2009-07-16, 15:09
Medlem
Skaraborg2s avatar
Information från GRK:s syster?

Citat:
Ursprungligen postat av CrapStack
Jag har förståelse för att du inte vill säga allt, men vad får dig att tro att de skulle varit döda 1990 utomlands? Det kan du gärna inte ha fått någon info från GRK syster.
Personligen med infon som den "grå FB massan" har så tror jag också att de drog utomlands men för den skull behöver de inte vara döda, eller finns det info om detta också?

Nej naturligtvis CrapStack, detta är inte någon information som har kommit från systern. Detta är endast vad jag tror, inget annat.

Systern menar att hennes bror aldrig skulle ha rest utomlands. Han innehade inget pass, hade inga pengar samt mycket skrala kunskaper i engelska. Hade heller aldrig varit utomlands, möjligen till Danmark och Norge.

Hon menar också att även om han skulle ha tvingats iväg till utlandet så skulle han ändå ha hört av sig till henne. Troligtvis då brevledes.

Nej du kan ha rätt i detta. Behöver inte vara döda. Min personliga uppfattning är dock denna att de är det. Det liv som de troligtvis har fått leva har nog påverkat deras livslängd?
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-16 kl. 15:27.
Citera
2009-07-16, 15:23
Medlem
junazs avatar
Tack för snabbt svar!

Ja, det låter onekligen som du säger. Verkar vara ett troligt scenario, så då är det väl bara olyckliga (snarare lyckliga ur Dahlsjö/Johanssons perspektiv)omständigheter som gjort att bilen och kropparna aldrig hittats/bevarats så väl på samma plats.

Om de (Dahlsjö/Johansson) flytt utomlands för att dölja det som skett inne i bilen, tyder det väl på att dessa båda var dem som bragde Hymme/Karlsson om livet 29 juli. Magstarkt att verkligen orka stå ut i 44 år (eller fram till sin död) utan att säga ett ord till sin familj/bekanta eller omvärlden.
Citera
2009-07-16, 15:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vilkade plockade troligtvis upp "Hymme"? Intressant scenario.

Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
Kan man tänka sig ett scenario där Dahlsjö,Karlsson och Johansson plockar upp en liftande Hymme, som är i samma ålder som dem och de tycker kanske att det kan bli kul med en annan ungdom i samma ålder i bilen. Snart märks dock den skilda bakgrunden och säkert stora skillnader i både intressen, värderingar m.m. Både killarna i bilen och Hymme har hett temprament och ett gräl uppstår som leder att någon av killarna tar livet av Hymme, kanske inte medvetet, men ger ett slag som tar väldigt illa och Hymme avlider.

Bland killarna uppstår nu panik, hur ska de lösa detta? Karlsson kanske vill att de ska gå till polisen och förklara vad som hänt, alternativt sjukvården, kanske är de inte säkra på om Hymme är död eller medvetslös. De andra vill inte ha något med polis/sjukvård att göra, de riskerar ju då många år i fängelse. Därför tar de även livet av Karlsson.

Sedan undrar jag liksom crapstack varför Dahlsjö och Johansson ska ha avlidit före 1990? Johansson skulle vid detta tillfälle varit 41 år, Dahlsjö 46. Nog för att de sannolikt levt hårda liv med missbruk inblandat, och medellivslängden i sådana kretsar inte är direkt hög, så känns det definitivt inte omöjligt att de nått den åldern, går inte ens att utesluta att de lever idag.

Tack för detta scenario daniel_andersso.

Ditt scenario kan jag ställa upp på till 80%!

Dock tror jag att att när "Hymme" steg in i bilen så befann sig endast Dahlsjö och Karlsson i denna. Därefter bar det iväg till Brämaregården.

Vill inte gå in närmare på detta scenario - iaf inte just nu.

Ja naturligtvis kan Dahlsjö och Johansson ha varit i livet 1990? Ja de kan än idag vara i livet?

Det är synd att jag inte kan lägga ut bilderna på Dahlsjö och Johansson. Jag har bl.a. skickat denna kopia på dessa till en person i Göteborg. Denne person har fått samma uppfattning, precis som andra har fått som jag har visat dessa foton för. Jag skall, via en bekant, försöka att få dessa utlagda i "Dahlsjö-tråden" under nästa vecka.
Citera
2009-07-16, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Dock tror jag att att när "Hymme" steg in i bilen så befann sig endast Dahlsjö och Karlsson i denna. Därefter bar det iväg till Brämaregården.

Ja naturligtvis kan Dahlsjö och Johansson ha varit i livet 1990? Ja de kan än idag vara i livet?

Det är synd att jag inte kan lägga ut bilderna på Dahlsjö och Johansson. Jag har bl.a. skickat denna kopia på dessa till en person i Göteborg. Denne person har fått samma uppfattning, precis som andra har fått som jag har visat dessa foton för. Jag skall, via en bekant, försöka att få dessa utlagda i "Dahlsjö-tråden" under nästa vecka.

OK, har inte riktigt koll på geografin, kanske är mer naturligt att Hymme först kom in i bilen och sedan Johansson. Hur som helst bör väl alla ha varit i bilen när Hymme dödades?

Otroligt bra jobb du gör med denna tråd och sökande efter info, och hoppas att du har möjlighet att publicera mer.
Citera
2009-07-16, 16:06
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:

Intressant läsning, Skaraborg2 (och övriga).

Du beskriver i korta drag Gay Roger Karlssons fysionomi och personlighet: 175-180 cm lång, mörkt lockigt hår, öppet och vänligt sätt och ett vinnande leende.

Har du något att säga om de bägge övriga kamraterna? Jag tänker i första hand på Dahlsjö. Var han stor och stark? Var han hetsig till temperamentet? Var han benägen att ta till våld i konfliktsituationer?

Vad gäller sextonåringen Johansson så säger du någonstans att han var till det yttre mogen för sin ålder. Jag har svårt att tro att han förutom detta kan ha ägt förmåga att vara en ledarfigur i sällskapet. Om han har tagit något initiativ så kan det på sin höjd vara för att imponera(?).

Några kommentarer?
Citera
2009-07-16, 16:53
Medlem
Orm Ondes avatar
Efter två dagars bortavaro ser jag att tråden fyllts med mycket intressanta uppgifter sedan jag sist gick in på Flashback.

Skaraborg, tack för all input. Jag har själv varit fascinerad av de här försvinnandena ända sedan jag läste artikeln i Göteborgs-Posten (måste ha varit artikeln från 1984 som Du nämnde tidigare). Jag har sedan länge varit intresserad av kriminalhistoria och har massvis med sådana böcker, (har också tidigare arbetat inom rättsväsendet) men har aldrig själv tagit initiativet att börja gräva i intressanta fall.

En idé: har Du prövat att kontakta Ingemar Norlén, som kanske har någon uppgift eller någon kontakt som kan vara av intresse ?

Jag får passa på att fylla på med ett par bilhistoriska noteringar i anledning av spekulationerna om PV:ns vidare öden: jag tror också att PV:n förstördes. Bilar hade mycket kortare livslängd förr i tiden och en nio år gammal bil var nästan värdelös. (Källa: diverse bilhistoriska forskningar samt far och andra bekanta som var med på den tiden). Det fanns naturligtvis välskötta bilar som hängde med länge, men inte ens en PV hade så högt andrahandsvärde vid denna tid. Eftersom grabbarna inte hade så mycket pengar, kan man anta att bilen var rätt sliten redan när de köpte den. Om det dessutom var frågan om att dölja eventuella bevis, kan förlusten av bilen inte ha känts så tung för en ägare med dåligt samvete.

Möjligheten att det finns ett samband mellan den försvunna PV:n och den vita PV av 1964 års modell som Dahlsjö och Johansson senare skall ha setts i menar jag är utesluten. En PV från 1956 är av typen PV 444 medan 64:an är en 544. De skiljer sig främst genom att 444:an har delad frontruta, medan 544:an har hel framruta som dessutom är tydligt högre. 56 års modell har dessutom mindre bakruta och annorlunda placerade bakljus än 544:an. Kylargrillarna är också olika även om äldre grillar går att byta ut mot nyare. Om någon var så bra på att känna igen Volvobilar att han kunde säga att den vita PV:n var en 64:a, skulle han knappast ha misstagit sig på en omlackad 56:a med ev. utbytt grill.
Citera
2009-07-16, 17:13
Medlem
Skaraborg2s avatar
Duvblå PV 1956 års modell och vit PV 1964 års modell.

Citat:
Ursprungligen postat av Orm Onde
Efter två dagars bortavaro ser jag att tråden fyllts med mycket intressanta uppgifter sedan jag sist gick in på Flashback.

Skaraborg, tack för all input. Jag har själv varit fascinerad av de här försvinnandena ända sedan jag läste artikeln i Göteborgs-Posten (måste ha varit artikeln från 1984 som Du nämnde tidigare). Jag har sedan länge varit intresserad av kriminalhistoria och har massvis med sådana böcker, (har också tidigare arbetat inom rättsväsendet) men har aldrig själv tagit initiativet att börja gräva i intressanta fall.

En idé: har Du prövat att kontakta Ingemar Norlén, som kanske har någon uppgift eller någon kontakt som kan vara av intresse ?

Jag får passa på att fylla på med ett par bilhistoriska noteringar i anledning av spekulationerna om PV:ns vidare öden: jag tror också att PV:n förstördes. Bilar hade mycket kortare livslängd förr i tiden och en nio år gammal bil var nästan värdelös. (Källa: diverse bilhistoriska forskningar samt far och andra bekanta som var med på den tiden). Det fanns naturligtvis välskötta bilar som hängde med länge, men inte ens en PV hade så högt andrahandsvärde vid denna tid. Eftersom grabbarna inte hade så mycket pengar, kan man anta att bilen var rätt sliten redan när de köpte den. Om det dessutom var frågan om att dölja eventuella bevis, kan förlusten av bilen inte ha känts så tung för en ägare med dåligt samvete.

Möjligheten att det finns ett samband mellan den försvunna PV:n och den vita PV av 1964 års modell som Dahlsjö och Johansson senare skall ha setts i menar jag är utesluten. En PV från 1956 är av typen PV 444 medan 64:an är en 544. De skiljer sig främst genom att 444:an har delad frontruta, medan 544:an har hel framruta som dessutom är tydligt högre. 56 års modell har dessutom mindre bakruta och annorlunda placerade bakljus än 544:an. Kylargrillarna är också olika även om äldre grillar går att byta ut mot nyare. Om någon var så bra på att känna igen Volvobilar att han kunde säga att den vita PV:n var en 64:a, skulle han knappast ha misstagit sig på en omlackad 56:a med ev. utbytt grill.

Nej jag är precis som du övertygad om att denna vita PV, inte hade varit en 1956 års PV. Kommer också mycket väl ihåg detta just med framrutan.

Vi vet inte när den duvblå PV:n inköptes? Eftersom systern aldrig hade sett denna (endast hört talats om den ang. resan till Borås) så kan de innehaft denna alltför länge. Troligtvis inköpt samma år den "dog"? Återigen troligtvis så inköptes denna av bekanta till en ytterst låg summa. Utan att veta något säkert så tror jag att bilen inköptes av Dahlsjö och Karlsson gemensamt. Bilen var nog inte heller i något toppskick när den inköptes.

Nej jag har aldrig satt mig i kontakt med Ingmar Norlén ännu. Dock har jag faktiskt hans adress (e-mail).
Citera
2009-07-16, 17:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Delvis rätt - delvis fel?

[quote=junaz]Tack för snabbt svar!

Ja, det låter onekligen som du säger. Verkar vara ett troligt scenario, så då är det väl bara olyckliga (snarare lyckliga ur Dahlsjö/Johanssons perspektiv)omständigheter som gjort att bilen och kropparna aldrig hittats/bevarats så väl på samma plats.

Om de (Dahlsjö/Johansson) flytt utomlands för att dölja det som skett inne i bilen, tyder det väl på att dessa båda var dem som bragde Hymme/Karlsson om livet 29 juli. Magstarkt att verkligen orka stå ut i 44 år (eller fram till sin död) utan att säga ett ord till sin familj/bekanta eller omvärld

I det mesta som du har lagt fram, så tror jag också på detta. Dock har du troligtvis fel på en springande punkt.

Det var nog ändå inte på detta sätt det gick till.
Citera
2009-07-16, 17:45
Medlem
Skaraborg2s avatar
Signalement på de olika inblandade.

Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Gustaf
Intressant läsning, Skaraborg2 (och övriga).

Du beskriver i korta drag Gay Roger Karlssons fysionomi och personlighet: 175-180 cm lång, mörkt lockigt hår, öppet och vänligt sätt och ett vinnande leende.

Har du något att säga om de bägge övriga kamraterna? Jag tänker i första hand på Dahlsjö. Var han stor och stark? Var han hetsig till temperamentet? Var han benägen att ta till våld i konfliktsituationer?

Vad gäller sextonåringen Johansson så säger du någonstans att han var till det yttre mogen för sin ålder. Jag har svårt att tro att han förutom detta kan ha ägt förmåga att vara en ledarfigur i sällskapet. Om han har tagit något initiativ så kan det på sin höjd vara för att imponera(?).

Några kommentarer?

Tack för uppskattning och viisat intresse Sven-Gustaf.

Ja jag känner ju förstås bäst till hur Gay Roger karlsson såg ut. Han hade också blå ögon. Enligt systern så var han inte hetsig. Han skall också ha haft empati & var av grannarna på Hällskriftsgatan väl omtyckt. Han hade lätt för att skratta och var alltid vänlig. Hon berättade om en händelse, runt 1964-65, då en person hade tryckt ner honom i ett badkar och gett honom "både det ena och det andra". GRK gjorde inget för att försvara sig utan låg bara i detta badkar och "tog emot" s.a.s. Karlsson var varken tjock eller smal. Någonting mitt emellan tydligen. Dock har jag ännu aldrig sett Karlsson på ett foto.

När det gäller Dahlsjö så får jag gå på det foto jag har av honom samt det systern har berättat. Hon har berättat att han alltid var vänlig emot henne de gånger de träffades, samt alltid sade "Hej" till henne. Enligt fotot ser det ut att vara en smal, vek och mjuk ung man. Skall man döma av fotot så lär han nog ha varit ganska lik Karlsson på det sättet, att även Dahlsjö inte var någon tuff och hård person. Troligen kunde nog även han visa empati. Han har på fotot mörkt tjockt uppåtkammat hår. Han hade ganska stora ögon.

När det gäller Kjell-Åke Johansson så får jag gå efter fotot. Åldersmässigt var han bara ca 16½ år vid försvinnandet, men han såg betydligt äldre ut. Han såg ut, enligt fotot, att vara minst 25 år.

Detta är troligtvis taget en kort tid innan den 29 juli. Johansson har på detta foto, kort blont hår kammat åt högra sidan, med litet lugg åt höger. Han hade en mycket bred och kraftig mun och en något "fyrkantig" haka. Hans ögon är nog det man mest lägger märke till. Troligtvis hade han blå ögon. Dessa stirrar intensivt på en, med en lysande och genomträngande blick. Den som såg dessa ögon glömde nog inte dessa i första taget. Johansson verkar också vara kraftigare byggd än Dahlsjö.
Senast redigerad av Skaraborg2 2009-07-16 kl. 17:49.
Citera
2009-07-16, 17:57
Medlem
Skaraborg2s avatar
Alla bör ha varit inne i bilen när "något" sker!

Citat:
Ursprungligen postat av daniel_andersso
OK, har inte riktigt koll på geografin, kanske är mer naturligt att Hymme först kom in i bilen och sedan Johansson. Hur som helst bör väl alla ha varit i bilen när Hymme dödades?

Otroligt bra jobb du gör med denna tråd och sökande efter info, och hoppas att du har möjlighet att publicera mer.

Ja jag kommer att publicera mera info. Jag räknar med att faktiskt kunna få in en hel. Jag funderar också bl.a. på att sätta mig i kontakt med polisen i Göteborg? Vet inte om detta är någon större mening? Vad tror ni som läser på denna tråd? Landsarkivet är det en annan sak med, men där finns uppenbarligen inte denna gamla polisutredning.

Ja alla måste ha varit närvarande när "Hymme" dödades. Alltså återigen: Jag kan inte bevisa detta men allt talar för att så var fallet.
Citera
2009-07-16, 18:15
Medlem
junazs avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Tack för snabbt svar!

Om de (Dahlsjö/Johansson) flytt utomlands för att dölja det som skett inne i bilen, tyder det väl på att dessa båda var dem som bragde Hymme/Karlsson om livet 29 juli. Magstarkt att verkligen orka stå ut i 44 år (eller fram till sin död) utan att säga ett ord till sin familj/bekanta eller omvärlden.

I det mesta som du har lagt fram, så tror jag också på detta. Dock har du troligtvis fel på en springande punkt.

Det var nog ändå inte på detta sätt det gick till.
Jaså? Nu blir man ju lite uppspelt

Har jag fel att det troligtvis var Dahlsjö/Johansson som hade ihjäl de två andra? Eller är det att de inte hörde av sig alls på 44 år? Att de flydde utomlands?
Citera
2009-07-16, 18:29
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Härrör fotografierna på Dahlsjö och Johansson från polisen?

Var Johansson dömd, misstänkt eller uppmärksammad för våldsbrottslighet?

Kan en förmodat brutal Johansson ha kommit "mindre väl" överens med en förmodat mer kultiverad Hübner Lundquist, där de tillsammans sitter i baksätet? Är detta själva upprinnelsen till dramat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in