2014-07-13, 16:34
Medlem
Skaraborg2s avatar
Endast 16 dagar till "49-årsdagen"

Upptäckte att jag skrev fel i förra inlägget.

"Hade ju varit passande med tanke på "50-årsdagen" om endast 16 dagar."

Naturligtvis är det endast 16 dagar till "49-årsdagen". Först om ett år och 16 dagar är det precis 50 år sedan de försvann.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-13 kl. 16:38.
Citera
2014-07-13, 23:01
Medlem
Först, blev medlem för bara att kunna skriva något litet till er som har jobbat på för att få fram information här. Himla bra gjort av er, då det är ju något som inte är lätt och göra.

Det tog ett tag för mig att läsa ikapp allt. En fascinerande historia. Kanske det blir en riktig avslut så småningom? hoppas jag i alla fall.
Citera
2014-07-17, 22:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hyra.

Citat:
Ursprungligen postat av Seul
Först, blev medlem för bara att kunna skriva något litet till er som har jobbat på för att få fram information här. Himla bra gjort av er, då det är ju något som inte är lätt och göra.

Det tog ett tag för mig att läsa ikapp allt. En fascinerande historia. Kanske det blir en riktig avslut så småningom? hoppas jag i alla fall.

Tack för din uppskattning. Som jag har skrivit förut så har det funnits många duktiga och intresserade personer som har deltagit i tråden under årens lopp.

Inte dåligt av dig att du orkade läsa igenom alla sidorna. Förstår att det tog dig ett tag. Ja, det är en lika fascinerande och märklig som tragisk historia.

Gay Karlsson hyrde alltså en liten nedgången lägenhet på Risåsgatan 9C i Annedal 1963-65.

Genom Frugans länkning till bl. a. en hyresavi i tråden om Träskmorden 1966, så har vi fått reda vad som betalades för nedgångna och ruffiga lägenheten Brunnsgatan 26 i Stockholm. Hyran som betalades den 17 oktober 1966 var på 54 kr.

http://www.anony.ws/i/2014/07/14/Manniskor.och.Brott-Traskmorden-2004-19.jpg

Karlsson kan inte ha betalat mera för sin lägenhet. Snarare tvärtom. Troligtvis hade han, som många andra, ett rivningskontrakt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-17 kl. 22:44.
Citera
2014-07-20, 18:53
Medlem
Aftonbladet idag :

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19234004.ab?teaser=true
Citera
2014-07-20, 19:07
Medlem
Skaraborg2s avatar
Artikel i Aftonbladet söndagen den 20 juli 2014.

Citat:
Ursprungligen postat av shagarustan
Aftonbladet idag :

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19234004.ab?teaser=true

Ser man på! Det kom en artikel även om detta försvinnande. Då får man ta och köpa pappersupplagan i morgon. Om den nu finns där och inte enbart på nätet?

Någon som har plustjänsten kanske kan berätta om det är Annika Sohlander som har skrivit den eller om det är någon annan journalist?

"Pojkarna försvann spårlöst – samma dag" - ja, de försvann samma dag för alltid från sin resp. familjer.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-20 kl. 19:59.
Citera
2014-07-20, 21:10
Medlem
Katarina Norrgran har skrivit artikeln i AB. Kul att det uppmärksammas, men vi som har följt tråden här får knappast några aha-upplevelser. Kanske något mer välskriven prosa än ett genomsnittligt Flashback-inlägg, möjligen då undantaget Skaraborgs utmärkta trådstart som en gång i tiden fick mig att läsa hela tråden.
Citera
2014-07-21, 00:00
Medlem
Skaraborg2s avatar
Diverse.

Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
Katarina Norrgran har skrivit artikeln i AB. Kul att det uppmärksammas, men vi som har följt tråden här får knappast några aha-upplevelser. Kanske något mer välskriven prosa än ett genomsnittligt Flashback-inlägg, möjligen då undantaget Skaraborgs utmärkta trådstart som en gång i tiden fick mig att läsa hela tråden.

Tack för upplysningen derstatic.

Känner igen journalistens namn. Helt klart det är kul att fallet uppmärksammas. 2012 uppmärksammades det också men då i Expressen.

Har inte själv läst artikeln men misstänkte att det inte skulle framkomma något "nytt".

Tack också för uppskattningen av min trådstart av den här tråden. Tänk om man då hade känt till vad man gör fem år senare!
Citera
2014-07-21, 21:50
Medlem
Har nog aldrig blivit mer kränkt än över detta repotage som man skrevs i Aftonbladets Bilaga .

Allt man skrivit om finns redan på nätet . Fy för den lede.

Vad vill man med detta ?

Bilen man visade var redan veteranbil på 60 talet.

Det ända som var nytt var fotot på Hymme.
Senast redigerad av Locky 2014-07-21 kl. 22:02.
Citera
2014-07-22, 14:32
Medlem
Skaraborg2s avatar
Tråden på FB som bl. a. informationskälla.

Citat:
Ursprungligen postat av Locky
Har nog aldrig blivit mer kränkt än över detta repotage som man skrevs i Aftonbladets Bilaga .

Allt man skrivit om finns redan på nätet . Fy för den lede.

Vad vill man med detta ?

Bilen man visade var redan veteranbil på 60 talet.

Det ända som var nytt var fotot på Hymme.

Har nu också läst den här artikeln i Aftonbladet/Söndag. Man märker helt klart och tydligt att journalisten har bl. a. använt sig av tråden på FB som informationskälla. Troligtvis även från andra ställen på nätet och kanske också Norléns bok.

Varför bilden på den gamla Volvon av årgång 1936 har tagits med är för mig helt obegripligt. Det måste ju ha gått att få fram en bild på en PV som åtminstone liknade den försvunna av årgång 1956.

Denna artikel finns på sidorna 32, 33 och 34. På bilagans framsida citerar jag detta som finns tillsammans med deras foton: "Vad hände pojkarna?" "FÖRSVANN SPÅRLÖST SAMMA DAG."

Det som tas upp i artikeln ang. vad Gays lillasyster skall ha sagt stämmer delvis inte. Systern var inte intresserad av att prata med journalisten som ringde upp henne. Hon ville inte prata med henne och sa därför knappast något alls.

Det som det påstås att hon skall ha sagt, till större delen, är det en helt annan person som har sagt.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-07-22 kl. 15:02.
Citera
2014-07-22, 22:03
Medlem
Pajosvs avatar
Först vill jag som många andra tacka Skaraborg2 och CrapStack samt även övriga som bidragit till tråden.

Jag har hittills bara hunnit att läsa de 84 första sidorna samt de senaste 20 sidorna. Man funderar givetvis på vart Volvo PV:n tagit vägen (och givetvis även de tre eller fyra killarna). Jag har läst funderingarna på dumpad i sjö eller hav, skrotad, "slaktad" eller såld till någon ljusskygg typ.

Under tiden jag läste om detta mycket intressanta försvinnande så drog jag mig till minnes en händelse som kanske ändå kan "ge något" även om det är väldigt långsökt.

En kompis föräldrar byggde hus i ett mindre samhälle en bit utanför Borås sent 60-tal i ett helt vanligt traditionellt svenskt villaområde. Villaområdet, som är ganska stort, påbörjades att anläggas sent 1950-tal och stod klart 1970. Det byggdes ut efter hand så att säga. Just det område där kompisens föräldrar bor påbörjades runt 1966 och var färdigbyggt 1968.

Villatomterna i just detta kvarter låg en till två meter högre än den skog som finns i direkt anslutning till villatomterna. Man har tydligen använt sprängsten, grus och annan bråte som fyllnadsmassor för att fylla upp marken så att man där kunde anlägga tomter och bygga hus. De flesta villatomterna avslutades med en mindre häck mot skogen och bakom häcken fanns en liten slänt ner mot själva skogen.

Som barn, eller i de yngre tonåren, så minns jag att kompisen och jag "drällde omkring" i detta skogsparti precis bakom villatomterna. På skogsmarken precis nedanför slänten stod en Volvo PV-kaross halvt intryckt i slänten.

Jag vill minnas att PV:n saknade dörrar, huv och baklucka samt rutor. Tror även att motor, hjul och inredning saknades. Färgen minns jag dock inte... Mest troligt var att lacken mer eller mindre hade försvunnit och att det var ytrost på hela karossen.

Jag pratade med kompisen idag och han minns istället att det åtminstone fanns en förarstol och ratt i PV:n. Däremot tror han att bilen "slutade" efter torpedväggen mellan motorn och framrutan. Han tror att bilen var blågrå.

Gay Roger Karlsson hade ju släkt i Borås och Dahlsjö-gänget hade ju besökt Borås under våren 1965 så min teori var att de kanske kände till detta villaområde och visste att det pågick arbete där. Kanske hoppades de på att bilen skulle begravas under fyllnadsmassorna eller kanske bara fraktas bort eftersom det inte var ovanligt att man "skrotade ut" bilar genom att ställa dom i skogen eller köra ut dom på sjöisen vintertid och låta vårens antågande "göra sitt".

Dahlsjö-gänget kanske plockade bort hanterbara delar (dörrar, huv, baklucka, inredning o.s.v.) och sålde dessa vidare men gömt den största enskilda delen i skogen?

Kompisen var istället av åsikten att risken för upptäckt är ju större på en byggarbetsplats. Kanske har han rätt... Kompisen har själv undrat hur bilen hamnat i skogen långt före att villatomterna var klara.

Vi ämnar dock att "besöka" PV:n i slänten inom de närmsta dagarna och leta efter chassi/ramnummer samt avgöra färgen. Om det inte är den eftersökta PV:n (vilket det troligen inte är) så kan man ju åtminstone utesluta den.

Och som av en händelse idag under min lunch på en lunchrestaurang så slog sig fyra bilmekaniker ner vid bordet jämte mig. Jag var tvungen att fråga dessa om de kände till var ramnumret på en PV 444 av 1956 års modell sitter och om man via Vägverket/Transportstyrelsen/ Bilregistret kan få information om en bil med den gamla typen av regskyltar.

De trodde att ramrummret finns på de längsgående balkarna i chassit samt att det kan finnas ett motornummer på själva motorn. De trodde att vägverket kan ha upplysningar om en såpass gammal bil.

Jag kontaktade Länsstyrelsen GBG- och Bohuslän idag och uppgav regnumret på Dahlsjö-PV:n och kommer att få fordonsuppgifterna via vanlig post denna eller nästa vecka. Jag frågade om det var sekretess på dessa uppgifter och det var det inte enligt handläggaren.

Är det någon som vet vilken balk ett eventuellt chassinummer kan finnas på, höger eller vänster? Jag har för mig att det är höger sida av bilen som är "inpressad" i slänten... Annars får man väl vända sig till Volvo PV-klubben eller www.jagrullar.se

Chassinumret till Dahlsjö-PV:n har jag.

Jag kommer bidra med ett foto på PV:n om den verkar intressant.

Nu är väl chansen att just denna Volvo PV är identisk med Dahlsjö-PV:n försvinnande liten, men man kan inte utesluta något. Större under än så har ju skett genom historien.

Och då kanske, kanske den i det närmaste obefintliga polisutredningen kan ta fart... Eller åtminstone gå på tomgång...

Kanske Leif GW tar upp det i Veckans Brott om han nu fortsätter...
Senast redigerad av Pajosv 2014-07-22 kl. 22:40.
Citera
2014-07-23, 09:09
Medlem
Chassinummret sitter på torpedväggen till höger. Det är en nitat skylt och inget instansat nummer. Så vitt jag minns så finns det inget instansat chassinummer i karossen på de här bilarna.
De var alltså ganska enkla att byta identitet på, bara man hade en annan chassiskylt som stämde hyfsat med färg och årsmodell och lyckades nita fast den snyggt så var det klart! Man behövde väl byta regskyltar samtidigt också...

En bild på en pv 57:a

http://www.garaget.org/?car=277574&image=2611428

Hoppas att skylten finns kvar på "din" bil!
Citera
2014-07-23, 09:49
Medlem
Pajosvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frissefrisén
Chassinummret sitter på torpedväggen till höger. Det är en nitat skylt och inget instansat nummer. Så vitt jag minns så finns det inget instansat chassinummer i karossen på de här bilarna.
De var alltså ganska enkla att byta identitet på, bara man hade en annan chassiskylt som stämde hyfsat med färg och årsmodell och lyckades nita fast den snyggt så var det klart! Man behövde väl byta regskyltar samtidigt också...

En bild på en pv 57:a

http://www.garaget.org/?car=277574&image=2611428

Hoppas att skylten finns kvar på "din" bil!

Lysande!
Tackar för informationen och bilderna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in