Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-21, 18:50
  #13801
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Thomas Pynchon - Inherent Vice
Jag är stor beundrade av Pynchons verk men har ännu inte läst varken den här eller Bleeding Edge.

Faktiskt en av få romaner av Pynchon som jag har läst men denna gillade jag, härlig beskrivning om Kalifornien under 60-talet och i startgroparna för hela hippie-eran, mycket hasch och knarkande blir det. Blev en hyfsat bra filmatisering av Paul Thomas Anderson med, så den kan du se efteråt om du inte gjort det.
Citera
2018-04-21, 19:13
  #13802
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Senast lästa bok: The Bell Jar av Sylvia Plath (1963)

En djup och skrämmande utforskning av psykisk ohälsa. Det blev bara en novell för poeten Sylvia Plath, men hon lämnade sannerligen avtryck med sin beckmörka The Bell Jar som berättar historien om Esther Greenwood - en ung talangfull kvinna som i bokens början spenderar sommaren i New York och en prestigefylld praktikplats som ska bli språngbrädan för en lysande karriär. Men grad för grad förvärras Esther's mentala tillstånd och till slut ser hon ingen mening med att leva längre.

Som om boken i sig inte är omskakande nog så adderar vetskapen om författarens egna öde ytterligare en skrämmande dimension. Sylvia Plath hittade inte på det här, resan ner i vansinnet som Esther går igenom är baserat på Plath's egna erfarenheter. Självmordsförsöken, mentalsjukhuset, en lovande karriär i spillror - Plath skrev om sitt eget liv. En månad efter att boken släpptes begick hon självmord.

Hela novellen utspelar sig inuti Esther's huvud och det tar inte lång tid innan man är absorberad av henne - dels på grund av att Plath beskriver hennes tankegång så skickligt men också för att man slipper sidospår. Visst tappar jag bort mig i tidslinjen ibland när Esther minns tillbaka eller svävar in i framtiden men hennes tankar är oavsett fascinerande. Man gillar henne, därför blir hennes bestämdhet att avsluta sitt liv så otäckt och hjärtskärande. Det är en del i boken där hon försöker sig på självmordsförsök efter självmordsförsök och det känns verkligen som en mardröm man bara vill ska ta slut.

De flesta av oss har upplevt depression vid någon punkt i livet, vissa mer än andra. Och eftersom det inte finns så enormt mycket skrivet om det - i synnerhet inte så här realistiskt och ärligt - så känner åtminstone jag en stark relation till mycket av Esther's tankar och hennes destruktiva agerande. Det där jävla ormboet av tankar som driver en galen, ständigt grubblandes över det som varit eller det som väntar men sällan över nuet.

Det är det som gör The Bell Jar så kraftfull. Esther talar till en som om hon vet ens innersta tankar. En oförglömlig karaktär och berättelse som i allt mörker även skänker hopp.

Jag läste boken förra sommaren och instämmer.
Från Sylvia Plath-tråden----> (FB) Sylvia Plath, vad är grejen?
(FB) Sylvia Plath, vad är grejen?
(FB) Sylvia Plath, vad är grejen?
(FB) Sylvia Plath, vad är grejen?
(FB) Sylvia Plath, vad är grejen?
(FB) Sylvia Plath, vad är grejen?

Lite analyser under och efter läsningen. Däremot så skulle jag inte säga att boken fångade mig med en gång. Det var med viss försiktighet som jag började läsa den, men jag började gilla den väldigt snabbt och läste snabbt ut den med stort intresse. Jag har sedan dess flera gånger suttit och varit nära att beställa samlingar med Plaths poesi, men det har inte blivit av. "Glaskupan" hamnar hursomhelst på topp 10-listan över mina favoritböcker. 9 ugglor av 10 möjliga. Det enda negativa är att jag hade velat läsa mer om Esther än vad man fick ta del av under bokens relativt begränsade sidantal.
Citera
2018-04-22, 00:28
  #13803
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FromAnotherPlace
Jag läste boken förra sommaren och instämmer.
Från Sylvia Plath-tråden----> (FB) Sylvia Plath, vad är grejen?
(FB) Sylvia Plath, vad är grejen?
(FB) Sylvia Plath, vad är grejen?
(FB) Sylvia Plath, vad är grejen?
(FB) Sylvia Plath, vad är grejen?
(FB) Sylvia Plath, vad är grejen?

Lite analyser under och efter läsningen. Däremot så skulle jag inte säga att boken fångade mig med en gång. Det var med viss försiktighet som jag började läsa den, men jag började gilla den väldigt snabbt och läste snabbt ut den med stort intresse. Jag har sedan dess flera gånger suttit och varit nära att beställa samlingar med Plaths poesi, men det har inte blivit av. "Glaskupan" hamnar hursomhelst på topp 10-listan över mina favoritböcker. 9 ugglor av 10 möjliga. Det enda negativa är att jag hade velat läsa mer om Esther än vad man fick ta del av under bokens relativt begränsade sidantal.

Jag blev också tipsad om Plath's poesi och andra texter där hon beskriver sitt liv mer ingående. Får se om det blir av, ska kolla om jag finner nån dokumentär om henne först. Fascinerande människa. Gillar dina reflektioner!
Citera
2018-04-22, 18:17
  #13804
Medlem
Detevigaavigas avatar
Jag har läst massor av böcker men inte skrivit in det i den här tråden på länge. Nu har jag haft ett uppehåll på en vecka ungefär. Funderar på att antingen läsa Två år åtta månader och tjugoåtta nätter av Salman Rushdie. Jag har läst Luka och livets eld tidigare av honom och den gillade jag. Och jag vet att temat i Två år... kommer jag att uppskatta!

Eller så läser jag Elementarpartiklar av Houellebecq. Det är dom två böckerna jag väljer mellan... Vad tycker ni?


har fler böcker men just nu är valen dessa. Det lutar åt Elementarpartiklar fast jag egentligen vill läsa Rushdie...
Citera
2018-04-22, 21:12
  #13805
Medlem
NoTruces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Jag har läst massor av böcker men inte skrivit in det i den här tråden på länge. Nu har jag haft ett uppehåll på en vecka ungefär. Funderar på att antingen läsa Två år åtta månader och tjugoåtta nätter av Salman Rushdie. Jag har läst Luka och livets eld tidigare av honom och den gillade jag. Och jag vet att temat i Två år... kommer jag att uppskatta!

Eller så läser jag Elementarpartiklar av Houellebecq. Det är dom två böckerna jag väljer mellan... Vad tycker ni?


har fler böcker men just nu är valen dessa. Det lutar åt Elementarpartiklar fast jag egentligen vill läsa Rushdie...

Läs Rushdie. Den boken är riktigt underhållande. Magisk realism och ett rappt tempo. Man får intrycket av att han hade väldigt kul när han skrev den.
Citera
2018-04-23, 14:23
  #13806
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Jag blev också tipsad om Plath's poesi och andra texter där hon beskriver sitt liv mer ingående. Får se om det blir av, ska kolla om jag finner nån dokumentär om henne först. Fascinerande människa. Gillar dina reflektioner!

Hennes dagböcker kan ju också vara en vidare inkörsport till hennes resterande författarskap? Finns en stor lunta utgiven på svenska som jag läste i gymnasiet efter att ha läst The Bell Jar första gången. Tycker alltid att det är givande och ger en extra krydda till resterande författarskap om det finns dagböcker eller anteckningar utgivna, gjorde likadant med Kafka, där läste jag allt som Bakhåll gav ut av hans dagböcker och diverse brev.
Citera
2018-04-24, 08:42
  #13807
Medlem
lampross avatar
The Pre-Raphaelite Tragedy av William Gaunt (1942).

En tämligen läsvärd essä om en konstnärsgrupp från 1800-talet. Fokuset är på personerna och deras egenheter, men därutöver med lagom täckning av måleri och idéer i sammanhanget.

Alltså: bra balans mellan person-, idé och konsthistoria. Litegrann av varje i en perfekt mix.

För jag gillar ju inte amatörpsykologiska biografier. Eller konsthistoria per se, med en massa tekniskt mumbo-jumbo.

Så denna bok är en bra representant för "litterär biografi" (litterär som i stilmedveten). Ungefär som Hesketh Pearsons biografi över Oscar Wilde.
Citera
2018-04-24, 21:27
  #13808
Medlem
Mammutens återkomst de utdöda arternas andra chans av Torill Kornfeldt. Väldigt intressant, men jag tror de mest intressanta raportagen kommer längre fram i boken. Jag har bara läst 2 kapitel än. Går inte så snabbt för mig men den är ganska lättläst.
Citera
2018-04-24, 22:56
  #13809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Jag har läst massor av böcker men inte skrivit in det i den här tråden på länge. Nu har jag haft ett uppehåll på en vecka ungefär. Funderar på att antingen läsa Två år åtta månader och tjugoåtta nätter av Salman Rushdie. Jag har läst Luka och livets eld tidigare av honom och den gillade jag. Och jag vet att temat i Två år... kommer jag att uppskatta!

Eller så läser jag Elementarpartiklar av Houellebecq. Det är dom två böckerna jag väljer mellan... Vad tycker ni?


har fler böcker men just nu är valen dessa. Det lutar åt Elementarpartiklar fast jag egentligen vill läsa Rushdie...
Jag kan inte uttala mig om Rushdie då jag aldrig läst honom. Vad gäller Houellebecq är det ju en väldigt intressant författare som jag absolut tycker du ska läsa om du inte gjort det tidigare? Jag gillade både Underkastelse och framför allt Plattform. Just Elementarpartiklarna har jag inte läst men jag har faktiskt ett exemplar införskaffat så sent som igår liggande hemma. Tror fan i mig jag ska börja läsa den i veckan
Citera
2018-04-24, 23:24
  #13810
Medlem
Detevigaavigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Jag kan inte uttala mig om Rushdie då jag aldrig läst honom. Vad gäller Houellebecq är det ju en väldigt intressant författare som jag absolut tycker du ska läsa om du inte gjort det tidigare? Jag gillade både Underkastelse och framför allt Plattform. Just Elementarpartiklarna har jag inte läst men jag har faktiskt ett exemplar införskaffat så sent som igår liggande hemma. Tror fan i mig jag ska börja läsa den i veckan
Jag började läsa Elementarpartiklarna en gång för kanske 4 år sedan på en utlandssemester. Men som det kan bli på sådana kommer annat i vägen och jag läste aldrig ut den och jag minns inte mycket från sidorna jag väl läste. Min tanke är att läsa Underkastelsen sen och jag har hört ett och annat om han som person och om hans författarskap. Först har jag bestämt mig för att börja läsa Rushdie men har ännu inte kommit igång. Ska starta imorgon så får återkomma lite senare för att vara on-topic.

Ja gör det!
__________________
Senast redigerad av Detevigaaviga 2018-04-24 kl. 23:30.
Citera
2018-04-25, 11:46
  #13811
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detevigaaviga
Jag började läsa Elementarpartiklarna en gång för kanske 4 år sedan på en utlandssemester. Men som det kan bli på sådana kommer annat i vägen och jag läste aldrig ut den och jag minns inte mycket från sidorna jag väl läste. Min tanke är att läsa Underkastelsen sen och jag har hört ett och annat om han som person och om hans författarskap. Först har jag bestämt mig för att börja läsa Rushdie men har ännu inte kommit igång. Ska starta imorgon så får återkomma lite senare för att vara on-topic.

Ja gör det!
Underkastelse var bra men var lite väl kort och gjorde mig lite besviken. Den var t.ex. inte lika provokativ som Plattform men definitivt läsvärd. Ska tilläggas att jag hade väldigt höga förväntningar, vilket kopplingen till attentatet mot Charlie Hebdo och den efterföljande hypen nog också bidrog till.

Houellebecq är dock en av få nutida författare som vågar vara provokativ och röra om i grytan, vilket jag uppskattar. Han är något av en enfant terrible inom litteraturen och jag kan inte komma på någon annan nutida romanförfattare som påminner om honom. Jag rekommenderar verkligen Plattform.
__________________
Senast redigerad av radiopanna 2018-04-25 kl. 11:48.
Citera
2018-04-25, 12:10
  #13812
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Houellebecq är dock en av få nutida författare som vågar vara provokativ och röra om i grytan, vilket jag uppskattar. Han är något av en enfant terrible inom litteraturen och jag kan inte komma på någon annan nutida romanförfattare som påminner om honom. Jag rekommenderar verkligen Plattform.

Medhåll från mig, och Plattform är en förjävla bra roman, rolig samtidigt som den är allvarlig!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback