Jag läser "Brasiliens historia" har bara betat av 25% men boken är väldigt intressant. Brasilien var väldigt nära att ha blivit en Fransk koloni bland annat!
Läser Aska, Tomhet & Eld. Outsiderproblematiken hos Bruno K. Öijer av Per Bäckström just nu. Den är ju egentligen en doktorsavhandling så den är torrt och akademiskt skriven, men ändock intressant och initierad. Tycker man om eller har ett intresse för Öijer och hans författarskap så är den givande och det finns trots allt inte så mycket annat skrivet om honom.
Håller på att avsluta Revolvermannen. Första delen i serien Det Mörka Tornet skriven av Stephen King. Hittils är jag inte särskilt förtjust i den och förstår inte varför King och många av hans läsare anser att det är hans bästa verk. Gillar spagetthi western influenserna men ingen karaktär eller händelse har fått mig att engagera mig särskilt djupt i storyn. Förmodligen kommer jag läsa nästa del då den ändå redan är köpt men uppskattar jag den inte mer än denna så struntar jag nog i serien.
Trasdockan av Koontz. Det är en helt ok bok, det var lite kul att den vietnamiska flyktingen talar om sin religion som "amerika" och hur han lyckas bli en del av det amerikanska samhället medans hans föräldrar o syskon inte blir det på samma sätt. Detta är förmodligen inte det viktigaste av berättelsen men ändå ganska intressant sidoberättelse.
Enbart läst ca 40 sidor än så länge men funkar som nattläsning.
Just nu läser jag "Roseanna" av Maj Sjöwall och Per Wahlöö. Jag har bara läst några korta kapitel men jag gillar tonen i boken och upplever Martin Beck som sympatisk.