2012-01-05, 16:11
Medlem
3096 dagar av Natascha Kampusch.
Citera
2012-01-05, 16:58
Medlem
fillesofens avatar
Jag läser just nu Charles Bukowskis Post Office och är helt BEGEISTRAD med stora bokstäver. Är snart klar med boken men är imponerad över hur han med sådan minimalistisk stil och manschauvinism lyckades fånga mitt hjärta. Efter Post Office så får jag fortsätta med Pulp (den enda andra Bukowski som jag har hemma just nu). Har hört att Pulp ska inte vara hans bästa direkt och att den är rätt så skruvad, men om han använder samma stil så blir jag nog fast ändå (Att det sen står att Pulp är "Dedicated to bad writing" gör det hela mer ironiskt).

Alltid kul när man blir nöjd utav en läsupplevelse!
Citera
2012-01-05, 17:41
Medlem
alters avatar
Dmitrij Merezjkovskij, Eviga följeslagare: Porträtt ur världslitteraturen
—, Tolstoj och Dostojevski, I–II
E. N. Tigerstedt, Dante: Tiden Mannen Verket
—, Svensk litteraturhistoria, 3 uppl.

Böcker om böcker...
Citera
2012-01-05, 20:36
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilverTip
Jag har läst merparten av Jim Thompsons produktion vid det här laget, och vill utfärda en liten varning. Desperat brödskrivare som han ofta var producerade han en hel del skräp, som nu har kommit i nyutgåvor för att haka på mästerverken. (Slängde iväg en bunt besvikelser till Myrorna nyligen).
Därför kan det kanske vara idé att lista några pålitliga titlar, förutom de två redan nämnda:

The Getaway (filmad av Peckinpah)
The Grifters
After Dark My Sweet
Savage Night
A Swell-looking Babe
A Hell of a Woman

Enjoy

Tack för tipset. Jag beställde en del av det som finns på Adlibris, pocketutgåvorna med en svartvit bild och titeln/namnet snett i en färgremsa, och de du nämnde är större delen. Skönt. Är du beläst inom genren? Vilka andra gillar du?
Citera
2012-01-06, 17:09
Medlem
fillesofens avatar
Har just nu börjat läsa Bukowskis Pulp och den känns väldigt lovande Härligt rå och rak på sak redan från början!
Citera
2012-01-06, 20:36
Medlem
Jag läser John Ajvide Lindqvist, Lilla stjärna och han är så bra. Han är så bra, berättelsen flyter framåt som en lugn halvgenomskinlig flod. En välskriven tonårsroman. Ja. Men under den ytan glimmar igenom en annan flod, hastigt flytande grönsvart glimmande, bubblande, förskräckande, fylld av vilda monstruösa händelser. Blandas ihop till en fängslande sträckläsarfantasi, skräckläsarfantasi.

Vill kalla Ajvide nästan-geni. Absolut
Citera
2012-01-06, 21:08
Medlem
Dolgtrases avatar
Jag har äntligen tagit tag i Jag, Claudius av Robert Graves. Jag är hundra sidor in i boken och det är riktigt bra än så länge.
Citera
2012-01-06, 21:29
Medlem
fillesofens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmeraldC
Jag läser John Ajvide Lindqvist, Lilla stjärna och han är så bra. Han är så bra, berättelsen flyter framåt som en lugn halvgenomskinlig flod. En välskriven tonårsroman. Ja. Men under den ytan glimmar igenom en annan flod, hastigt flytande grönsvart glimmande, bubblande, förskräckande, fylld av vilda monstruösa händelser. Blandas ihop till en fängslande sträckläsarfantasi, skräckläsarfantasi.

Vill kalla Ajvide nästan-geni. Absolut

Ja verkligen. Vi fick läsa hans novellsamling Pappersväggar när vi gick i åttan - och kan säga att som 14-åring var det riktigt kul att läsa hans texter. Spännande och roligt var det Något vi kunde diskutera om på rasterna efteråt.
Citera
2012-01-06, 22:29
Medlem
Tog mig idag ÄNTLIGEN an Torsten Ekboms biografi om John Cage, "En trädgård av ljud".

Ekboms framställningsförmåga och känsla för detaljer, utan att bli överdrivet specifik, är häpnadsväckande bra. Ungefär halvvägs nu, och den är absolut helt lysande. Skamligt att det inte fick större genomslag när den kom ut, trots bra täckning vad gäller recensionsskörd.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9100123641 Köp köp köp!!!!
Citera
2012-01-07, 00:34
Medlem
WardenMcCluskys avatar
Läser "Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött" av Alex Schulman.

Go'natt!
Citera
2012-01-07, 15:38
Medlem
lahaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fillesofen
Har just nu börjat läsa Bukowskis Pulp och den känns väldigt lovande Härligt rå och rak på sak redan från början!

Pulp är så sjukt rolig just tack vare att den är så fantastiskt dåligt skriven.

Själv ska jag nu börja med Murakamis The Wind-Up Bird Chronicle .
Citera
2012-01-07, 20:06
Medlem
Har precis börjat läsa Ellroys Black Dahlia. Har resten av "L A Sviten" så jag har många fina sidor framför mig.
Köpte även Ulysses på engelska men en vän sade att denna skulle vara grymt svårläst på engelska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in