2012-01-04, 15:27
Medlem
lahaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HowlinWolf
Läste du på engelska? Synd att boken inte finns översatt till svenska, gillar inte att läsa just romaner på engelska. Dock såg jag att den finns översatt till danska vilket kan vara ett alternativ, men 900 sidor är en jäkla tegelsten.

Jag läser den på engelska ja. Och ja, den är riktigt lång, fast personligen gillar jag det. Så har du en del tid att spara så tycker jag absolut att du ska ge dig på den.
Citera
2012-01-04, 17:18
Medlem
dazed-and-confuseds avatar
Hittade Jack av Ulf Lundell i en hylla hemma hos farsan och började läsa den mest för att det är något slags Svensk klassiker, är hittils positivt överraskad, bland det bästa jag läst från en Svensk författare.
Citera
2012-01-04, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lahaff
New York av Edward Rutherfurd. Tusen sidor om New Yorks historia i romanform. Bra skit.

Kan bara instämma.

En underbar skildring av New York som trots sina 35 timmar (ljudbok) ibland går alldeles för fort igenom historien.
Citera
2012-01-04, 17:52
Medlem
Ska precis börja läsa Medium Raw: A Bloody Valentine to the World of Food and the People Who Cook av Anthony Bourdain
Citera
2012-01-04, 19:02
Medlem
Grandiosos avatar
Nu ska det ske en omläsning av William Peter Blattys skräckklassiker "Exorcisten".
Klart mycket otäckare och bättre än filmen som gjordes på boken.
Där har man några härliga timmar framför sig i sällskap med denna välskrivna rysare!
Citera
2012-01-04, 22:35
Medlem
lendrygghs avatar
Bröderna Karamazov. Tät men bra. Det tar sin lilla tid.
Citera
2012-01-05, 12:57
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh
Bröderna Karamazov. Tät men bra. Det tar sin lilla tid.

Tog mig fem månader, och jag är vanligtvis ingen trög läsare. Varje lässtund såg ut såhär: läsa några sidor, somna, vakna och läsa färdigt kapitlet. Den mikroskopiska texten i pocketutgåvan var inte heller till hjälp. Men den boken var min dittills största läsupplevelse. Ingen roman har nog berört mig som den.
Citera
2012-01-05, 13:02
Medlem
jimmyfingerss avatar
Läste färdigt The Killer Inside Me igår och öppnade därefter Pop. 1280. Båda skrivna av Jim Thompson. Det är klar skillnad mellan berättarna/huvudkaraktärerna. Lou Ford var manipulativ och intelligent. Nick Corey är dum och vet om det. Jag är några kapitel in i boken och konflikter börjar nu födas ur Nicks relationsspänningar. Kommer antagligen läsa de flesta Thompson framöver.
Citera
2012-01-05, 13:26
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Tog mig fem månader, och jag är vanligtvis ingen trög läsare. Varje lässtund såg ut såhär: läsa några sidor, somna, vakna och läsa färdigt kapitlet. Den mikroskopiska texten i pocketutgåvan var inte heller till hjälp. Men den boken var min dittills största läsupplevelse. Ingen roman har nog berört mig som den.
Jag ska ha den utläst innan nästa vecka också, lär bli lagom svårt. Ja, sidorna i pocketutgåvan är nästan helt svarta av text.
Citera
2012-01-05, 14:14
Medlem
SilverTips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Läste färdigt The Killer Inside Me igår och öppnade därefter Pop. 1280. Båda skrivna av Jim Thompson. Det är klar skillnad mellan berättarna/huvudkaraktärerna. Lou Ford var manipulativ och intelligent. Nick Corey är dum och vet om det. Jag är några kapitel in i boken och konflikter börjar nu födas ur Nicks relationsspänningar. Kommer antagligen läsa de flesta Thompson framöver.

Jag har läst merparten av Jim Thompsons produktion vid det här laget, och vill utfärda en liten varning. Desperat brödskrivare som han ofta var producerade han en hel del skräp, som nu har kommit i nyutgåvor för att haka på mästerverken. (Slängde iväg en bunt besvikelser till Myrorna nyligen).
Därför kan det kanske vara idé att lista några pålitliga titlar, förutom de två redan nämnda:

The Getaway (filmad av Peckinpah)
The Grifters
After Dark My Sweet
Savage Night
A Swell-looking Babe
A Hell of a Woman

Enjoy
Senast redigerad av SilverTip 2012-01-05 kl. 14:20.
Citera
2012-01-05, 16:03
Medlem
Läser just nu Getingfabriken av Iain Banks. Även om förstapersonsperspektivet störde mig en del i början så har jag kommit över det nu, och finner boken mycket tillfredställande. Boken är väldigt mörk och har en groteskt humor som jag verkligen älskar.
Citera
2012-01-05, 16:06
Medlem
SmilingFacess avatar
Vi är inte ensamma av Margit Sandemo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in