Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Intressant läsning, Skaraborg2 (och övriga).
Du beskriver i korta drag Gay Roger Karlssons fysionomi och personlighet: 175-180 cm lång, mörkt lockigt hår, öppet och vänligt sätt och ett vinnande leende.
Har du något att säga om de bägge övriga kamraterna? Jag tänker i första hand på Dahlsjö. Var han stor och stark? Var han hetsig till temperamentet? Var han benägen att ta till våld i konfliktsituationer?
Vad gäller sextonåringen Johansson så säger du någonstans att han var till det yttre mogen för sin ålder. Jag har svårt att tro att han förutom detta kan ha ägt förmåga att vara en ledarfigur i sällskapet. Om han har tagit något initiativ så kan det på sin höjd vara för att imponera(?).
Några kommentarer?
Tack för uppskattning och viisat intresse Sven-Gustaf.
Ja jag känner ju förstås bäst till hur Gay Roger karlsson såg ut. Han hade också blå ögon.
Enligt systern så var han inte hetsig. Han skall också ha haft empati & var av grannarna på Hällskriftsgatan väl omtyckt. Han hade lätt för att skratta och var alltid vänlig. Hon berättade om en händelse, runt 1964-65, då en person hade tryckt ner honom i ett badkar och gett honom "både det ena och det andra". GRK gjorde inget för att försvara sig utan låg bara i detta badkar och "tog emot" s.a.s. Karlsson var varken tjock eller smal. Någonting mitt emellan tydligen. Dock har jag ännu aldrig sett Karlsson på ett foto.
När det gäller Dahlsjö så får jag gå på det foto jag har av honom samt det systern har berättat. Hon har berättat att han alltid var vänlig emot henne de gånger de träffades, samt alltid sade "Hej" till henne. Enligt fotot ser det ut att vara en smal, vek och mjuk ung man. Skall man döma av fotot så lär han nog ha varit ganska lik Karlsson på det sättet, att även Dahlsjö inte var någon tuff och hård person. Troligen kunde nog även han visa empati. Han har på fotot mörkt tjockt uppåtkammat hår. Han hade ganska stora ögon.
När det gäller Kjell-Åke Johansson så får jag gå efter fotot. Åldersmässigt var han bara ca 16½ år vid försvinnandet, men han såg betydligt äldre ut. Han såg ut, enligt fotot, att vara minst 25 år.
Detta är troligtvis taget en kort tid innan den 29 juli. Johansson har på detta foto, kort blont hår kammat åt högra sidan, med litet lugg åt höger. Han hade en mycket bred och kraftig mun och en något "fyrkantig" haka. Hans ögon är nog det man mest lägger märke till. Troligtvis hade han blå ögon. Dessa stirrar intensivt på en, med en lysande och genomträngande blick. Den som såg dessa ögon glömde nog inte dessa i första taget. Johansson verkar också vara kraftigare byggd än Dahlsjö.