2012-07-08, 09:16
Medlem
I Göteborgs Posten i fredags(6/7) fanns en artikel om grodmansrånet på sidan 8.
Jag har följt tråden genom åren men min åsikt är att detta är två separata händelser.
Jag skall försöka lägga upp artikeln någonstans.
Citera
2012-07-08, 09:32
Medlem
Här:

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=e7201293143AMc308

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=58201292718AM6e29

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=80201294658AMee8b

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=ac201294842AM882d

lite otydliga men det var vad min mobkamera förmådde..

Citerat frän GP:
Rånare i grodmansdräkt

En märklig tilldragelse i svensk brottshistoria var det så kallade grodmansrånet i Göteborg 1965. Oväntade händelser förstörde en fantasifull plan.
Relaterat

En regnig torsdag den 29 juli 1965 klev två rånare, en av dem utklädd till kvinna, in på Skandinaviska Bankens lokalkontor i Gamlestan. Märkligt var att de bar grodmansdräkter under kläderna.

Medan "kvinnan" rafsade åt sig 17 655 kronor (165 000 kronor i dag) ur kassan höll den andre rånaren beväpnad vakt. Oväntat nog kopplade en kund ett nacksving på den vaktande rånaren som svarade med att skjuta. Skottet gick vägen genom kundens lår in i rånarens egna underben.

Rånarna flydde, den ene haltande, den andra manhaftigt löpande, ner mot Säveån.

Planen var att de i dykläge skulle följa en koppartråd som de tidigare spänt i Säveåns grumliga vatten. I ändan väntade en man med en flyktbåt.

Ösregnet ingick i planerna. De hade räknat ut att luftbubblorna från utandningsventilerna inte skulle gå att upptäcka i vattenplasket.

Men den utklädde rånaren var dykrädd. I stället för att hoppa i vattnet överraskade han genom att springa med pengarna utmed ån till flyktbåten som sedan körde i väg ut i Göta älv mot Hisingen.

Den skottskadade rånaren gömde sig i vattnet. Där låg han i en och halv timme och andades genom en snorkel. Han har efteråt berättat att han hade fruktansvärt ont och att han till slut fick frossa.

Polisen som grep honom var den då 28-årige hundföraren Stig Abrahamsson. För GP berättade han 30 år senare:

– När jag tittade ner i Säveån såg jag rakt in i grodmannens ansikte.

"Kvinnan" och mannen med flyktbåten greps tre dagar efter bankrånet.

Den skottskadade rånaren var planläggaren själv. Han dömdes till sex års fängelse. I domen ingick även ett annat rån. Rånaren som var utklädd blev straffriförklarad och blev intagen för mentalvård. Den tredje inblandade fick 3,5 år i fängelse.
Senast redigerad av frijidpink 2012-07-08 kl. 09:49.
Citera
2012-07-10, 22:44
Medlem
Quoters avatar
En person har från Landsarkivet i Göteborg begärt ut polisutredning om "Hymmes" försvinnande. Landsarkivet svarade först "visst, den kan få läsas på plats här", senare ändrade man beslutet sedan personalen i fråga läst denna tråd på Flashback där någon skribent uppmanade till spridning av uppgifterna. Personen i fråga överklagade och Kammarrätten tyckte inte det fanns skäl för strängare sekretess än normalt (man undanröjde alltså 2:a beslutet). Även fler personer har begärt att få ta del av handlingarna.
Citera
2012-07-11, 12:56
Medlem
Har nu ägnat några dagar åt denna tråd och vill tacka Skaraborg2 för en fascinerande läsning. Tyvärr måste jag dock sälla mig till den skara som tycker sig se att fantasin skenat iväg åt ett håll som till slut gjorde historien okontrollerbar och alltför osannolik. Till skillnad från TS och hans "beundrare" kan jag inte se nånting som tyder på att dessa tre unga män skulle varit involverade i nån större kriminell verksamhet. Allt detta verkar vara konstruerat och påhittat för att göra historien mer spännande än vad den egentligen är. Karlsson, Johansson och Dahlsjö verkar ha varit ganska hyggliga killar även om de,vilket är förståeligt med tanke på deras sociala situation och den miljö de växte upp i, ofta tog till flaskan, körde bil olovligt och kanske hittade på lite småbus emellanåt.

Jag sällar mig därmed till de som tror på den enklaste lösningen: att pojkarna körde av vägen och försvann tillsammans med PV:n ner i något vattendrag i närheten av Göteborg. Kanske,som någon varit inne på, valde de denna dag några mindre trafikerade vägar p.g.a det stora antalet poliser i centrala Göteborg. Det dåliga vädret i kombination med dåliga vägar och ovana vid bilkörning och kanske en och annan sup innanför västen på den som körde blev sannolikt deras död.

Jag är också tveksam till att försvinnandet av konstnärssonen Hymme skulle ha något med Dahlsjögängets försvinnande att göra då det inte finns någon bevisad koppling mellan dessa men liftar-teorin är naturligtvis inte helt omöjlig.

Hursomhelst: en spännande läsning har det varit även om det slutade i något av ett antiklimax.
Citera
2012-07-12, 20:59
Medlem
Skaraborg2s avatar
Gamla foton från "Grodmans-rånet"

Citat:
Ursprungligen postat av frijidpink
I Göteborgs Posten i fredags(6/7) fanns en artikel om grodmansrånet på sidan 8.
Jag har följt tråden genom åren men min åsikt är att detta är två separata händelser.
Jag skall försöka lägga upp artikeln någonstans.

Stort tack för att du lade ut artikeln och fotona.

Intressant att se på dessa gamla foton. Vilket riktigt busväder det var den här dagen.

https://www.flashback.org/t1686790
Senast redigerad av Skaraborg2 2012-07-12 kl. 21:04.
Citera
2012-07-22, 16:04
Medlem
Hittade denna på metapedia:

http://sv.metapedia.org/wiki/Ol%C3%B6st_massf%C3%B6rsvinnande:_Dahlsj%C3%B6-fallet,_G%C3%B6teborg,_1965.

Verkar som länken fungerar dåligt, men sök efter Dahlsjö på metapedia så kanske den dyker upp

http://sv.metapedia.org/wiki/Huvudsida
Senast redigerad av frijidpink 2012-07-22 kl. 16:30.
Citera
2012-07-24, 18:26
Medlem
Det var jag som överklagade till Kammarrätten, som Quoter berättar om ovan. För någon dag sedan begav jag mig även till arkivet och läste utredningen i dess helhet. Det tog ungefär 2 timmar och 30 minuter, då även inräknat att jag förde rätt omfattande anteckningar.

Kan berätta lite mer. Hela denna cirkus med överklaganden beror på vad användaren Cartier skrev i följande inlägg: https://www.flashback.org/sp36119193

[...] efter att flera tagit del av handlingarna kan man nog påstå att sekretessen urvattnas. Läs, fota (om det går) och memorera – och lägg ut uppgifterna här. Detta är fortfarande ett anonymt forum.

Detta urklipp citerades även i Landsarkivet skrivelse till mig och till rätten. Dagen efter att det skrevs inkom ett anonymt telefonsamtal där någon uppmärksammade arkivet på vad som skrivits här.

Hela ärendet tog enormt lång tid - från februari tills nu. Först hamnade det av misstag i Kammarrätten i Göteborg som inte hade rätt att ta upp målet eftersom Landsarkivet i Göteborg numera inte är egen myndighet utan underställt Riksarkivet i Stockholm - således kom avgörandet i Kammarrätten i Stockholm.

Nu när jag läst utredningen... vad finns det att säga?
Jag tror mig veta vad Skaraborg2 funnit så intressant att han valt att “avskriva” Hymme från resten av Dahlsjöfallet. Jag delar denna uppfattning, men vill förtydliga att det absolut inte är något uppseendeväckande och “skyddsvärt” så som man kunnat tro. Hymme har helt enkelt setts efter den 29:e juli, minst fyra observationer är enligt mig helt säkra.
Sekretessen beror antagligen på andra saker, de paragrafer och kapitel som åberopades var OSL 35 kap. 1 § (generell sekretess rörande förundersökningar, utdrag ur misstankeregister/spaningsregister m.m.) och 21 kap ("uppgifter om hälsa eller sexualliv, såsom sjukdomar, missbruk, sexuell läggning, könsbyte, sexualbrott).

Samtidigt dags att säga att den som tror sig kunna PM:a för att få veta mer icke behöver göra sig det besväret. Jag kommer trots allt att respektera sekretessen, även om det bara var ett fåtal sådana saker som får sägas vara av personlig karaktär. De flesta till och med nämnda i tråden redan.

Slutligen, en rolig detalj. Inne på arkivet fick jag lite hjälp av en trevlig anställd med att tolka en slarvig handstil i materialet. Han frågade om jag hittat något intressant så jag tänkte ju dra lite bakgrund, men det visade sig att han redan kände till fallet. “Jaså, är du på något sätt inblandad i handläggningen?”, frågade jag. Svaret blev ungefär “Nej, men jag hörde att du satt där inne och läste, du som hade fått förbehållet, så jag gick in och läste några sidor i Flashbacktråden nyss”.
Verkar vara snackis på arkivet just nu, det här
Citera
2012-07-24, 18:33
Medlem
Kom på en till sak.

Om någon annan skulle begära ut materialet så kan det vara bra att veta att mitt avgörande i Kammarrätten inte på något sätt blir "prejudicerande", eller vad man ska kalla det, för materialet. Jag vet inte hur bedömningen skulle bli för andra. Till saken hör nämligen att Landsarkivet till en början gav mig ett gynnande beslut, och inom förvaltningsrätt kan gynnande beslut bara ändras om det finns mycket speciella skäl vilket man inte fann att det fanns här.

Sådana skäl kan till exempel vara att man ljugit eller kommit med oriktiga uppgifter, som det första beslutet byggde på.
Citera
2012-08-01, 13:06
Medlem
Hörde något om att söndagens bilaga till GT/Expressen har ett stort reportage om detta.

Någon som läst det?
Citera
2012-08-01, 14:22
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frlliois
Det var jag som överklagade till Kammarrätten, som Quoter berättar om ovan. För någon dag sedan begav jag mig även till arkivet och läste utredningen i dess helhet. Det tog ungefär 2 timmar och 30 minuter, då även inräknat att jag förde rätt omfattande anteckningar.

Kan berätta lite mer. Hela denna cirkus med överklaganden beror på vad användaren Cartier skrev i följande inlägg: https://www.flashback.org/sp36119193

[...] efter att flera tagit del av handlingarna kan man nog påstå att sekretessen urvattnas. Läs, fota (om det går) och memorera – och lägg ut uppgifterna här. Detta är fortfarande ett anonymt forum.

Detta urklipp citerades även i Landsarkivet skrivelse till mig och till rätten. Dagen efter att det skrevs inkom ett anonymt telefonsamtal där någon uppmärksammade arkivet på vad som skrivits här.

Hela ärendet tog enormt lång tid - från februari tills nu. Först hamnade det av misstag i Kammarrätten i Göteborg som inte hade rätt att ta upp målet eftersom Landsarkivet i Göteborg numera inte är egen myndighet utan underställt Riksarkivet i Stockholm - således kom avgörandet i Kammarrätten i Stockholm.

Nu när jag läst utredningen... vad finns det att säga?
Jag tror mig veta vad Skaraborg2 funnit så intressant att han valt att “avskriva” Hymme från resten av Dahlsjöfallet. Jag delar denna uppfattning, men vill förtydliga att det absolut inte är något uppseendeväckande och “skyddsvärt” så som man kunnat tro. Hymme har helt enkelt setts efter den 29:e juli, minst fyra observationer är enligt mig helt säkra.
Sekretessen beror antagligen på andra saker, de paragrafer och kapitel som åberopades var OSL 35 kap. 1 § (generell sekretess rörande förundersökningar, utdrag ur misstankeregister/spaningsregister m.m.) och 21 kap ("uppgifter om hälsa eller sexualliv, såsom sjukdomar, missbruk, sexuell läggning, könsbyte, sexualbrott).

Samtidigt dags att säga att den som tror sig kunna PM:a för att få veta mer icke behöver göra sig det besväret. Jag kommer trots allt att respektera sekretessen, även om det bara var ett fåtal sådana saker som får sägas vara av personlig karaktär. De flesta till och med nämnda i tråden redan.

Slutligen, en rolig detalj. Inne på arkivet fick jag lite hjälp av en trevlig anställd med att tolka en slarvig handstil i materialet. Han frågade om jag hittat något intressant så jag tänkte ju dra lite bakgrund, men det visade sig att han redan kände till fallet. “Jaså, är du på något sätt inblandad i handläggningen?”, frågade jag. Svaret blev ungefär “Nej, men jag hörde att du satt där inne och läste, du som hade fått förbehållet, så jag gick in och läste några sidor i Flashbacktråden nyss”.
Verkar vara snackis på arkivet just nu, det här

Bra att någon mer har tagit del av utredningen, men - vad är nu resultatet av utredningen? Vad är polisens slutsats i ärendet om dom nu har någon? Misstänker dom brott, olycka eller frivilligt försvinnande? Eller omfattas dom uppgifterna också av sekretessen?

Lustig sekretess förresten, man kan knalla in och sätta sig att läsa alla dokument men man får inte informera andra om detta? Andra som ju också kan gå dit och läsa samma dokument......jag avskyr regler och förordningar som är ologiska.
Citera
2012-08-01, 23:12
Medlem
Citat:
Kom på en till sak.

Om någon annan skulle begära ut materialet så kan det vara bra att veta att mitt avgörande i Kammarrätten inte på något sätt blir "prejudicerande", eller vad man ska kalla det, för materialet. Jag vet inte hur bedömningen skulle bli för andra. Till saken hör nämligen att Landsarkivet till en början gav mig ett gynnande beslut, och inom förvaltningsrätt kan gynnande beslut bara ändras om det finns mycket speciella skäl vilket man inte fann att det fanns här.

Sådana skäl kan till exempel vara att man ljugit eller kommit med oriktiga uppgifter, som det första beslutet byggde på.

Tack för denna redogörelse! Det vore ju intressant att veta vad det är för observationer av Hymme som skett efter den 29/7-65 som anses säkra. Men jag antar att du inte kan säja något om detta?

Ja, GT/Expressen har haft artiklar om Hymme för ett par veckor sedan och nu senast om Göteborgstrion. Inget nytt kom egentligen fram. Men kan kanske ge någon info från någon som vet mera.
Citera
2012-08-03, 15:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Klargörande.

Citat:
Kom på en till sak.

Stort tack för ditt klargörande ang. detta med sekretessen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in