2011-09-19, 12:57
Medlem
Scherbatskys avatar
Just nu läser jag Mina Drömmars Stad, har velat läsa den serien hur länge som helst och nu har jag äntligen fått tummen ur. Än så länge är den riktigt bra, just den tiden i svensk historia är en tid som jag finner vara otroligt intressant.
Citera
2011-09-19, 14:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Hoppas du gillar den. Personligen tycker jag att Jonas Gardell är en mycket bra författare. I skolan fick vi läsa "Ett ufo gör entré" och tyvärr är det ju så att böcker man läser i skolan automatiskt får en dålig klang. Jag var nog den ende som gillade boken, och därefter läste jag även "En komikers uppväxt" och "Jenny" på eget bevåg. Tycker att de är bra.

Ja, "skolböcker" blir ju automatiskt dasspapper som man helst aldrig hör talas om igen. Men jag har aldrig läst nåt av Gardell, men har ju hört väldigt mycket om hur bra hans böcker ska vara. Dessutom såg jag ju filmatiseringen av "En komikers uppväxt" på TV för ett par år sen, och den var ju väldigt bra. Så jag ser fram emot boken nu.
Citera
2011-09-19, 14:54
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Placido-Domingo
Ja, "skolböcker" blir ju automatiskt dasspapper som man helst aldrig hör talas om igen. Men jag har aldrig läst nåt av Gardell, men har ju hört väldigt mycket om hur bra hans böcker ska vara. Dessutom såg jag ju filmatiseringen av "En komikers uppväxt" på TV för ett par år sen, och den var ju väldigt bra. Så jag ser fram emot boken nu.

Otroligt bra bok är det i vilket fall som helst!
Citera
2011-09-19, 15:48
Medlem
Weejays avatar
Magnus Blomdals "Äkta skräck", utgiven av Vertigo... Intressant bok, speciellt när man är intresserad av sådana filmer...
Citera
2011-09-19, 16:34
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Weejay
Magnus Blomdals "Äkta skräck", utgiven av Vertigo... Intressant bok, speciellt när man är intresserad av sådana filmer...

Gillade verkligen delen där Jörg Buttgereit är med och får säga sitt om Nekromantik.
Citera
2011-09-19, 16:46
Medlem
litteraturfantasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubayd-Allah
Jag är precis klar med Leo Tolstoy's, Hadji Murat - Hjälten från Kaukasus. En mycket välskriven och bra bok, enligt mig. Dock så tror jag att det fanns en hel del brister i översättningen, då handlingen bitvis var svårbegriplig. Men det här släppte efter ett tag, så jag antar att översättaren började vänja sig med Tolstoy's språk.

Jämfört med Tolstoy's tidigare författade bok, The Cossacks and the Raid (den engelska titeln, då jag inte vet den svenska titeln) så tycker jag att Hadji murat rent handlingsmässigt var bättre, dock så var Kosack boken filosofiskt rikare. Tänkvärt är att både dessa böcker är snarlika.

Just nu läser jag Marcel Proust's, Noveller. Var till en början ganska händelsefattig, men när man lärt sig bemästra Proust's språkanvändning, så översvämmas man av kraftig läsvilja. Handlingen är inte allt för bra, men språket och den efterföljande tankeväckningen är vad som gör honom grym.

Läser nog ut Prouts's bok i kväll - och den bok som står på hyllan och väntar på att bli utläst är Harry Martinssons, Vägen Till Klockriket!

Slutet på svartsjukan har ett manus som heter duga, vilken handling! Om han hade lyckats skriva den novellen på ett än subtilare sätt ( likt han gör i På spaning efter den tid som flytt ), så hade den novellen kunnat bli nåt alldeles extra.

Sen är väl Swann klassificerad som en novell också, eller? Och Swann är bland det bästa jag läst någonsin! Vilken romantik!
Citera
2011-09-19, 16:55
Medlem
Ubayd-Allahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litteraturfantast
Slutet på svartsjukan har ett manus som heter duga, vilken handling! Om han hade lyckats skriva den novellen på ett än subtilare sätt ( likt han gör i På spaning efter den tid som flytt ), så hade den novellen kunnat bli nåt alldeles extra.

Sen är väl Swann klassificerad som en novell också, eller? Och Swann är bland det bästa jag läst någonsin! Vilken romantik!

Håller med! Men personligen gillade jag En modermördares sonliga kännslor. Hmm...angående Swan så har jag ingen aning, men sträcker sig inte berättelsen ut på 6-7 böcker? Jag har ena liggandes i bokhyllan, som jag tänkt påbörja snart, men då jag inte har inhandlat de resterande böckerna så får det vänta sig.

Edit: Efter ett par minuters googlade ser jag nu att det är tvärtom, vilket är att Swann's way innefattar bara en volym.
Senast redigerad av Ubayd-Allah 2011-09-19 kl. 17:08.
Citera
2011-09-19, 18:32
Medlem
Rakiis avatar
Just nu Grattis Gud av Alexander Skantze.
Citera
2011-09-19, 22:24
Medlem
Grandiosos avatar
Erik Erikssons roman "Järnskuggan", influerad av bordellskandalen/Geijeraffären på 70-talet.
Eriksson är inte bara en ruskigt duktig dokumentärfilmare och undersökande journalist,
utan också en jävligt vass, skicklig och spännande författare.
Citera
2011-09-19, 22:26
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Just nu Grattis Gud av Alexander Skantze.

Tycker du att den är bra? Jag blev för min del inte särskilt imponerad av denna debutroman.
Citera
2011-09-19, 22:33
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Tycker du att den är bra? Jag blev för min del inte särskilt imponerad av denna debutroman.

Har bara läst fram till brevet som Leonard skriver till Arnold Schwartzenegger och ja, jag tycker om boken så här långt. Kanske inte lika vass som Plus minus noll, men hans sätt att skriva och berätta ur jag-perspektivet på huvudpersonen är väldigt underhållande. Det är rått, mörkt och rakt fram utan krusiduller eller rädsla för att ofreda någon med orden.
Citera
2011-09-19, 22:55
Medlem
FruGondols avatar
Jag läser min "databok" Flashback! Egna och andras inlägg. Spännande lektyr!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in