2012-08-03, 12:55
Medlem
McLaughlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facepalmx2
Tycker den är jävligt intressant faktiskt, men håller med om att namedroppandet är jävligt skitnödigt.

Får ge den en ny chans. Hade tänkt se filmen, men får som vanligt bli att läsa boken innan, och sen känna tomheten och besvikelsen under eftertexterna till filmen.
Citera
2012-08-03, 14:45
Medlem
losfers avatar
The Affair - Lee Child. Helt ok. Jack Reacher i god form.
Citera
2012-08-03, 14:51
Medlem
Red-Pandas avatar
Slog precis upp förstasidan i Yakuza Moon: Memoirs of a Gangster's Daughter.

Någon som läst den innan och kan dela med sig av några tankar och funderingar?
Citera
2012-08-04, 01:32
Medlem
Hundraåringen som klev.....

Var tvungen att läsa den bara för att se vad hype'n är om.
Citera
2012-08-04, 01:45
Medlem
Hundkatt90s avatar
"The Art of War" av Sun Tzu samt lite annat smått och gott!
Citera
2012-08-04, 03:31
Medlem
Läser "Stjärnskaparen" av Olaf Stapledon.

Har läst och älskat "De sista och de första människorna". Även "Sirius" som är otroligt bra i mitt tycke.

Hade inte kommit många sidor in i Stjärnskaparen innan jag började reta mig på den usla översättningen. Otroligt klumpiga formuleringar. Nu hittar jag olyckligtvis inte några av de värsta och kommer inte ihåg dem ordagrant, men här t ex: i det lilla cirkelrunda huset med tak av vidjor och... gyttja! Gyttja. Jaså då man kan ha tak av gyttja. Ska förstås var tak av vidjor och torkad lera.

Och: Började jag kunna uppleva min värds erfarenheter livligt och... noggrant! Noggrant. man för noggranna räkenskaper t ex. Livligt och tydligt vill jag föreslå.

Och: "Och ändå fanns här en uppenbar bonde."! Uppenbar bonde va. Typisk bonde naturligtvis.

och: "Alla stjärnorna var ganska lika om man undantar att få vid denna tid var lika gamla och måttliga som den andra solen". Måttliga. Kan man skriva måttliga om solar? Måste finnas ett bättre uttryck. Hela meningen är förresten förvirrande. "Alla stjärnorna var ganska lika om man undantar... Vad sjutton menar han? Så här kunde det väl stå t ex: Alla stjärnorna var ganska lika. Få var vid denna tid lika gamla och av samma måttliga dignitet som den andra solen.

Kollade översättaren. Gunnar Gällmo. Googlade. Visade sig att han varit framme och översatt otaliga S/F-romaner. Folk som läser hans översättningar måste gripas av förakt för de stackars ursprungsförfattarna.

Jag har läst De sista och första människorna på svenska, en underbar upplevelse. Nu googlade jag och fick tag på översättaren: Artur Lundkvist. DEN Artur Lundkvist, nobelpristagaren.

Tillägg:
Boken är fullständigt oläsbar. Ska låna den på engelska.
Senast redigerad av EmeraldC 2012-08-04 kl. 03:43.
Citera
2012-08-04, 09:25
Medlem
McLaughlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ritinkin
Hundraåringen som klev.....

Var tvungen att läsa den bara för att se vad hype'n är om.

Vad tycker du?
Citera
2012-08-04, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McLaughlin
Får ge den en ny chans. Hade tänkt se filmen, men får som vanligt bli att läsa boken innan, och sen känna tomheten och besvikelsen under eftertexterna till filmen.
Boken har fått mig att avstå från att köpa livsmedel som är producerade i Italien, av ren självbevarelsedrift. Lånade den på bibliotek och har den inte tillgänglig, men har för mig att jag mest tolkade namedroppandet som ett sätt att ge autenticitet åt det skrivna.
Citera
2012-08-04, 13:33
Medlem
Lo kauppi Bergsprängardottern som exploderade.Läst halva och den är
svår att lägga ifrån sej.
Citera
2012-08-04, 23:02
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Leonard Cohen: En Biografi av Anthony Reynolds, lite tidigt in i den för att bilda mig en mer kvalificerad uppfattning men den verkar okej.
Citera
2012-08-05, 00:04
Medlem
kattbens avatar
Började precis med "Den siste tempelriddaren" skriven av Raymond Khoury. Inget mästerverk, men gillar man Da Vinci koden så fungerar den
Citera
2012-08-05, 00:18
Medlem
Gh0steds avatar
Bok och bok, jag skulle snarare vilja säga att jag plöjer igenom en bok-serie just nu.
Det mörka tornet, av Stephen King.
Är för tillfället på den 4e av 7 böcker.

Förbaskat bra serie för oss som dyrkar Fantasy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in