2009-07-22, 17:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
Skrota hur man ville.

Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm
På den tiden kunde vem som helst skära ner en bil i vilket garage som helst. Bara att ta en skärbrännare och stycka upp karossen i lagom stora delar, och sen dumpa hela rasket på valfri soptipp. Det var inte så noga med miljöhänsynen på den tiden.

Ja det är så sant så. Kom ihåg några personer som skar ner en bil och dumpade sedan hela rasket ute i en skog.
Citera
2009-07-22, 17:42
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av obafgkm
På den tiden kunde vem som helst skära ner en bil i vilket garage som helst. Bara att ta en skärbrännare och stycka upp karossen i lagom stora delar, och sen dumpa hela rasket på valfri soptipp. Det var inte så noga med miljöhänsynen på den tiden.
Det är något sådant jag tror eller att de kände någon "skrotgubbe", den har nog inte blivit sänkt då hade den blivit hittad (tror jag) om den dumpades på hisingen vill säga. Det är enklare att göra sig av med två kroppar än med en hel jävla bil.

Tack återigen Skara för att du underhåller tråden med energi
Citera
2009-07-22, 17:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olika arkiv. G.R. Karlsson.

Citat:
Ursprungligen postat av feffe15
du undrade tidigare varför inte Landsarkivet kunde plocka fram information om Gays fosterhems-placering? detta beror på att såna fall ligger i Kommunarkivet. Landsarkiven har endast arkiv från staten. fosterhems-placeringar och dylikt sköttes ju av respektive kommuner. jag vågar dock påstå att sekretessen på sånt material är den högsta..hans syster kan försöka begära ut den men jag är även tveksam om hon får ta del av den.

Tack för info feffe15.

Ja nu är det ingen som kommer att begära något från Halmstads kommun ang. denna fosterhemsplacering. Denna är inte heller intressant ur den aspekten, vad som hände med honom den 29 juli 1965.

Däremot så har jag nu fått en bevittnad fullmakt av systern, att få ta del av det som finns i hans mapp - bl.a. då PU som polisen utfärdade. Jag får se nu om detta hjälper med denna fullmakt för att få ut vad som nu kan finnas ang. Karlsson? Ang. Dahlsjö kunde jag inte få ut något av detta.

Har också begärt att få ta del av vad som står i obefintlighetsböckerna om dessa tre (3).

Skall bli spännande att se vad svaren kan bli? Samt hur mycket jag får tillstånd till att få ta del av?
Citera
2009-07-22, 17:54
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gatubilder.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Måhända kan du få svar här (jag hinner inte kolla just nu):

http://www.hitta.se/gatubild/?gvX=6403325&gvY=1272583

Tack för länken Sven-Gustaf. Har lagt den på favoriter. Har kollat "litet löst". Kan säkert få fram något av intresse härifrån.
Citera
2009-07-22, 18:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
I stort sett alla teorier lika troliga.

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Det är något sådant jag tror eller att de kände någon "skrotgubbe", den har nog inte blivit sänkt då hade den blivit hittad (tror jag) om den dumpades på hisingen vill säga. Det är enklare att göra sig av med två kroppar än med en hel jävla bil.

Tack återigen Skara för att du underhåller tråden med energi

Det fina i "kråksången" med ett fall som detta är alla kan ha rätt resp. fel Jag kan inte säga till dig CrapStack "Vilka urdåliga teorier du har" och lika lite kan du till mig. Alla scenarier och teorier kan i stort sett vara lika möjliga.

Skall bilen ha skrotats så nog faen, har de isf tagit bilen till någon skrotgubbe som de kände mycket väl. Risken är ändock ganska stor att denne skrotgubbe kan springa till polisen eller massmedia när det skriverierna börjar. Även om ingen av dem var efterlysta för att ha begått något kriminellt.

Att göra sig av med en kropp är inte lätt. Faktiskt ganska svårt. Två (2) kroppar blir ännu värre. Skall man begrava dem så måste gropen vara tillräckligt djup annars kommer vilda djur och fåglar dit och "upptäcker" kvarlevorna. Detta ett riktigt slitgöra. Likadant om en kropp skall sänkas i något vattendrag. Två kroppar blir ännu mera jobb. Fodras ordentliga sänken här så att de inte flyter upp. Undrar verkligen om de var i det tillståndet att de kunde utföra detta efter att "något" hade hänt?

Då är det betydligt "enklare" att göra sig av med hela rasket på en gång. Inga vikter, inget grävande samt ingen risk att bilen flyter upp.

Ja CrapStack jag tycker att detta fall är värt att lägga ned sin energi på, p.g.a. att det är helt unikt.
Citera
2009-07-23, 12:57
Medlem
Olyckshändelse den mest troliga förklaringen

Tack för intressant läsning!

Efter att ha läst denna tråd, så tror jag att dessa personer helt enkelt har råkat ut för en olycka - och den mest sannolika är att de har kört ner bilen i något vatten; dvs sjö, hav, älv etc.

Att någon eller några skulle ha blivit mördade och att gärningsmannen (-männen) sedan bara skulle ha gått upp i rök är osannolikt.

Förklaringen till den "mystiske mannen" som systern mötte i broderns lägenhet, iklädd dennes tröja, kan ha en mängd förklaringar; händelsen kan ha inträffat FÖRE olyckan. Och om det var så att systern - av vilken anledning ? - ringer på sin försvunne broders dörr och en främmande man öppnar, så skulle det kunna förklaras med att brodern helt enkelt hade lånat ut lägenheten. Ex.

Eller som någon skrev någon gång: "Vill ni lösa en gåta - sök i det våta"
Citera
2009-07-23, 13:27
Medlem
Jag är ense med dig, dock är aktuellt fall lite mer udda på några sätt.

I vart fall tre personer är försvunna. Och en bil. Som jag skrivit tidigare i tråden så krävs det rätt mkt för att en hel bil ska försvinna i en sjö eller annat vattendrag. Har en väg en direktkontakt med en sjö är det sällan särskilt djupt. Kör man genom ett broräcke och sjunker djupt så kvarlämnar det märken på broräcket.

Likväl måste det ha gått till på såvis att trion och bilen gått i spat ngnstans. karaborg2 nämner att det draggades en hel del efter Hymme, frågan är om det draggades efter trion och bilen.

Så fallet ÄR särpräglat, jfrt med den ensamme berusade ynglingen som hittas nedströms i ngt vattendrag några veckor efter hans "mystiska" försvinnande.
Citera
2009-07-23, 13:49
Medlem
Instängda, drunknade och begravda i bilen

Om en bil med ett antal personer ombord ska försvinna utan att lämna några spår efter sig, så torde "försvinna-i-vattenteorin" vara den troligaste, särskilt om man, som jag, vill betrakta detta försvinnande som en olyckshändelse.

Inte sant?

En vattenfylld bil sjunker snabbt till botten och förblir sedan liggande där - som ett vrak - om inte ovanligt starka strömmar ev. rubbar den. Detta till skillnad från ett vattenlik som oftast efter en tid brukar flyta upp till ytan och lätt följer med strömmar och vindar och kanske hittas.

Jag gissar att samtliga personer drunknade inne i den snabbt vattenfyllda bilen, och som sedan dess har förblivit deras grav.
Citera
2009-07-23, 13:52
Medlem
CrapStacks avatar
Olycka?

Visst om det inte vore för just "gubben i dörren" och att bilen är komplett borta.
Jag tror att någon måste medvetet gjort sig av med bilen annars hade den hittats, förutsatt att vi är i närheten av hisingen.
Det finns iaf idag (såg lite annorlunda ut 1965 antar jag) väldigt få dumpnings "sjöar", vi kan ju bortse från havet o götaälv då de har muddrats rätt duktigt på båda ställena. Antingen så har de kommit längre än vad som antagits då skulle en olycka vara på sin plats om det inte vore för Johansson i dörren.
En annarn aspekt på att de kommit längre är ju att det finns betydligt mer sjöar norr om hisingen för den del även åt alingsås hållet, här finns det rikligt med dumpnings platser.
Kanske kom de betydligt längre, så att en vit PV kommer fick komma o hämtar dem
Men om de inte kom längre än till hisingen så lutar jag åt att bilen blivit "skrotad" på något sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Likväl måste det ha gått till på såvis att trion och bilen gått i spat ngnstans. karaborg2 nämner att det draggades en hel del efter Hymme, frågan är om det draggades efter trion och bilen.

Det draggades efter bilen inte efter Hymme då de sagt att de skulle neråt Åsa, så vissa vatten drag söderöver är mao klara. Hymme var inte kopplat till bilen, två separata utredningar. Hur de letat efter Hymme har jag ingen aning om, Skara vet säkert.
Citera
2009-07-23, 13:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Olycka?

Citat:
Ursprungligen postat av John Ohlsson
Tack för intressant läsning!

Efter att ha läst denna tråd, så tror jag att dessa personer helt enkelt har råkat ut för en olycka - och den mest sannolika är att de har kört ner bilen i något vatten; dvs sjö, hav, älv etc.

Att någon eller några skulle ha blivit mördade och att gärningsmannen (-männen) sedan bara skulle ha gått upp i rök är osannolikt.

Förklaringen till den "mystiske mannen" som systern mötte i broderns lägenhet, iklädd dennes tröja, kan ha en mängd förklaringar; händelsen kan ha inträffat FÖRE olyckan. Och om det var så att systern - av vilken anledning ? - ringer på sin försvunne broders dörr och en främmande man öppnar, så skulle det kunna förklaras med att brodern helt enkelt hade lånat ut lägenheten. Ex.

Eller som någon skrev någon gång: "Vill ni lösa en gåta - sök i det våta"

Tack för din uppskattning samt för visat intresse John Ohlsson.

Nej detta var ingen olycka.

"Den okände" som systern till Karlsson ser är ca 14 dagar efter försvinnandet. Hon kommer också ihåg att det var fortfarande sommar när hon såg denne person stående i dörröppningen till broderns lägenhet på Risåsgatan 9C.

Nej denne okände man hade inte lånat lägenheten av den försvunne brodern. Han intog en arrogant, självsäker, en mycket avvisande attityd gentemot henne samt en "ägandeinställning" till denna lägenhet. Han var väldigt mån om att "bli av med henne" så snabbt som möjligt.

Om denne man hade fått lånat lägenheten av brodern så hade han förklarat detta för systern när hon frågade: "Var är min bror?" varvid "den okände" svarade "Ja jag har inte sett honom. Du får väl söka bland pubarna i Haga." På detta sätt hade aldrig en person betett sig, som han gjorde om han hade fått lånat lägenheten av Karlsson.

Anledning till att systern ringer på dörren till broderns lägenhet är just denna: Han hade inte vare sig varit synlig eller hade hört av sig. Brodern hade då varit försvunnen, enligt systern, ca 14 dagar.

"Den okände" kanske inte var så okänd ändå - till 75-80%?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-23 kl. 14:01.
Citera
2009-07-23, 14:00
Medlem
CrapStacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av John Ohlsson
Om en bil med ett antal personer ombord ska försvinna utan att lämna några spår efter sig, så torde "försvinna-i-vattenteorin" vara den troligaste, särskilt om man, som jag, vill betrakta detta försvinnande som en olyckshändelse.

Inte sant?

En vattenfylld bil sjunker snabbt till botten och förblir sedan liggande där - som ett vrak - om inte ovanligt starka strömmar ev. rubbar den. Detta till skillnad från ett vattenlik som oftast efter en tid brukar flyta upp till ytan och lätt följer med strömmar och vindar och kanske hittas.

Jag gissar att samtliga personer drunknade inne i den snabbt vattenfyllda bilen, och som sedan dess har förblivit deras grav.

Som sagt möjligt men jag kan inte se var detta skulle skett utan att bilen skulle bli upptäckt på 44år + "gubben i dörren".
Strömmar rubbar inte en bil, inte med de strömmarna vi har här iaf, tror att undervattenströmmarna är på cirka 1-3 knop utanför VG regionen (Rätta mig gärna), kanske under regnperioder om de åkt ner i en älv, men då skulle den hittats pga muddring om det är götaälv.
Vattendraget skulle dessutom vara lätt tillgängligt om det var en olycka, alltså nära väg och det finns inga (i dag) sådana ställen som är rimliga runt hisingen (vad jag vet).

EDIT:skara han före
Citera
2009-07-23, 14:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Draggades efter bilen och de tre (3).

Citat:
Ursprungligen postat av Lage Vrängare
Jag är ense med dig, dock är aktuellt fall lite mer udda på några sätt.

I vart fall tre personer är försvunna. Och en bil. Som jag skrivit tidigare i tråden så krävs det rätt mkt för att en hel bil ska försvinna i en sjö eller annat vattendrag. Har en väg en direktkontakt med en sjö är det sällan särskilt djupt. Kör man genom ett broräcke och sjunker djupt så kvarlämnar det märken på broräcket.

Så fallet ÄR särpräglat, jfrt med den ensamme berusade ynglingen som hittas nedströms i ngt vattendrag några veckor efter hans "mystiska" försvinnande.

Det draggades i en mängd vattendrag från Göteborg ner till Åsa, efter O 19920 och de tre försvunna. Om det draggades efter "Hymme" enbart vet jag inte? Står det så på något ställe så har jag skrivit fel i hastigheten.

Dock har det aldrig draggats norröver.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in