagen" i ett garage, "exporterad" till Oslo och sänkt i något slags vattendrag (ev. sjö) i Göteborgsregionen. Gällande garage så vi haft blicken riktat mot ett specifikt sådant i Annedal som bl. a. drevs av åtminstone en kriminell man.

Roger Dahlsjö ljög så stor han var. Han la ut rökridåer och hela familjen Dahlsjö visste mycket väl vad som hade skett med den olycksdrabbade sonen/brodern. Inget av detta går förstås att bevisa. Av de fem helbröderna så var en inte kriminell, en okänt hur han var och tre som gick på den "breda vägen" som många gånger har visat sig vara farlig. Den hedervärde Roger var småtjuv och "lyckades" redan som 19 åring att bli far. Han höll också "lektioner" i hur hans efternamn stavades som han var mycket stolt över. Han har nu varit avliden i över 20 år.

Jag medger att detta efternamn är vackert men så är det också det enda "vackra" med den här familjen. Jag vilja gå så långt att hade den här familjen inte bott på Haga Östergata 1965 så tror jag inte att det hade blivit något Dahlsjöfall. Åtminstone inte sommaren 1965.
Citera
2026-08-25, 14:30
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Killarna var inte raketforskare och inte du heller 🤣 EINSTEIN

Tanken var ju att skapa förvirning , dom kunde ju drunknat med kärran

Helt osannolikt att killarna var så dumma att de trodde att skulle lyckas lura eller "förvirra" mördarna/maffian genom att i tysthet sänka bilen.
Du gör nog ett misstag som förutsätter att de killarnas intellektuella nivå inte var högre än din. Det finns väl inget som tyder på att de var helkorkade?
Citera
2026-08-25, 14:38
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Har nåt ur förundersökningen nånsin länkats här i tråden?
En 17-årig tråd med närmare 8000 inlägg borde väl intresserat sej för originaldokument ur utredningen? (Även om de skulle vara maskade bör de vara av intresse).
Citera
2026-08-25, 14:40
Medlem
Svedalafoxtrots avatar
Citat:
Roger Dahlsjö ljög så stor han var. Han la ut rökridåer och hela familjen Dahlsjö visste mycket väl vad som hade skett med den olycksdrabbade sonen/brodern. Inget av detta går förstås att bevisa.

Så allt det där tvärsäkra finns bara i ditt huvud?
Citera
2026-08-25, 14:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det nya i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Mycket diskussioner om bilen har bubblat upp nu igen och inget egentligt nytt har framkommit utan det är samma saker som vevas ett varv till.

Gay levde inte länge efter försvinnandet, K-Å blev kvar i närområdet men gick under jorden och JD drog till Benelux. Varför skulle inte JD kunnat köra bilen dit varför den aldrig påträffats i Sverige?

Har för mig att jag varit inne på detta tidigare i tråden men minns inte hur diskussionerna gick då.

Det nya som har tillkommit här i tråden är detta med husvagn och bil med dragkrok men att det fick bli ett tält istället.

Du har varit inne på detta tidigare men det är ett bra tag sedan.
Citera
2026-08-25, 16:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Riksarkivet.

Citat:
Ursprungligen postat av Svedalafoxtrot
Har nåt ur förundersökningen nånsin länkats här i tråden?
En 17-årig tråd med närmare 8000 inlägg borde väl intresserat sej för originaldokument ur utredningen? (Även om de skulle vara maskade bör de vara av intresse).

Inga problem med att få ta del av polisutredningen.

Det är bara att begära att du själv önskar ta del av den hos Riksarkivet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2026-08-25 kl. 16:14.
Citera
2026-08-25, 17:45
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Just datumen den 28 och 29 juli är röriga.

När det gäller den 28 så är det på det sättet efter att Janne slutade sitt arbete för dagen. Vi har Värmlandsgatan som är bekräftat gällande Gay men osäkert vilket av dessa datum det inträffade. Vi har Janne när han kom med Volvon hem till Gay varvid Gay återvände hem vid midnatt. Detta är bekräftat av T. men osäkert vilket datum det inträffade p. g. a. att T. inte var nykter. Vi har det nattliga besöket i Olskroken natten mot den 29 juli. Datum och plats bekräftat av K. Gällande Kjell-Åke har hans mor lämnat olika uppgifter om sonen i media. Han hade semester, han gick till arbetet men kom aldrig fram samt att han vägrade att gå till arbetet den 29 juli. I vilket fall som helst så kom hans arbetsskor att stå kvar i hallen fram till september samma år då de kastades. Detta senare är en bekräftad uppgift.

"Gänget" skall ha haft två olika möten på hak i Haga den 29 och 30 juli. Om det var ett och samma hak eller två olika är okänt. Jag betvivlar emellertid att något av dessa möten kom att hållas på Mården där de alla tre var stamkunder och mycket välkända. Haga var vid den här tiden fyllt med pubar/ölcaféer.

Gällande O18920 är det också rörigt. "Omhändertagen" i ett garage, "exporterad" till Oslo och sänkt i något slags vattendrag (ev. sjö) i Göteborgsregionen. Gällande garage så vi haft blicken riktat mot ett specifikt sådant i Annedal som bl. a. drevs av åtminstone en kriminell man.

Roger Dahlsjö ljög så stor han var. Han la ut rökridåer och hela familjen Dahlsjö visste mycket väl vad som hade skett med den olycksdrabbade sonen/brodern. Inget av detta går förstås att bevisa. Av de fem helbröderna så var en inte kriminell, en okänt hur han var och tre som gick på den "breda vägen" som många gånger har visat sig vara farlig. Den hedervärde Roger var småtjuv och "lyckades" redan som 19 åring att bli far. Han höll också "lektioner" i hur hans efternamn stavades som han var mycket stolt över. Han har nu varit avliden i över 20 år.

Jag medger att detta efternamn är vackert men så är det också det enda "vackra" med den här familjen. Jag vilja gå så långt att hade den här familjen inte bott på Haga Östergata 1965 så tror jag inte att det hade blivit något Dahlsjöfall. Åtminstone inte sommaren 1965.

Så om dessa möten skett, då kan de inte åkt iväg med bilen någon längre sträcka, utan istället kommit tillbaka.

Vem är det som kallar dessa cafesittningar
för möten? Är det du eller någon uppgiftslämnare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in