2012-01-31, 07:33
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Kommer att ta upp en orsak här som försvårar det hela för att kunna diskuteras fritt. Det finns ytterligare ett antal orsaker men detta är iaf en av dem.

Naturligtvis finns det fakta. Dessa handlingar har en 70 årig sekretess. De personer som har fått ta del av dessa handlingar har därmed belagts med vad som kallas för yppandeförbud. Bl.a. har jag själv fått skriva på ett sådant papper.

Dessa handlingar släpps fria utan sekretess först år 2035 - alltså om 23 år.

Ett inlägg som låter intressant är inlägg # 2889, postat den 27/1 av Hålger. Undrar hur h*n har tänkt här?

Yppandeförbud gäller rättegångar - inte anmälan om försvunna personer S2, nu får du anstränga dig lite bättre.
Citera
2012-01-31, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Yppandeförbud gäller rättegångar - inte anmälan om försvunna personer S2, nu får du anstränga dig lite bättre.

Ja eller hänvisa till vid vilken rättegång de inblandade parterna har belagts med yppandeförbud??
Citera
2012-01-31, 10:39
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svenne-i-viken
Ja eller hänvisa till vid vilken rättegång de inblandade parterna har belagts med yppandeförbud??

Eller åtminstone ange vilka handlingar som det pratas om som skall vara belagda med sekretess.
Det lär ju inte vara handlingarna i utredningen rörande försvinnandet eftersom reportern på GP helt tydligt har tagit del av dessa.
Citera
2012-01-31, 14:04
Medlem
Skaraborg2s avatar
Yppandeförbud.

Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac

Spelar ingen som helst roll vad du säger för så har det varit. De personer som har fått gå igenom gamla handlingar har belagts med ett yppandeförbud som gäller alltså fram till 2035. Jag har själv fått skriva på ett yppandeförbudpapper för att kunna få ta del av t.ex. polisutredningen ang. "Hymme" Lundquist.

Att få ta del av detta material har dessutom varit mycket besvärligt och har tagit lång tid.

Då reportrarna fick ta del av dessa gamla handlingar 1984 samt Norlén ca 1992-93, så verkar det inte ha varit några problem. Dock har det inte varit på samma sätt för oss det kan jag lova utan precis tvärt om.

Däremot när det har begärts fram domar i andra sammanhang som utspelade sig vid denna tid, har det däremot inte rått något yppandeförbud utan det har då varit s.a.s. "fritt fram". Detta gäller alltså domar som ingen i "Dahlsjögänget" var inblandade i men som ändå har varit intressanta.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-01-31 kl. 14:51.
Citera
2012-01-31, 15:17
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Spelar ingen som helst roll vad du säger för så har det varit. De personer som har fått gå igenom gamla handlingar har belagts med ett yppandeförbud som gäller alltså fram till 2035. Jag har själv fått skriva på ett yppandeförbudpapper för att kunna få ta del av t.ex. polisutredningen ang. "Hymme" Lundquist.

Att få ta del av detta material har dessutom varit mycket besvärligt och har tagit lång tid.

Då reportrarna fick ta del av dessa gamla handlingar 1984 samt Norlén ca 1992-93, så verkar det inte ha varit några problem. Dock har det inte varit på samma sätt för oss det kan jag lova utan precis tvärt om.

Däremot när det har begärts fram domar i andra sammanhang som utspelade sig vid denna tid, har det däremot inte rått något yppandeförbud utan det har då varit s.a.s. "fritt fram". Detta gäller alltså domar som ingen i "Dahlsjögänget" var inblandade i men som ändå har varit intressanta.

Spelar det ingen roll vad jag säger? Men snälla du, det är inte jag som kommer med påståenden och har bevisbördan på mig - det är du som kommer med detta. Du påstår att du är belagd med yppandeförbud, ja det är inte så svårt att presentera detta papper som du nu har tvingats skriva på.

Jag tror inte ett smack på att du är belagd med yppandeförbud och det tror jag en del andra härinne tvivlar på också, du får nog presentera något bättre än bara ditt ord på en sådan sak.

Om du skulle vara förbunden att hålla tyst med vad du har läst - varför skulle då en reporter få ta del av handlingarna och presentera dom i dagspressen, det är ganska motsägelsefullt.
Citera
2012-01-31, 17:15
Medlem
Cartiers avatar
Citat:

Det finns inget som heter yppandeförbudpapper. Jag tror att du talar om hemligstämplade handlingar, massor av handlingar är hemligstämplade och detta innebär oftast bara att personal vid myndigheten skall titta lite extra innan/om den skall lämnas ut. Detta avser "enkel hemligstämpel" det finns även "kvalificerad hemligstämpel" och av detta omfattas inte detta fall, det vågar jag garantera.

Journalister har lättare att få ta del av hemligstämplade handlingar än du och jag. Men det faktum att just du, och tydligen flera med dig, redan fått ta del av dessa handlingar innebär ju att det är lättare även för andra att få ta del av dessa – det är inte så att ni har fyllt en slags kvot.

I fallet "Hymme" torde en hemligstämpel väga ganska lätt då han numera inte har några släktingar i livet. De aktuella handlingarna i detta fall bör förvaras här http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=2231 och bör mot betalning kunna beställas över telefon och skickas via post. Jag har själv arbetat vid ett av våra landsarkiv, om än bara ett kort tag och för ganska länge sedan.

Vad det gäller att ta del av myndigheters handlingar så antyder du att man inte kan göra detta obemärkt och att man bli registrerad. Det är precis tvärtom – myndigheten får inte ens fråga vem du är eller i vilket syfte du begär ut handlingarna. Dock kan det bli svårare om man tvingas överklaga ett beslut – då dessa handlingar rimligen också blir offentliga.

Jag är lätt förvånad över att tråden inte nått denna punkt tidigare (kokpunkten)?
Senast redigerad av Cartier 2012-01-31 kl. 17:19.
Citera
2012-01-31, 17:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
70 års sekretess.

Citat:
Ursprungligen postat av Cartier
Det finns inget som heter yppandeförbudpapper. Jag tror att du talar om hemligstämplade handlingar, massor av handlingar är hemligstämplade och detta innebär oftast bara att personal vid myndigheten skall titta lite extra innan/om den skall lämnas ut. Detta avser "enkel hemligstämpel" det finns även "kvalificerad hemligstämpel" och av detta omfattas inte detta fall, det vågar jag garantera.

Journalister har lättare att få ta del av hemligstämplade handlingar än du och jag. Men det faktum att just du, och tydligen flera med dig, redan fått ta del av dessa handlingar innebär ju att det är lättare även för andra att få ta del av dessa – det är inte så att ni har fyllt en slags kvot.

I fallet "Hymme" torde en hemligstämpel väga ganska lätt då han numera inte har några släktingar i livet. De aktuella handlingarna i detta fall bör förvaras här http://www.riksarkivet.se/default.aspx?id=2231 och bör mot betalning kunna beställas över telefon och skickas via post. Jag har själv arbetat vid ett av våra landsarkiv, om än bara ett kort tag och för ganska länge sedan.

Vad det gäller att ta del av myndigheters handlingar så antyder du att man inte kan göra detta obemärkt och att man bli registrerad. Det är precis tvärtom – myndigheten får inte ens fråga vem du är eller i vilket syfte du begär ut handlingarna. Dock kan det bli svårare om man tvingas överklaga ett beslut – då dessa handlingar rimligen också blir offentliga.

Jag är lätt förvånad över att tråden inte nått denna punkt tidigare (kokpunkten)?

Tack för ditt intressanta och upplysande inlägg.

Nej jag vet att det inte finns något som heter "yppandeförbudpapper". Kallade bara detta med ett enkelt ord.

Själv har jag aldrig begärt ut några handlingar i något annat ärende och kan därför endast uttala mig om detta. Det enda jag kan säga är att personer som har tagit del av handlingar rörande fallet, har fått skriva på ett sådant papper samt att i samma veva blivit upplysta om att det är 70 års sekretess som gäller.

Detta med "att titta litet extra innan/om den skall lämnas ut" tog vid ett tillfälle ca ett år.

Naturligtvis har vi inte fyllt någon slags kvot (det är inte heller det som menas med "stängda dörrar" i ett annat inlägg), utan det är bara för var och en som är intresserad att framställa denna begäran och sedan vänta på besked.

När det gäller det sista i din text som jag har fetstilsmarkerat, så har det definitivt inte varit tal om att få vara s.a.s. obemärkt. Återigen, så kan jag alltså inte uttala mig hur det förhåller sig i andra ärenden utan endast i detta. Här har det faktiskt varit mycket noga samt dessutom tagit lång tid.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-01-31 kl. 18:05.
Citera
2012-02-01, 01:08
Medlem
[quote=Locky]
Citat:

Jag är lätt förvånad över att tråden inte nått denna punkt tidigare (kokpunkten)?[/QUO

En tanke

jag är förvånad ,jag har hela tiden fått vissa vem jag är när jag begärt tillgång till gamla arkiv och liknande.
Citera
2012-02-01, 08:04
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:

Jag är också lite förvånad, men här har vi ju någon med erfarenhet som sänd från ovan. Med lite bistånd från dig så kanske vi kan gräva lite djupare i detta "mystiska" kriminalfall?
Citera
2012-02-01, 09:05
Medlem
Jag vill bara säga att denna tråden har hållit mig vaken många nätter...

Tackar specielt Skara för detta, då det är han som startade denna.

Varför all denna missnöje här på slutet kan jag inte förstå, Skara sa redan i sina första inlägg att vi skulle vara glada om vi nådde 50% av vad som skett.
Det är långt över 50% nu....

Det som inte kommit fram till almänhetens kännedom på 46 år, kanske inte är för almänheten att veta....
"bortslarvade" polisraporter, minimalt i media m.m.
Har någon tänkt på att polismyndigheten kanske faktiskt vet vad som skett....

Huruvida det finns en sekretess ang. dessa 4 grabbar, kan jag inte svara på. däremot är det fullt möjligt och då kan man få ta del av domstolshandlingar som talar om att, det finns en sekretess dock inte för vad.

jag har plöjt igenom HELA tråden, inklusive trollets många idiotinlägg. Man kan tydligt se när Skara citerar sina mejl och PM. Detta är ett helt annat språk än det han vanligtvis använder.
Det för mig är fakta nog för att veta att han inte fabulerar.

Det han inte skrivet ut finns att läsa mellan raderna....
Jag har helt enkelt lagt ihop 1 och 1 och kommit fram till en slutsats, som jag mycket väl kan tänka mig behöver sekretess skydd.

Det finns många tänkbara senarion till vad som skett.
Men en sak är jag 100% säker på och det är att hade det skett en olycka där alla inblandade hade dött, skulle det inte ligga en sekretess på fallet.

Mitt tips till alla är att läsa igenom hela tråden en gång till, med öppna sinnen. utan att bli påverkade av allas förlag till olika senarion.

/ladylie
Citera
2012-02-01, 10:40
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ladylie

Varför all denna missnöje här på slutet kan jag inte förstå, Skara sa redan i sina första inlägg att vi skulle vara glada om vi nådde 50% av vad som skett.

Det som inte kommit fram till almänhetens kännedom på 46 år, kanske inte är för almänheten att veta....

Huruvida det finns en sekretess ang. dessa 4 grabbar, kan jag inte svara på. däremot är det fullt möjligt och då kan man få ta del av domstolshandlingar som talar om att, det finns en sekretess dock inte för vad.

jag har plöjt igenom HELA tråden, inklusive trollets många idiotinlägg. Man kan tydligt se när Skara citerar sina mejl och PM. Detta är ett helt annat språk än det han vanligtvis använder.

Jag har helt enkelt lagt ihop 1 och 1 och kommit fram till en slutsats, som jag mycket väl kan tänka mig behöver sekretess skydd.

Det finns många tänkbara senarion till vad som skett.
Men en sak är jag 100% säker på och det är att hade det skett en olycka där alla inblandade hade dött, skulle det inte ligga en sekretess på fallet.

Mitt tips till alla är att läsa igenom hela tråden en gång till, med öppna sinnen. utan att bli påverkade av allas förlag till olika senarion.

/ladylie

Det finns många tänkbara scenarion ja, men att använda sekretessuppgiften som en anledning till att det skulle vara en exceptionell händelse är ju lönlöst eftersom det inte finns något annat än Skaraborgs påstående som styrker den uppgiften.

Ditt tips är att läsa igenom tråden med ett öppet sinne utan att bli påverkade av allas förslag till scenarion? Inser du hur dumt det där blev?
Du uppmanar oss att avfärda alla andras teorier och idéer och bara tro på Skaraborgs?

Det är inte ett öppet sinne - det är raka motsatsen min vän.

Läs igenom tråden igen med ett kritiskt men öppet sinne.
Citera
2012-02-01, 15:41
Medlem
Skaraborg2s avatar
Långt över 50%.

Citat:
Ursprungligen postat av ladylie

Jag har helt enkelt lagt ihop 1 och 1 och kommit fram till en slutsats, som jag mycket väl kan tänka mig behöver sekretess skydd.Det finns många tänkbara senarion till vad som skett.

/ladylie

Stort tack för ditt intressanta inlägg.

I t.ex. fallet med polisutredningen ang. "Hymme" Lundquist har det inte varit tal om att man kunde ringa och beställa den och sedan få den skickad per mail. Denna fick läsas på det ställe där den befann sig. Ej heller gavs något tillstånd att få kopiera den utan endast göra anteckningar. Här rådde definitivt inte någon "enkel sekretess".

Citat av Locky från inlägg # 2923: "En tanke

jag är förvånad ,jag har hela tiden fått vissa vem jag är när jag begärt tillgång till gamla arkiv och liknande."
Ja just det Locky. Precis på det sättet har det varit hela tiden.

Varken jag eller någon annan med kunskap om detta har fabulerat, även om vissa önskar att så skulle vara fallet.

I det sista fetstilsmarkerade som jag har gjort i din text, så verkar du förstå varför det bl.a. inte är någon "enkel sekretess" på dessa gamla handlingar. Du verkar också ha förstått vad som är känsligt den dag som idag är.

Ja, det är idag långt över 50%.

Här nedan kommer nu denna text som är hämtat från ett e-mail ang. att få ta del av polisutredningen ang. "Hymme". Personens namn som skickade detta, har dock inte tagits med. I övrigt är texten exakt.

Hej igen!

Nu har jag förhört mig om reglerna. Vid förbehåll (som i det här
fallet), där ni får läsa allt som står i handlingarna, är det inte
tillåtet att kopiera. Skulle det varit fråga om utlämnande hade vi
först kopierat och därefter strukit över de uppgifter som betraktas
som känsliga. Ni får alltså inte kopiera.
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-02-01 kl. 16:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in