2010-11-01, 23:30
Medlem
Enitys avatar
Special systemet är rätt urvattnat i fo3 och new vegas, tycker personligen att ingen av statsen gör någon större skillnad för spelet vilket är rätt synd enligt mig.
Hade hellre sett att om man inte hade tillräcklig styrka så kunde man inte använda vapnen som kräver en viss styrka överhuvudtaget.

Också rätt lustigt att agility knappt gör någon skillnad i spelet överhuvudaget om man inte håller på med VATS som enligt mig är rätt meningslöst också eftersom det enligt mig är lättare att ta ihjäl saker utan att bry sig om VATS.

Skillsen är också rätt dåligt gjorda enligt mig, speciellt lockpicking och science då det är så löjligt avgränsade nivåer.
Skulle lika gärna kunna vara 4 poäng man kunde sätta i de två eftersom det bara är fyra gränser i spelet, sådana saker stör mig rätt mycket faktiskt.

Sen vet jag inte riktigt vad vapen skillsen är bra för heller då det går alldeles utmärkt att döda med vapentyper man inte har mer skillpoints i än vad man börjar med.
Känns knappt som att det har någon betydelse alls om man har skillpoints i en viss vapentyp eller inte.

Jag skulle vilja att man återgår till ett mer statsbaserat spel än att ha det som det är nu där stats och skills knappt spelar någon roll alls.
Citera
2010-11-02, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Sen vet jag inte riktigt vad vapen skillsen är bra för heller då det går alldeles utmärkt att döda med vapentyper man inte har mer skillpoints i än vad man börjar med.
Känns knappt som att det har någon betydelse alls om man har skillpoints i en viss vapentyp eller inte.

Varje vapen har ett dolt skillkrav som det har en dold effekt om man inte kommer över. Allt i enlighet med senaste modet i spelvärlden, att gömma undan så mycket information som möjligt från spelaren. Jag har märkt att om man inte kommer över detta tröskelvärde vinglar siktet med skjutvapen och man tycks missa en hel del även när siktet ligger rätt. När det gäller meele tror jag det är attackspeed som blir lidande vilket spelar mindre roll i många situationer.

Vanliga strövapen man hittar har låga skillkrav (ofta 0) så de fungerar fint utan några poäng. Det är bara för att använda de mer avancerade vapnen i varje kategori som man måste dumpa poäng (ex: Sniper rifle: 75 Guns, Gaitling Laser: 100 Energy Weapons).

Se Fallout: New Vegas weapons och "attribute value required to weild the weapon optimally".
Citera
2010-11-02, 00:35
Medlem
Enitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stardeath
Varje vapen har ett dolt skillkrav som det har en dold effekt om man inte kommer över. Allt i enlighet med senaste modet i spelvärlden, att gömma undan så mycket information som möjligt från spelaren. Jag har märkt att om man inte kommer över detta tröskelvärde vinglar siktet med skjutvapen och man tycks missa en hel del även när siktet ligger rätt. När det gäller meele tror jag det är attackspeed som blir lidande vilket spelar mindre roll i många situationer.

Vanliga strövapen man hittar har låga skillkrav (ofta 0) så de fungerar fint utan några poäng. Det är bara för att använda de mer avancerade vapnen i varje kategori som man måste dumpa poäng (ex: Sniper rifle: 75 Guns, Gaitling Laser: 100 Energy Weapons).

Se Fallout: New Vegas weapons och "attribute value required to weild the weapon optimally".
Ja alltså allt det du skrev visste jag redan om, men jag ser inte poängen med det, vad det är bra för.
Bättre vore om man inte kunde använda vapnet överhuvudtaget om man ligger under gränsvärdet.

Jag tycker bara att fallout 3 och new vegas har väldigt osofistikerade skill och stats system, speciellt om man jämför med fallout 2 vilket är rätt konstigt tycker jag.
Och det gäller inte bara vapenskills utan jag tycker att det är något som genomsyrar hela systemet, det känns liksom som att det bara är en parantes istället för att vara något riktigt viktigt så som det brukade vara i wrpg.
Citera
2010-11-02, 01:18
Medlem
runds avatar
Är det här spelet sjukt långt ? Hur många speltimmar är det ungefär om man endast följer main-questet. Började spela idag och spelat cirka 3timmar , följt main-questet .
Citera
2010-11-02, 01:51
Medlem
Orakad-i-delphis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rund
Är det här spelet sjukt långt ? Hur många speltimmar är det ungefär om man endast följer main-questet. Började spela idag och spelat cirka 3timmar , följt main-questet .

Inte om du enbart kör igenom huvudstoryn*. Däremot finns det fantastiskt många sidospår att följa upp

*
Citera
2010-11-02, 02:27
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enity
Ja alltså allt det du skrev visste jag redan om, men jag ser inte poängen med det, vad det är bra för.
Bättre vore om man inte kunde använda vapnet överhuvudtaget om man ligger under gränsvärdet.

Jag tycker bara att fallout 3 och new vegas har väldigt osofistikerade skill och stats system, speciellt om man jämför med fallout 2 vilket är rätt konstigt tycker jag.
Och det gäller inte bara vapenskills utan jag tycker att det är något som genomsyrar hela systemet, det känns liksom som att det bara är en parantes istället för att vara något riktigt viktigt så som det brukade vara i wrpg.

Att man inte kan använda vapnet om man har t.ex. för lite str hade varit bättre imo, men som de har nu, att man inte kan sikta lika bra om man inte uppfyller kraven är ändå rätt realistiskt.

Tycker special systemet var rätt brutet i de första spelen också, då agility och intelligence var all that. Special och skillsystemen var aldrig fallouts starka sida.. Tycker systemet är okej som det är nu, nu är i alla fall skills som barter, explosives (jämfört med traps i 1an o 2an) användbara.
Citera
2010-11-02, 02:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insignificunt
Händer samma sak om man har låg intelligens här? Något säger mig att det inte gör det.
TROR jag har stött på 1-2 svarsalternativ som krävt en viss intelligens men annars har det varit skitsamma.
Citera
2010-11-02, 03:12
Medlem
Multicriminals avatar
Hjälp!

Citera
2010-11-02, 03:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multicriminal
Hjälp!

Citera
2010-11-02, 03:31
Medlem
Multicriminals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka

Vad lätt det blev, fick igång roboten.

Tackar!
Citera
2010-11-02, 04:26
Medlem
Kallisångs avatar
Är lvl 18, har ca: 75 på vanliga vapen (ej energy)..
har assault rifle, repeating shotgun, light support weapon magnum 44.. osv..

Fråga: Hur i helvete tar jag i tu med t.ex. giant radscorpions, deathclaws, sentry bots etc etc.. Inget av dom vapnen jag har gör någon som helst skada. Kör hardcore..

Det gamla fina mine tricket funkar inte heller då jag inte hittat några minor
Citera
2010-11-02, 04:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallisång
Fråga: Hur i helvete tar jag i tu med t.ex. giant radscorpions, deathclaws, sentry bots etc etc.. Inget av dom vapnen jag har gör någon som helst skada. Kör hardcore..
Robotar tar du enklast med emp vapen typ pulse grenade, pulse mine och barnsligt enkelt om du har pulse gun.
Deathclaw och giant radscorpions ger snabbt upp om du har ett bra prickskyttegevär, en topptränad gubbe behöver inte mer än 2-3 skott med Gobi Campaign scout rifle för att slå ut en deathclaw och 1-2 skott för giant radscorpion.
Vapnet hittar du i
Pulse gun hittar du i
Senast redigerad av Arne.Anka 2010-11-02 kl. 04:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in