2013-04-03, 17:34
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piassava
Visst är det tokigt spännande böcker

Absolut. Från början skulle jag bara köpa boken till min syster som är i tonåren, och trodde inte att jag själv skulle bli intresserad. Men hon rekommenderade både film och bok, så såg filmen och senare började jag läsa boken.

Nu har jag drygt 100 sidor kvar av Revolt, men jag har haft svårt att slita mig från böckerna och hade säkert läst klart hela triologin på max 3 dagar om jag hade haft tid att läsa mer på kort tid. Men ja, böckerna är riktigt spännande
Citera
2013-04-03, 20:10
Medlem
Gamblors avatar
Efter floden av PC Jersild. Dyster och mörk historia men så svårt att sluta! Rekommenderas!

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Brandbilen som försvann - Maj Sjöwall & Pär Wahlöö
Japans ansikte - Kaj Falkman

Är det första gången du läser Sjöwall/Wahlöö? Riktigt bra böcker, måste jag säga.
Citera
2013-04-03, 21:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gamblor
Är det första gången du läser Sjöwall/Wahlöö? Riktigt bra böcker, måste jag säga.

Nej, men första gången som jag läser igenom romansviten i sin helhet, tidigare hade jag bara läst Roseanna och Den vedervärdige mannen från Säffle, varan den sistnämnda är min favorit hittills tillsammans med Den skrattande polisen. Har två böcker kvar i serien, Det slutna rummet och Terroristerna, inte läst dom kronologiskt då böckerna som kommit i nya upplagor varit utlånade en del på lokala biblioteket så fått låna hem dom som funnits till hands. Gillar verkligen serien och förstår varifrån som Leif GW Persson låtit sig inspireras ifrån.

Ontopic: Läser sista sidorna utav Wallflower av Stephen Chbosky just nu då jag ville läsa den då filmatiseringen var förra årets i särklass bästa film. Tyvärr är boken inte lika bra även om man får en hel del insikter om hur huvudpersonen tänker och är som person, känns väldigt mycket som en aspie.
Citera
2013-04-04, 13:08
Medlem
Spyrrans avatar
Gick ganska snabbt att läsa igenom Hungerspelen-triologin. Så nu har jag börjat med Stephen King's Stark.
Citera
2013-04-04, 14:42
Medlem
Shalashaskas avatar
Kvinnor och barn först - Nedmonteringen av AT-289 av Peter Terrin.
En bok av en holländsk författare som jag tog på vinst och förlust då den utgavs på ett förlag (Brandgul) som jag hållit lite koll på och översattes av en översättare (Urban lindström, har även översatt t.ex. Jünger) som har översatt andra böcker jag gillat.
Citera
2013-04-04, 17:30
Medlem
filipjanssons avatar
Blev sugen på dramatik, blir att läsa Jean Genets Skärpt bevakning.

Inte så lång, d v s lagom eftermiddagsläsning.
Citera
2013-04-05, 15:06
Medlem
Egendomligs avatar
Precis avklarat Bulgakovs Mästaren och Margarita; en nyfunnen favorit! Påbörjar nu Maupassants Fettpärlan.
Citera
2013-04-05, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egendomlig
Precis avklarat Bulgakovs Mästaren och Margarita; en nyfunnen favorit! Påbörjar nu Maupassants Fettpärlan.
Imponerande - har själv försökt ta mig igenom Mästaren ett antal gånger men det kom aldrig till skott. Orden liksom bara travade sig i staplar utan mening, och metaforerna var för mig ofattbara. Synd att man ska vara så obildbar. Fettpärlan läste jag som tonåring, då tyckte jag den var sorglig och gripande, skulle vara intressant att se vilken reaktion den väcker idag. Tyvärr kanske inte fullt så ädla känslor...
Citera
2013-04-05, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rosalenin
Imponerande - har själv försökt ta mig igenom Mästaren ett antal gånger men det kom aldrig till skott. Orden liksom bara travade sig i staplar utan mening, och metaforerna var för mig ofattbara. Synd att man ska vara så obildbar. Fettpärlan läste jag som tonåring, då tyckte jag den var sorglig och gripande, skulle vara intressant att se vilken reaktion den väcker idag. Tyvärr kanske inte fullt så ädla känslor...

rosalenin, hur i fridens namn kunde det bli några problem med Mästaren och Margarita? En vacker, sorglig, absurd kärlekssaga med övernaturliga inslag av hejdundrande djävulskap som är härliga att läsa om.

Mästaren och Margarita är ju en bok som "alla" har läst, även mycket illiterata människor har tagit sig igenom den utan problem, är i alla fall min erfarenhet.
Citera
2013-04-06, 10:59
Medlem
Trumpeters avatar
The Liar av Stephen Fry
Citera
2013-04-06, 18:13
Medlem
filipjanssons avatar
Är sjuk så jag påbörjar min lördagskväll med en halvmysig läsning av Michel Foucaults Övervakning och straff.
Citera
2013-04-07, 15:48
Medlem
Huntards avatar
Just nu har jag börjat läsa lite poesi i form av J.L Runebergs verk Fänrik Ståls sägner. Det är helt fantastiskt hur det står sig med poänger som är aktuella än idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in