2018-03-08, 23:08
Medlem
Avrils inlägg är ju intressant
" Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Uppenbarligen var denne skribent långsint och hatisk. Sonen hade ju ingenting med detta att göra. Brevet kom att skickas ett antal årtionden efter 1965 och det visar på att brevskrivaren inte bara kände till sonens namn utan även var han var boende.

Om det nu inte var ett konstaterande att personen själv råkade spränga sig själv i processen...." (Avrils text)
slut citat

Det kanske var just det som hände...

De kanske skulle spränga en bil ?
Men något gick snett, och en av dem dog av att sprängämnet exploderade - innan det var apterat i bilen.
Det skulle faktiskt förklara varför de andra försvann.
Hymme bortser jag ifrån, det finns egentligen ingenting förutom vykortet som säger att han lämnade Torekov/(Båstad) - det finns många frågetecken om det.
Senast redigerad av Linewizard2 2018-03-08 kl. 23:21.
Citera
2018-03-08, 23:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Bilsprängningen som aldrig blev av?

Citat:
Ursprungligen postat av Linewizard2

Men något gick snett, och en av dem dog av att sprängämnet exploderade - innan det var apterat i bilen.

Hymme bortser jag ifrån, det finns egentligen ingenting förutom vykortet som säger att han lämnade Torekov/(Båstad) - det finns många frågetecken om det.

Inte alls omöjligt. Det skulle då ha kunnat handla om Ford Consuln som sedermera såldes 1965-11-10 till ett reservdelslager i Backa. Undrar i vilket skick denna då befann sig i?

En sådan ev. sprängning bör inte ha skett i Gamlestaden.

Om en bil skulle sprängas som avledningsmanöver så vet vi inte hur många personer som var inblandade i just den delen.

Om detta skedde vem var det i s f? Det var inte Kjell-Åke. Det behöver heller inte ha varit vare sig Dahlsjö eller Gay. Vi vet att många personer var inblandade i bankrånet.

Dessutom om en person skulle ha sprängt sig till döds så skulle detta ha blivit omnämnt i media. Ingenstans har jag läst om något sådant eller bara om en stor sprängning den 29 juli.
Citera
2018-03-08, 23:59
Medlem
Det skulle inte alls ha behövt varit omskrivet i media.
Om en sprängolycka skett kan det ha varit någonstans avsides, där ingen larmat.
Smällen i sig behöver inte ha hörts "högt" för att ha dödat en människa, så var det avsides, innan de skulle iväg för att spränga bilen kan det ha passerat "under radarn".

Men det är ju en hypotes - dock en möjlig sådan.
Citera
2018-03-09, 08:37
Medlem
Azrils avatar
Vilda spekulationer

Citat:
Inte alls omöjligt. Det skulle då ha kunnat handla om Ford Consuln som sedermera såldes 1965-11-10 till ett reservdelslager i Backa. Undrar i vilket skick denna då befann sig i?

En sådan ev. sprängning bör inte ha skett i Gamlestaden.

Om en bil skulle sprängas som avledningsmanöver så vet vi inte hur många personer som var inblandade i just den delen.

Om detta skedde vem var det i s f? Det var inte Kjell-Åke. Det behöver heller inte ha varit vare sig Dahlsjö eller Gay. Vi vet att många personer var inblandade i bankrånet.

Dessutom om en person skulle ha sprängt sig till döds så skulle detta ha blivit omnämnt i media. Ingenstans har jag läst om något sådant eller bara om en stor sprängning den 29 juli.

Jag funderar lite på om min "vilda teori" kan ha något korn av sanning.

Det var väl sagt att små rånen skulle ju finansiera ett större rån om jag inte minns helt fel, dock något som Muller avvisar idag med följande uttalande (Länk för den intresserade)

Citat:
I efterdyningarna av rånet på Gamlestadsvägen figurerade rykten att det här rånet var ett första steg i någonting mycket större med många fler inblandade. Bytet skulle finansiera en jättelik kupp.

Man skulle köra fram två tankbilar fulla med bensin till kanalen utanför Riksbanken på Södra Hamngatan. Bensinen skulle pumpas ut i Stora Hamnkanalen, antändas och under paniken skulle man tömma Riksbanken kassavalv.

Det här är dock en skröna, uppger Grodmansligans hjärna i dag.

– Det där var något som de hittade på, de fiskade! Det här med Riksbanken, Sådant där kan man inte genomföra med sådana kumpaner som jag hade, säger rånarledaren och brister ut i ett högljutt skratt.

Jag vill först påpeka att det bara är spekulationer ifrån mig men jag tror faktiskt att det finns korn av sanning att det skulle bli mer rån och att "de pratade ute på byn" om vad som var i görningen vilket polisen snappade upp. När Muller satt i säkert förvar och hade polisens odelade intresse riktat på sig själv så var det nog smartast att inte låtsas om något mer ofog utan att ha en låg profil.

Citat:
Sådant där kan man inte genomföra med sådana kumpaner som jag hade, säger rånarledaren och brister ut i ett högljutt skratt.

Citat:
– Jag hade fel kumpaner! Jag kunde tyvärr inte klona mig, säger han – och brister ut i ett nytt garv.

Just dessa meningar tycker jag påvisar ett missnöje med den hjälp (som jag faktiskt hävdar är vital för att de skulle kunna genomföra rånet) som han har erhållit. Jag är fortfarande väldigt nyfiken på om han höll i alla trådar själv eller om han fick hjälp av någon som "hyrde in" de som behövdes för tillfället.

Att det skulle hamna i media om det var en "olycka i arbetet" tror jag inte på. Ponera (fortfarande bara jag som spekulerar vilt och inte håller det för sanning) att vår trio (jag menar abolut inte att sätta namn på dem eller vara respektlös) hade som uppdrag att anordna kanske en explosion med åtföljande häftig brand som skulle hålla en intresserad byling, brandkår och åskådare sysselsatta varvid de kunde jobba mer "ostört" på annan del i staden utan många besvärande vittnen. Säg att någon av dem (fortfarande vild spekulation) tex. förvarade tändhatt/tändhattar slarvigt (de gamla var inte så säkra som de nya) alternativt hade tillverkat någon egen "källarblandning" och vid förberedelse eller flytt av material så small det alternativt fick ett annat olyckligt händelseförlopp med dödlig utgång.

När den/de övriga (överlevande) stod med komprometterande bevis och ett jobbigt läge så städade de så gott de kunde, någon (möjligtvis den som hämtade in pengar ifrån Muller för att ombesörja tjänsterna i periferin) var besviken och inte så nöjd över att riskera polisen intresse. Denna person kanske hade ett allvarligt samtal och förklarade att ser jag dig här igen så får du en "ståplats i nybroviken" varvid ett försvinnande var ett utomordentligt val för hälsan. Att det skulle hamna i tidningen eller ens att polis skulle få vittring på händelsen var nog något de absolut motarbetade.

Återigen, bara ett långskott (som Skaraborg2 säger så behöver inte valet ens ha hamnat på vår trio för jag antar att det fanns flera pojkar av samma kaliber i området)....

/Azril
Senast redigerad av Azril 2018-03-09 kl. 08:41. Anledning: Stavfel och uppsnyggning
Citera
2018-03-09, 08:53
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Avrils inlägg är ju intressant
" Citat:
Uppenbarligen var denne skribent långsint och hatisk. Sonen hade ju ingenting med detta att göra. Brevet kom att skickas ett antal årtionden efter 1965 och det visar på att brevskrivaren inte bara kände till sonens namn utan även var han var boende.

Om det nu inte var ett konstaterande att personen själv råkade spränga sig själv i processen...." (Avrils text)
slut citat

Linewizard2, jag måste påtala vilken otroligt briljant människa du är, jag är helt ening med dig i denna fråga

Brevet med texten "Den som skulle spränga skulle själv sprängas" till Kjell-Åkes son tyder ju på en viss händelse. Att denna person hade vetskap om sonen och efter alla år till och med visste adressen till sonen påvisar väl att någon har ganska bra koll än idag.

Hymme känns som att han är helt separerad ifrån både dessa gossar och händelser så jag är enig med dig i detta också.

/Azril
Citera
2018-03-09, 15:25
Medlem
Skaraborg2s avatar
Teorin kan mycket väl vara möjlig.

Citat:
Det skulle inte alls ha behövt varit omskrivet i media.
Om en sprängolycka skett kan det ha varit någonstans avsides, där ingen larmat.

Smällen i sig behöver inte ha hörts "högt" för att ha dödat en människa, så var det avsides, innan de skulle iväg för att spränga bilen kan det ha passerat "under radarn".

Men det är ju en hypotes - dock en möjlig sådan
.

Du kan mycket väl ha rätt i detta.

Jag har lusläst media, GP och GT, f. o. m. den 29 juli och framåt. Det kan inte ha blivit omnämnt i en artikel, vare sig stor eller liten sådan. Däremot kan jag ha missat i hastigheten en liten notis när jag gick igenom tidningarna dag för dag.

En anonym UL yttrade sig en gång att "människor dog" - alltså plural - som hade att göra med händelserna den här dagen.

Har tänkt mycket på det du skrev igår kväll. Visar bara på hur viktigt det är att skribenter med nya och fräscha ögon läser i denna tråd.

Mig veterligen har aldrig denna teori lanserats och jag anser att den kan vara fullt möjlig.
Citera
2018-03-09, 16:16
Medlem
Eastmancolors avatar
Inget har blivit sprängt, vad jag förstår, och att Kjell-Åke fått en son visste vi ju sedan tidigare: han var en ung far vilka dock inte var ovanligt förekommande litet varstans på 60-talet. Eftersom även andra kan tänkas tro att K-Å fortfarande är i livet vore det inte konstigt det heller om förbindelseförsök gjorts med den föresatsen.

Återigen en hypotes utsträckt utöver sannolikhet och i paritet med den avhandlade karlen i tröja.

För övrigt, ingen av de trenne har mig veterligen dödförklarats men de saknar dock aktuell folkbokföring vilket innebär att skulle någon av dem ännu vara vid liv och boende i landet måste denne ha erhållit en ny identitet eljest har han exempelvis icke tillgång till välfärdsstrukturen vari bland annat läkarvård inbegripes.

Jag känner till ett fall från detta årtionde rörande en man i 60-årsåldern som genom att hålla sig undan myndigheterna havandes en oriktig folkbokföring sedan innan kunde leva helt öppet, i detta fall i G:a Stan. Här figurerade skatteskulder men också vissa andra aktiviteter av mer obskyr karaktär. Nåväl, han stod sedermera i akut vårdbehov och erhöll förnyad folkbokföring med allt vad detta innebär.

Skattemyndighetens defaultinställning är att en sådan individ utvandrat. Efterforskningar av sådana personer t ex via anhöriga görs inte så det är upp till indivden själv att besluta om han vill "återinvandra" eller ej.
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-03-09 kl. 16:31.
Citera
2018-03-09, 16:28
Medlem
Azrils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Inget har blivit sprängt, vad jag förstår, och att Kjell-Åke fått en son visste vi ju sedan tidigare: han var en ung far vilka dock inte var ovanligt förekommande litet varstans på 60-talet. Eftersom även andra kan tänkas tro att K-Å fortfarande är i livet vore det inte konstigt det heller om förbindelseförsök gjorts med den föresatsen.

Återigen en hypotes utsträckt utöver sannolikhet och i paritet med den avhandlade karlen i tröja.

För övrigt, ingen av de trenne har mig veterligen dödförklarats men de saknar dock aktuell folkbokföring vilket innebär att skulle någon av dem ännu vara vid liv och boende i landet måste denne ha erhållit en ny identitet eljest har han exempelvis icke tillgång till välfärdsstrukturen vari bland annat läkarvård inbegripes.

En ny identitet
Citat:
Den nya identiteten som Kjell-Åke skall ha erhållit skall en kristen kvinnlig kurator ha hjälpt honom med att få. Stämmer den uppgiften? Tyvärr vet ingen detta.
Citera
2018-03-09, 16:38
Medlem
Skaraborg2s avatar
Dynamit och Haga.

Citat:
Ursprungligen postat av Azril
Hmm, bara en vild idé och absolut ingen teori.....

Finns det något registrerat om något som exploderade alternativt tog eld denna dag, eller ansågs sådana händelser så oviktiga att de inte togs upp i nyheter osv?

Ponera att Gay skulle elda upp eller spränga något (fristående eller i samband med det beryktade rånet), fumlade till det och största bitarna de sedan hittade efter honom var 5X5 cm (ok, hemskt överdrivet men bara för att ni ska förstå hur jag tänker) samtidigt som någon av killarna som stod närmast fick sådana skador att inom ett par dagar avled.

Kjell-Åke (baserat på att han enligt Skaraborg2 fortsatt blev sedd ett par gånger efter denna dag) stod tillräckligt långt borta för att klara sig (men kanske tillräckligt nära för att fördärva kläderna vilket kunde förklara lånet av sin kompis kläder) men insåg att samla ihop bitarna av de forna kompisarna och åka till sjukhuset med dem inte var den absolut fiffigaste idén då han skulle ha fått en försvarlig mängd jobbiga frågor ifrån både sjukhus personal och i förlängningen polisen vilket skulle sätta honom själv i en grymt ohälsosam situation.

Kjell-Åke ringde in (jag fortsätter att spekulera vilt) ringde in en vän och de städade så gott det gick och bilen blev efter denna episod obrukbar (har dock ingen bra ide om hur de trollade bort den).

Jag vill understryka att detta är ingen teori utan mest ett långskott baserat på "Den som skulle spränga skulle själv sprängas". Detta brev kanske inte var skrivet i vredesmod utan mer ett konstaterande att den skulle spränga klåpade till det och sprängde sig själv istället.

Nu vet jag att det i tråden har figurerat flera duktiga nyhetsgrävare som kanske vet eller kan ta reda på om det ens har rapporterats om någon sådan aktivitet?

Ok Eastmancolor, jag har själv lagt mitt huvud i stupstocken och väntar på din offentliga avrättning av mig

/Azril

Ja en vild idé men f*n vet om den är så "vild" ändå?

Jag har som jag skrivit förut inte läst något om en sprängning men som Linewizard2 har tidigare skrivit så behöver detta inte ha blivit omnämnt. Vi har ju ingen som helst aning om var någonstans bilen i s f hade blivit placerad?

Skulle det vara på detta sätt så lär Ford Consuln av årgång 1955 ha varit inblandad. Det skulle då betyda att planerandet redan hade börjat åtminstone i december 1964 då Kjell-Åke var säljare av bilen a 100 kr. Den såldes i befintligt skick och hade körförbud.

Det finns minst tre olika mycket troliga vittnesiakttagelser av honom efter det här datumet. När Kjell-Åke mötte en gammal bekant i Linköping 1972 så skall ett samtal mellan dem med liknande ord som dessa nedanstående:

Kvinnan: "Vet om att din familj letar efter dig"?
Kjell-Åke: "Ja, jag vet det."
Kvinnan: "Du får ta kontakt med dem."
Kjell-Åke: "Jag kommer att göra det men det kommer att ta tid."

Texten i brevet till sonen kan också ha betytt det som du tar upp. Det behöver inte vara skrivet i vredesmod. Den som skulle spränga klåpade till det hela. Kjell-Åke skulle kunna ha klåpat till det förstås men inte så han själv avled. Kanske någon annan som var med honom gjorde det?

Kjell-Åkes kunskaper gällande sprängmedel kan inte ha varit speciellt goda 1965.

En annan sak som skulle vara intressant att få reda på är om det hade förekommit dynamitstölder i trakterna av Göteborg under våren/sommaren detta år.

Det fanns en person i Haga vid den här tiden, och även långt senare, som flitigt höll på med just sprängningar. Han var bl. a. ute öarna i skärgården och sprängde. Han kokade ofta själv ihop sina explosiva varor och han var en kändis i denna stadsdel.

Långt senare kom han att spränga Skatteskrapan i Stockholm. Denne man var född 1944 men inget har framkommit att han på något sätt skulle ha haft att göra med med de tre försvunna eller andra i deras krets.
Senast redigerad av Skaraborg2 2018-03-09 kl. 17:09.
Citera
2018-03-09, 16:38
Medlem
Eastmancolors avatar
Ang den kristna kuratorns hjälp: i så fall har vi väl att göra med ett fall av dubbel identitet?

Nej, ingen verkar veta något utöver försvinnandet 1965, det är ju detta jag påpekar hela tiden. Det gäller alltså att klura ut om sådana här påståenden verkligen har någon som helst verklighetsförankring.

En bra amatördetektiv skulle kunna ta reda på denna nya identitet om den funnes. Ingen känslig information behöver nödvändigtvis delges i detta forum men det är skillnad på att sitta inne med reda uppgifter och att inte göra det.

Det är tydligt att det kommit att ta tid för K-Å att kontakta anhöriga om det ännu ej skett och uppgiften om denna avsikt härrör från andrahandsinformation om ett samtal som skall ha ägt rum för 44 år sedan.
Senast redigerad av Eastmancolor 2018-03-09 kl. 16:48.
Citera
2018-03-09, 16:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Januari 1998.

Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
För övrigt, ingen av de trenne har mig veterligen dödförklarats

Om du menar Gay, Dahlsjö och Kjell-Åke så har en av dem blivit dödförklarad.

Gay dödförklarades i januari 1998 och dödsdatumet sattes till 1975-07-31. De båda andra står är idag registrerade som obefintliga.
Citera
2018-03-09, 17:10
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Om du menar Gay, Dahlsjö och Kjell-Åke så har en av dem blivit dödförklarad.

Gay dödförklarades i januari 1998 och dödsdatumet sattes till 1975-07-31. De båda andra står är idag registrerade som obefintliga.

Varför ett dödsdatumet ett årtionde efter försvinnandet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in