2019-11-19, 16:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Troligtvis tyvärr inte rätt bil.

Citat:
Ursprungligen postat av 448
Blir en svår nöt o knäcka med så rostig bil...

Tyvärr lär det nog bli det.

När jag nu har sett dessa foton du har tagit så tycker jag att den här PV är för ljus i färgen även om man har i åtanke vädrets makter under mycket lång tid. Tittar man inuti i det gamla bilvraket så ser man också här spår av den här ljusblå färgen. Här har färgen skyddats mera även om vraket saknar både fönster och dörrar.

Tycker att du har gjort ett mycket bra arbete med att fota och sedan skriva här om ditt fynd. Bra att folk har ögonen öppna för vem vet? Kanske kan O 18920 dyka upp någonstans någon gång?
Senast redigerad av Skaraborg2 2019-11-19 kl. 16:42.
Citera
2019-11-19, 20:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Siffror och bokstäver okänt vad dessa betyder.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Stämmer denna nytillverkade skylt 1953-1958 från PV-klubben till utseendet vid jämförelse?

https://pv-klubben.org/webbutik/rese...958/#more-4564

Nej det ser inte alls ut som detta.

Det nummer som skribenten 448 har fått fram är varken chassi- eller motornummer. Några andra siffror och bokstäver som jag inte vet vad dessa kan betyda. Siffrorna 8 65 skulle ev. kunna betyda augusti 1965?
Citera
2019-11-19, 20:44
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Nej det ser inte alls ut som detta.

Det nummer som skribenten 448 har fått fram är varken chassi- eller motornummer. Några andra siffror och bokstäver som jag inte vet vad dessa kan betyda. Siffrorna 8 65 skulle ev. kunna betyda augusti 1965?
Okej. Var sitter skyltarna på fordonet?
Citera
2019-11-19, 20:53
Medlem
Skaraborg2s avatar
Siffror och bokstäver.

Citat:
Okej. Var sitter skyltarna på fordonet?

Jag vet inte var dessa nummer och siffror sitter för fotona visar inte detta men 448 kanske kan svara på detta.

Här kan du läsa mera om dessa siffror och bokstäver.

(FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.

Citera
2019-11-20, 07:24
Medlem
448s avatar
Citat:
Jag vet inte var dessa nummer och siffror sitter för fotona visar inte detta men 448 kanske kan svara på detta.

Här kan du läsa mera om dessa siffror och bokstäver.

Jag skall gå igenom fordonet under helgen nu , sannerligen intressant objekt och luska på.

Skall ta bilder och dokumentera , ta med tandborste och rostlösarchem med tanke på att
bilen tävlar med Titanic

Årsmodellsmässigt 56, skylt märkt 8 65 som inte iaf årsmodell förutom reverserat.
Bilen har lämnat fabriken 8 mars...

En hel del som gör den lite het liksåm 🤪
Citera
2019-11-20, 17:53
Medlem
448s avatar
Y
Senast redigerad av 448 2019-11-20 kl. 17:57.
Citera
2019-11-20, 18:02
Medlem
Skaraborg2s avatar
Y.

Citat:
Y

Menar du länsbokstaven Y för Västernorrlands län?

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A...lands_l%C3%A4n
Citera
2019-11-20, 18:45
Medlem
448s avatar
Citat:
Menar du länsbokstaven Y för Västernorrlands län?

https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A...lands_l%C3%A4n

Var bara felskrivet - har tittat på denna bil nu

Återkommer om en vecka!
Citera
2019-11-20, 20:58
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Jag skall gå igenom fordonet under helgen nu , sannerligen intressant objekt och luska på.

Skall ta bilder och dokumentera , ta med tandborste och rostlösarchem med tanke på att
bilen tävlar med Titanic

Årsmodellsmässigt 56, skylt märkt 8 65 som inte iaf årsmodell förutom reverserat.
Bilen har lämnat fabriken 8 mars...

En hel del som gör den lite het liksåm 🤪
Sitter den på torpedväggen? En del fordon kan ha siffror instansade direkt i plåten, dessa kan gå att läsa från insidan. Källa: PV-klubben, länk ovan.

Är det mycket rostigt på utsidan kanske det är bättre bevarat på insidan. Det kan vara värt att titta. Jag vet inte hur konsekventa Volvo var vid märkningen. Tydligen finns vissa skillnader.
Senast redigerad av Sven-Gustaf 2019-11-20 kl. 21:02.
Citera
2019-11-20, 21:30
Medlem
448s avatar
Citat:
Sitter den på torpedväggen? En del fordon kan ha siffror instansade direkt i plåten, dessa kan gå att läsa från insidan. Källa: PV-klubben, länk ovan.

Är det mycket rostigt på utsidan kanske det är bättre bevarat på insidan. Det kan vara värt att titta. Jag vet inte hur konsekventa Volvo var vid märkningen. Tydligen finns vissa skillnader.

Jag tog en titt på bilen idag redan, bilen är inte speciellt blå som jag fick via sms och sände vidare till Skaraborg2 - den hade en blygrå ton.

Ang plåtbrickan så kan det vara en färgkod 65 och den är åt det grå/beige hållet

En ljus bil plåtad i vårat vintermörker ger en lätt blå ton av ljuset i en bild - kollat under plåtskarvar också

Gick igenom bilen ganska noga och den är nån PV med B6B eller B16 rova under huven iaf.

Fick lite motornummer siffror för att slutgiltligt säga att det inte är bilen i fråga

Bara och fortsätta leta - dom kan stå överallt
Citera
2019-11-20, 22:22
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tyvärr ej rätt PV.

Citat:
Jag tog en titt på bilen idag redan, bilen är inte speciellt blå som jag fick via sms och sände vidare till Skaraborg2 - den hade en blygrå ton.

Ang plåtbrickan så kan det vara en färgkod 65 och den är åt det grå/beige hållet

En ljus bil plåtad i vårat vintermörker ger en lätt blå ton av ljuset i en bild - kollat under plåtskarvar också

Gick igenom bilen ganska noga och den är nån PV med B6B eller B16 rova under huven iaf.

Fick lite motornummer siffror för att slutgiltligt säga att det inte är bilen i fråga

Bara och fortsätta leta - dom kan stå överallt

Tack för ditt PM.

Mycket bra att du har kollat igen bilvraket noga. Färgen har naturligtvis bleknat under årtiondernas lopp och idag är färgen ljust blågrå tycker jag. Förstod när jag såg fotona att tyvärr kunde i detta ha varit den midnattsblå.

Även om det är som att leta efter en nål i en höstack så är det bara att fortsätta att hålla ögonen öppna när man ser ett gammalt PV-vrak. Ja den kan befinna sig precis var som helst. Även i vatten. T. o. m. skulle bilen ha kunnat bli sprängd i luften.
Citera
2019-11-20, 22:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
Storstädning på Youtube.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Spännande utveckling på Youtube, "Nisse Åström" har raderat alla sina inlägg utom de två första. "Intresserad av fakta" har fyndigt kommenterat händelseförloppet med följande

Tyvärr så började besvärliga frågor ganska omgående att förhalas med eftersökningar av en försvunnen Olle (hela gruppen på 7-10 man var involverad), semester med frun osv. för att sedan övergå till ett tyst omärkligt försvinnande tillsammans med en lättare städning och tillrättaläggande för att kanske inte hamna i någon komprometterande situation i framtiden!?

Med en fråga till Skaraborg så undrar jag om den angivna emailadressen någonsin användes för att som "Nisses Åström" uttryckte det "Räta ut många frågetecken", eller kvarstår alla frågetecken än idag som "Nisse Åström" sade sig kunna besvara och räta ut?

/Azril

Där ser man.

"Nisse" har gjort en storstädning av sina kommentarer. Det började väl bli alltför många besvärande frågor som han inte kunde svara på.

"Intresserad av fakta" gav ett mycket bra svar som jag citerar:

"-Så städat och fint efter dig Nisse, en tyst och ren sorti som du har gjort eller finns det något av substans som du kan styrka?"

Nej det kom inte att "rätas ut några frågetecken". Åtminstone inte via den uppgivna mail-adressen. "Nisse" kände väl inte för att "räta" ut något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in