2010-03-19, 15:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Diverse saker.

Den ligger där ja för tillfället. Den lades upp där därför att det då inte fanns någon möjlighet att lägga ut en sammanfattning av en tråd under kriminalhistoria på FB. Detta var alltså orsaken och ingen annan.

Dock ligger numera precis samma sak på kriminalhistoria. Som jag skrev förut, så är det också här i sammanfattningen under kriminalhistoria som all ny fakta kommer att läggas in.

Nu när all sammanfattning av fakta ligger utlagd här på FB, så behövs ej heller den andra uppläggningen längre. Kommer därför att begära att den tas bort där.

Tyvärr har inte Kjell-Åkes flickvän från denna sista sommar hört av sig ännu. Vet ej om hon inte är intresserad eller om hon ens har fått meddelandet från mig via en annan person? Om inget hörs av henne så blir det till att skriva ett brev istället.

GBG-boken (Blå boken) är verkligen en förträfflig bok. I denna från 1960-talet, så kommer alla personer som fanns mantalskrivna med. Även de som saknade telefon. Kommer att följa denna bok och se när exakt husen på Skansen Kronans sluttningar på Risåsgatan revs.
Citera
2010-03-19, 18:58
Medlem
Hade snubben på Risåsgatan betalat hyra för den månaden det handlade om? Annars är det ju en indikation på att han tänkte försvinna. Och vem betalade hyran efteråt?
Citera
2010-03-19, 20:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vem betalade hyran för Karlssons lägenhet?

Citat:
Ursprungligen postat av Chepo
Hade snubben på Risåsgatan betalat hyra för den månaden det handlade om? Annars är det ju en indikation på att han tänkte försvinna. Och vem betalade hyran efteråt?

Gay Karlsson erhöll med allra största sannolikhet denna lägenhet av de sociala myndigheterna i Göteborg. Även om han hade ett yrke som färgarbetare, så måste han ha haft en viss försörjning från denna myndighet.

Det var mycket vanligt i Göteborg vid denna tid att ge de hjälpsökande s.k. rivningskontrakt. Jag vet inte vad hyran kunde ha varit för lägenheten på Risåsgatan 9C men skall vi gissa på en 25-50 kr/månad. Troligtvis var det de sociala myndigheterna som betalade hyran.

Om Karlsson däremot hade själv betalat hyran, så hade han till sist blivit vräkt vilket han tydligen inte blev. Det skulle inte förvåna mig om de sociala myndigheterna betalade hyran per automatik ända tills huset revs.

Eftersom Karlsson lämnade både Hällskriftsgatan och Inägogatan 1959-1960 - allra senast 1961, så är det ingen av de anhöriga som vet i dag med säkerhet vem som betalade hyran. De anhöriga tror sig dock minnas att Karlsson fick lägeneheten av de sociala myndigheterna.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-19 kl. 20:36.
Citera
2010-03-21, 17:46
Medlem
Skaraborg2s avatar
Frigångsgatan, Mellangatan m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Mycket information, "hintar", indikationer m.m. har kommit mig tillhanda via telefonsamtal, e-mails och PM.

Vissa "incidenter" utspelade sig många många år efter den 29 juli 1965. Dessa "incidenter" var en följd av vad som hände denna ödesdigra torsdag för så länge sedan.

Jag har själv diskuterat med en uppgiftslämnare ang. dessa två händelser och att lägga ut dem i tråden. Jag har varit något fundersam till detta och har nu gått och tänkt på det ett tag.

Det är dock så omskrivet att endast, förutom uppgiftslämnaren och jag själv, den person det är ställt till samt kretsen runt den här personen som förstår vad som egentligen menas. Jag vet att iaf flera ur kretsen har varit inne och läst i tråden.

Som en liten "försäkring", så har jag också omtalat exakt hela händelseförloppet, som jag känner till för två mycket pålitliga personer i min närhet. Detta är långt ifrån komplett med enormt stora luckor men det hänger s.a.s ihop.

Ca i mitten av 1990-talet görs en s.k. "slutbesiktning". Detta görs i samband med en händelse som hade med två personer att göra.

En bra bit in på 2000-talet inträffade nästa "incident". Då kom en "gäst" på besök vid ett speciellt tillfälle. Båda dessa händelser var "avskedsvisiter".

Dessa händelser inträffade båda i västra Sverige men på två olika orter. Personen detta berör vet vad som menas med "slutbesiktning", "gäst" och "avskedsvisiter".

Egentligen utpspelade sig även en tredje händelse. Detta utspelade sig dock så tidigt som i slutet av 1960-talet. Detta skedde på samma ställe som "slutbesiktningen" gjordes.

Detta måste vara en ganska udda tråd med tanke på åldern och vilket intresse ett sådant gammalt fall har rönt.

Dels lever den ett liv som tråd här på FB och dels ett annat vid sidan om tråden.

Fortfarande kommer information in från olika håll och kanter - dock långt ifrån allt förstås!

När man väl går igenom informationen, så undrar jag om Sverige någonsin har haft ett liknande fall? Man riktigt baxnar inför vad som exakt kan ha skett denna dag/natt den 29-30 juli 1965?

Det tråkiga är att ingen uppgiftslämnare varken vågar eller kan stå för dessa uppgifter. Ej heller får den här information läggas ut itråden. Dock har jag förståelse för att detta inte går med tanke på innehållet. I vilket fall som helst så önskar jag att detta gick precis som så många andra. Kanske kommer det att kunna läggas ut längre fram?

Kan iaf berätta något. Frigångsgatan, Mellangatan, Landsvägsgatan, Risåsgatan och trakterna där omkring spelade en central betydelse i det som senare kom att ske. Man kan ju fundera över om det var var i dessa trakter "helvetesnatten" kom att utspela sig?

Personen som menas i ovanstående citat från den 27 januari, inlägg # 1449, har troligtvis själv varit inne och läst bl.a. detta? H*n förstår då vad som menas samt vem uppgiftslämnaren här är.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-21 kl. 17:59.
Citera
2010-03-22, 00:43
Medlem
Ja, vad kan inte ha utspelats under ett ihållande sommarregn med få människor ute? Det är naturligtvis lättare att begå diverse kriminella handlingar med få tänkbara vittnen. Du skriver,Skaraborg om "helvetesnatten". Finns det anledning att tro att det som skedde utspelade sig på natten? Från uppgiftslämnare?

Har funderat på gatorna du nämnde. Mellangatan,frigångsgatan,landsvägsgatan etc. Där låg ju en del caféer inom detta omräde, Mården som nämnts och också puben Sven Dufva. Dessa kan ju ha spelat en roll här. Dahlsjö bodde ju också inom detta lilla område.

Man skulle önska att diverse uppgiftslämnare kunde ge någon mer konkret information som går att kontrollera.

Som tidigare sagts verkar alla scenarier lika osannolika. Att alla skulle mördats på samma dag eller t.ex mord i "omgångar". Att någon eller några levt vidare utan att ha hört av sig verkar ju också otroligt. Teoretiskt sett är ju allt möjligt. Men praktiskt och mänskligt?
Bara fantasin sätter gränser här i denna sena timma!
Citera
2010-03-23, 18:05
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var låg Café Mården i Haga?

Citat:
Ursprungligen postat av Edmond
Ja, vad kan inte ha utspelats under ett ihållande sommarregn med få människor ute? Det är naturligtvis lättare att begå diverse kriminella handlingar med få tänkbara vittnen. Du skriver,Skaraborg om "helvetesnatten". Finns det anledning att tro att det som skedde utspelade sig på natten? Från uppgiftslämnare?

Har funderat på gatorna du nämnde. Mellangatan,frigångsgatan,landsvägsgatan etc. Där låg ju en del caféer inom detta omräde, Mården som nämnts och också puben Sven Dufva. Dessa kan ju ha spelat en roll här. Dahlsjö bodde ju också inom detta lilla område.

Man skulle önska att diverse uppgiftslämnare kunde ge någon mer konkret information som går att kontrollera.

Som tidigare sagts verkar alla scenarier lika osannolika. Att alla skulle mördats på samma dag eller t.ex mord i "omgångar". Att någon eller några levt vidare utan att ha hört av sig verkar ju också otroligt. Teoretiskt sett är ju allt möjligt. Men praktiskt och mänskligt?
Bara fantasin sätter gränser här i denna sena timma!

Jag tror att hela händelseförloppet tog tid. Hela alltet kan inte ha tagit enbart några få timmar. En hel del folk måste ha varit inblandade. Jag tror att när väl det hela s.a.s. "gick av stapeln" så gick det fort! Allt verkar otroligt men ändå inte!

Både Dahlsjö och Karlsson bodde inom detta lilla område och Kjell-Åke Johansson hade bott inom samma område ända till 1964. Detta lilla område har en stor central betydelse i vad som sedan kom att ske.

Är det någon gammal göteborgare som vet exakt var Café Mården låg? Kan det ha legat i hörnet av Landsvägsgatan-Lilla Risåsgatan eller Landsvägsgatan och Bergsgatan 3?
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-23 kl. 18:29.
Citera
2010-03-23, 18:17
Medlem
Skaraborg2s avatar
GBG-boken mycket intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Play
Kul Du gillade mitt tips,
Citat:
Men Du kanske hade hört om boken innan jag nämnde den?
Hoppas verkligen ex flickvännen hör av sig. Att hon inte gjort det ännu kan ju bero på att tråden är låååååååång och kan ta ett tag att gå igenom

Igår var det 11 mån sedan Du skapade tråden. Bävar inför årsdagen Tack Skara CC och alla övriga,

Tack för din uppskattning och visat intresse Play.

Nej jag hade aldrig hört talats om GBG-boken innan du nämnde den. Mycket intressant.

Tyvärr har inte Kjell-Åkes flickvän från sommaren 1965 hört av sig ännu. Ja tråden är lång och längre kommer den att bli får vi hoppas.
Citera
2010-03-25, 23:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tatuering.

En av dessa unga män i "Dahlsjö-gänget" hade en underlig tatuering.

Denna tatuering satt på den vänstra armen, alldeles innaför skjortärmens kant. Det var en rund svart punkt med ett tjockt och rakt svart streck. Strecket gick rakt ner från punktens underkant.

Denna taturering behöver naturligtvis inte ha betytt något.

Undrar iaf om någon ev. känner till vad denna lilla taturering ev. kunde ha betytt? Kanske gängtillhörighet? Det skulle ha varit en hemlighet att han hade denna tatuering.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-25 kl. 23:18.
Citera
2010-03-26, 21:59
Medlem
Rodettos avatar
Citat:

Denna tatuering satt på den vänstra armen, alldeles innaför skjortärmens kant. Det var en rund svart punkt med ett tjockt och rakt svart streck. Strecket gick rakt ner från punktens underkant.

Undrar iaf om någon ev. känner till vad denna lilla taturering ev. kunde ha betytt? Kanske gängtillhörighet? Det skulle ha varit en hemlighet att han hade denna tatuering.

Vem hade denna tautering?
Var kommer denna uppgift ifrån?
Citera
2010-03-26, 23:28
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke Johansson, tatueringen och Kent-Åke Sollenstedt.

Citat:
Ursprungligen postat av Rodetto
Vem hade denna tautering?
Var kommer denna uppgift ifrån?

Det var Kjell-Åke Johansson.

Uppgiften kommer från en person som själv såg tatueringen med egna ögon vid flera tillfällen. Bl.a. skall detta ha skett på Café Mården. När skjortärmen kanade upp syntes den.

Dock måste denna lilla tatuering ha varit okänd för föräldrarna. Om hans mamma hade känt till den, så hade hon naturligtvis sett till att få med denna viktiga upplysning i PU.

Kjell-Åke kan inte ha haft tatueringen länge. Den lär ha tillkommit någon gång under 1965.

Man funderar ju förstås över vad den betydde? Om den nu betydde något?

En person som skulle ha varit mycket intressant att få ha pratat med om denna sista tid skulle ha varit Kent-Åke Sollenstedt. Kent-Åke och Kjell-Åke umgicks en hel del under 1965. Tyvärr är Sollenstedt avliden sedan länge.
Senast redigerad av Skaraborg2 2010-03-26 kl. 23:40.
Citera
2010-03-26, 23:31
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:

Det var inte en hantverksmässigt illa utförd variant av de klassiska "luffarprickarna" då? Sådana är visserligen måttligt "hemliga". Dock obegripliga för icke invigda.
Citera
2010-03-26, 23:46
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getost
Här speglas alltså delar av FB-tråden då:

"Metapedia är ett nätbaserat uppslagsverk med högerextremistisk och åtminstone bitvis antisemitisk och nynazistisk profil"

Som du vet så finns det ingen partipolitisk tendens eller ideologiskt förutfattad mening i den här tråden. De där politiska ytterligheterna du nämner (eller annan extremism) är inget jag sympatiserar med - om det ursäktas att jag går OT och talar för mig (om någon annan gör det så angår det mig inte så länge det inte inkräktar på ämnet - då skulle jag ruttna kvickt..). Men det är bättre att lägga ut det på ett ställe där inte vem som helst kan gå in och ändra i texten, än att lägga ut det på Wikipedia och lämna den seriösa behandlingen av ämnet öppet för obstruktion från folk som föredrar att hålla en metadebatt framför att ägna sig åt saken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in