2009-08-21, 16:56
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Gillar Processen också väldigt mycket men är likgiltig till Slottet och Amerika (Den försvunne) då jag inte riktigt fick grepp om böckerna som enskilda litterära verk, då jag tycker ändå att den tredje installationen i den så kallade "ensamhetens trilogi" inte bjöd på riktigt något som känns Kafka. Har läst allt av Kafka som Bakhåll givit ut och även en del noveller ifrån andra förlag, däribland Boet som jag fann väldigt intressant.

Dock, av novellerna är det främst Förvandlingen som är det mest enastående verket, även om jag gillar Aeroplanen i Brescia och I straffkolonin såväl.
Jasså? Hela bakhållsserien? Vad tyckte du om den?

Vill läsa mer av hans noveller, men har så mycket annat att läsa nu så det får vänta. Någon gång i framtiden lär jag dock köpa de samlade verken. Skulle dock kännas underligt att sitta och läsa hans dagböcker.

Får hoppas att det du säger om Slottet inte gäller även för mig, men jag har inte några stora förväntningar. Har dock inte velat läsa den, på grund av att han dog för tidigt, den jäveln.

Men tackar för tipsen. Om du vet någon bra novellsamling så tipsa mig gärna.
Citera
2009-08-21, 17:19
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Jasså? Hela bakhållsserien? Vad tyckte du om den?

Japp, har läst allt som Bakhåll har översett och givit ut genom åren vilket inkluderar de tre romanerna, samtliga novellsamlingar, brev och dagböcker. Mycket läsvärt och intressant i synnerhet om man tycker att Kafka var en var författare (vilket han dock själv betvivlade på), men jag anser honom ändå vara en av de största författarna under hela 1900-talet. Dagböckerna håller ändå en hög klass men han skrev inte så pass frenetiskt, men däremot med bra och vass iaktagelseförmåga och med en gränslös rolig skärpa ibland. Dom tåls att läsas, såväl breven till sina två fruar och sen uppgörelsen i Brevet till fadern.

Om du har tid över rekommenderar jag dig även att läsa Torsten Ekbloms Kafka-biografi (finns billigt i pocket) Den osynliga domstolen, en av de bättre biografier över Kafka som jag läst. Men å andra sidan har jag väl enbart bara läst 2-3 stycken allt som allt.
Citera
2009-08-21, 17:27
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Japp, har läst allt som Bakhåll har översett och givit ut genom åren vilket inkluderar de tre romanerna, samtliga novellsamlingar, brev och dagböcker. Mycket läsvärt och intressant i synnerhet om man tycker att Kafka var en var författare (vilket han dock själv betvivlade på), men jag anser honom ändå vara en av de största författarna under hela 1900-talet. Dagböckerna håller ändå en hög klass men han skrev inte så pass frenetiskt, men däremot med bra och vass iaktagelseförmåga och med en gränslös rolig skärpa ibland. Dom tåls att läsas, såväl breven till sina två fruar och sen uppgörelsen i Brevet till fadern.

Om du har tid över rekommenderar jag dig även att läsa Torsten Ekbloms Kafka-biografi (finns billigt i pocket) Den osynliga domstolen, en av de bättre biografier över Kafka som jag läst. Men å andra sidan har jag väl enbart bara läst 2-3 stycken allt som allt.
Eftersom du uppenbarligen vet vad du pratar om så blir det nog den biografin jag läser, när lusten faller på. Han verkar onekligen ganska så intressant. Var på kafka-museumet i Prag förra sommaren, dock klarade jag inte atmosfären därute så jag flydde med svansen mellan benen.
Någon gång i framtiden blir det dock en revansch!

Har du sett några av filmatiseringarna?

(ber om ursäkt för korsförhöret)
Citera
2009-08-21, 17:37
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Eftersom du uppenbarligen vet vad du pratar om så blir det nog den biografin jag läser, när lusten faller på. Han verkar onekligen ganska så intressant. Var på kafka-museumet i Prag förra sommaren, dock klarade jag inte atmosfären därute så jag flydde med svansen mellan benen.
Någon gång i framtiden blir det dock en revansch!

Kafka är ju ändå en lättsam författarperson att ta till sig och att älska, då böckerna i grunden inte alls är svåra att få ett grepp om, om än de kan vara långtråkiga i vissa perioder så underhöll han mig med sina texter under en lång period, och på den vägen har man lärt sig en hel del med tiden. Har inte varit i Tjeckoslovakien alls faktiskt, ännu... men har haft planer på att resa dit inom en snar framtid. Skulle ha åkt dit för något år sedan men morsan insjuknade i cancer så behandlingen kom i vägen.

Citat:
Har du sett några av filmatiseringarna?

Har bara sett filmatiseringen utav Processen med han ifrån Psycho ifrån 1962, och sen Kafka av Steven Soderbergh med Jeremy Irons i huvudrollen ifrån 1992. Båda riktigt bra filmer!
Citera
2009-08-21, 17:57
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Kafka är ju ändå en lättsam författarperson att ta till sig och att älska, då böckerna i grunden inte alls är svåra att få ett grepp om, om än de kan vara långtråkiga i vissa perioder så underhöll han mig med sina texter under en lång period, och på den vägen har man lärt sig en hel del med tiden. Har inte varit i Tjeckoslovakien alls faktiskt, ännu... men har haft planer på att resa dit inom en snar framtid. Skulle ha åkt dit för något år sedan men morsan insjuknade i cancer så behandlingen kom i vägen.
Kan inte hålla med dig om lättsam, då processen stundvis verkligen var plågsamt utdragen. Men kanske berodde det på att jag var ganska så ny inom läsning när jag började med den.

Trist med morsan förresten. Hoppas att det gick bra för henne och att du besöker prag någon gång i framtiden. Muséet ligger ungefär vid karls-born.
Om du inte tål naglar-mot-griffeltvlor-ljud borde du dock ha med dig öronproppar. Bara utifall att.

Dags att äta.

Go kväll!
Citera
2009-08-21, 21:11
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Kan inte hålla med dig om lättsam, då processen stundvis verkligen var plågsamt utdragen. Men kanske berodde det på att jag var ganska så ny inom läsning när jag började med den.

Det är nog en helt vanlig förekommande aspekt just med Kafkas tre romaner att folk finner de sega och bitvis väldigt utdragna, men när man väl lärt sig att hantera tempot som böckerna förflyter i så fastnar man verkligen. Och även om jag själv inte direkt hyser sådär jättestarka band med mannens romaner i fråga (just på grund av tempot) så är det främst deras samhällsskildringar jag föll i fråga för. Novellerna i sin tur är bättre i och med att Franz hade begränsat med tid att skriva, och på nätterna då alla hans verk kom till form så tycker jag ändå att novellerna spelar i en klass för sig då dom oftast skrevs ned i ett svep.
Citera
2009-08-21, 21:27
Medlem
Cardiacs avatar
Dust of Dreams - Steven Erikson (sista delen i Malazan book of the Fallen, eller snarare är den sista boken två st på 900 s var).

För övrigt den bästa fantasy-serie som skrivits hittintills (även om Sagan om Ringen alltid kommer vara en klassiker).
Citera
2009-08-22, 01:57
Avslutad
Thus spoke Zarathustra.

Tycker boken är bra, vet inte om jag håller med i hyllningarna av "sådant fulländat skrivspråk".
Citera
2009-08-22, 02:59
Medlem
Aldrig fucka upp.
Citera
2009-08-22, 16:11
Medlem
kaiross avatar
Strain av Guillermo Del Toro (han som bl a gjort filmerna Pans Labyrint och Barnhemmet) + någon mer för mig okänd författare. De har skrivit någon slags Nosferatu i nutid. Är väl inget mästerverk. De har varit noga med förarbetet, vilket ibland resulterar i alldeles för mycket detaljer kring irrelevant fakta.

Köpte den mest för att ha något att läsa på flyget, men har man börjat vill man helst inte sluta. Vi får väl se om filmen blir bättre (jag förutsätter att det blir en sådan).
Citera
2009-08-22, 16:12
Medlem
aleisters avatar
Illusionisten - John Fowles.

Killen borde fått nobelpris.
Citera
2009-08-23, 04:18
Medlem
MoogBeats avatar
Kommer inom kort att börja med Shutter Island av Dennis Lehane

Citera