Citat:
Ursprungligen postat av
Azril
Hmm, bara en vild idé och absolut ingen teori.....
Finns det något registrerat om något som exploderade alternativt tog eld denna dag, eller ansågs sådana händelser så oviktiga att de inte togs upp i nyheter osv?
Ponera att Gay skulle elda upp eller spränga något (fristående eller i samband med det beryktade rånet), fumlade till det och största bitarna de sedan hittade efter honom var 5X5 cm (ok, hemskt överdrivet men bara för att ni ska förstå hur jag tänker) samtidigt som någon av killarna som stod närmast fick sådana skador att inom ett par dagar avled.
Kjell-Åke
(baserat på att han enligt Skaraborg2 fortsatt blev sedd ett par gånger efter denna dag) stod tillräckligt långt borta för att klara sig (men kanske tillräckligt nära för att fördärva kläderna vilket kunde förklara lånet av sin kompis kläder) men insåg att samla ihop bitarna av de forna kompisarna och åka till sjukhuset med dem inte var den absolut fiffigaste idén då han skulle ha fått en försvarlig mängd jobbiga frågor ifrån både sjukhus personal och i förlängningen polisen vilket skulle sätta honom själv i en grymt ohälsosam situation.
Kjell-Åke ringde in (jag fortsätter att spekulera vilt) ringde in en vän och de städade så gott det gick och bilen blev efter denna episod obrukbar (har dock ingen bra ide om hur de trollade bort den).
Jag vill understryka att detta är ingen teori utan mest ett långskott baserat på "Den som skulle spränga skulle själv sprängas".
Detta brev kanske inte var skrivet i vredesmod utan mer ett konstaterande att den skulle spränga klåpade till det och sprängde sig själv istället.
Nu vet jag att det i tråden har figurerat flera duktiga nyhetsgrävare som kanske vet eller kan ta reda på om det ens har rapporterats om någon sådan aktivitet?
Ok Eastmancolor, jag har själv lagt mitt huvud i stupstocken och väntar på din offentliga avrättning av mig
/Azril
Ja en vild idé men f*n vet om den är så "vild" ändå?
Jag har som jag skrivit förut inte läst något om en sprängning men som Linewizard2 har tidigare skrivit så behöver detta inte ha blivit omnämnt. Vi har ju ingen som helst aning om
var någonstans bilen i s f hade blivit placerad?
Skulle det vara på detta sätt så lär Ford Consuln av årgång 1955 ha varit inblandad. Det skulle då betyda att planerandet redan hade börjat åtminstone i
december 1964 då Kjell-Åke var säljare av bilen a 100 kr. Den såldes i befintligt skick och hade körförbud.
Det finns minst tre olika mycket troliga vittnesiakttagelser av honom efter det här datumet. När Kjell-Åke mötte en gammal bekant i Linköping 1972 så skall ett samtal mellan dem med liknande ord som dessa nedanstående:
Kvinnan: "Vet om att din familj letar efter dig"?
Kjell-Åke: "Ja, jag vet det."
Kvinnan: "Du får ta kontakt med dem."
Kjell-Åke: "Jag kommer att göra det men det kommer att ta tid."
Texten i brevet till sonen kan också ha betytt det som du tar upp. Det behöver inte vara skrivet i vredesmod. Den som skulle spränga klåpade till det hela. Kjell-Åke skulle kunna ha klåpat till det förstås men inte så han själv avled. Kanske någon annan som var med honom gjorde det?
Kjell-Åkes kunskaper gällande sprängmedel kan inte ha varit speciellt goda 1965.
En annan sak som skulle vara intressant att få reda på är om det hade förekommit dynamitstölder i trakterna av Göteborg under våren/sommaren detta år.
Det fanns en person i Haga vid den här tiden, och även långt senare, som flitigt höll på med just sprängningar. Han var bl. a. ute öarna i skärgården och sprängde. Han kokade ofta själv ihop sina explosiva varor och han var en kändis i denna stadsdel.
Långt senare kom han att spränga Skatteskrapan i Stockholm. Denne man var född 1944 men inget har framkommit att han på något sätt skulle ha haft att göra med med de tre försvunna eller andra i deras krets.