2010-08-15, 21:46
Bannlyst
Tärningsspelaren av Rhinehart!
Citera
2010-08-15, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flutt
ÅH! En tvillingsjäl.

Philippa Gregory skriver riktigt bra fiktion om perioden (hon är också frälst på Tudors), Antonia Frazer, David Starkey och Alison Weir skriver biografiska böcker.

Tusen tack för hjälpen. Har snöat in litet på historiska romaner från 13-, 14-, 1500-talet bl a. Svåra att få tag i bara. Min vampyrperiod inföll för rätt långt tillbaka, börjandes med den oöverträffade Bram Stokers Dracula. Tack för Frazer. Starkey, Weir!

Eremiten: Margaret George har skrivit tegelstensromanen Henrik VIII:s självbiografi.

JÄTTETACK!!! Blir så häpen och förvånad ibland över Eremitens enorma kännedom om allt inom det mesta. Hur kan en människa veta så mycket? Verkar nästan litet svartkonst, hm.
Citera
2010-08-15, 23:07
Medlem
Pinoccioeffekten
En bok om hur vi fungerar i grupp. Mycket psykologi och socialpsykologi.
Grym bok!
Lite jobbig att läsa, för man måste tänka precis hela tiden på vad man läser, men det är det värt!
:-)
Citera
2010-08-16, 12:00
Medlem
flutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremiten
Margaret George har skrivit tegelstensromanen Henrik VIII:s självbiografi.

Den står också i min Tudorhylla. Jag tyckte mycket om den, men det var länge sedan jag läste den nu.
Citera
2010-08-16, 13:01
Medlem
evil-chuckys avatar
Läste precis ur: "The dirt : bekännelser från världens mest ökända rockband / Mötley Crüe - Niel "

Rekommenderas varmt, trotts att jag inte är något jätte-fan av Mötley Crüe så älskade jag boken. Boken innehöll det mesta, detta är en bok och man verkligen viker sig av skratt vid flertal tillfällen.
Citera
2010-08-16, 17:00
Medlem
carebears avatar
Den döende detektiven, GW Persson.
Precis som de andra i serien om sthlmspolisen, en rapp, och underbar bok.
Citera
2010-08-16, 17:38
Medlem
apgujeongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carebear
Den döende detektiven, GW Persson.
Precis som de andra i serien om sthlmspolisen, en rapp, och underbar bok.

Jag har precis börjat på "Grisfesten" av den gode GW. Hans första bok som sedan blev filmen "Mannen på Taket" som jag har förstått det.

Jag har bara kommit ett par kapitel in i boken än så jag ska inte säga för mycket. Jag har väldigt höga förväntningar och de har kanske inte infriats än.

Hur står sig den här boken mot resten av GW Perssons? Det är den första jag läser av honom.
Citera
2010-08-16, 18:12
Medlem
flutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apgujeong
Jag har precis börjat på "Grisfesten" av den gode GW. Hans första bok som sedan blev filmen "Mannen på Taket" som jag har förstått det.

Jag har bara kommit ett par kapitel in i boken än så jag ska inte säga för mycket. Jag har väldigt höga förväntningar och de har kanske inte infriats än.

Hur står sig den här boken mot resten av GW Perssons? Det är den första jag läser av honom.

Det gick lång tid mellan de tre första böckerna och resten - 15-20 år, säkert mer (det står väl på wikipedia). De tre första var bra rent "case-mässigt", men han hade ännu inte fått till riktigt det där roligt sarkastiska som jag älskar i de senare romanerna (även om han var sarkastisk redan på 70-talet när t ex Grisfesten skrevs). Jag tycker att de senare böckerna är vassare.
Citera
2010-08-16, 19:50
Medlem
Quasys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albaniensson
Svält av Knut Hamsun

Bra annorlunda bok i min mening... Hela boken hoppas man nästan att aset bara ska ramla av pinnen nån gång Själv läser jag Garp och hans värld.
Citera
2010-08-16, 20:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apgujeong

Nej, Grisfesten blev filmatiserad som Mannen ifrån Mallorca medan Mannen på taket bygger på Martin Beck-boken Den vedervärdige mannen från Säffle.
Citera
2010-08-17, 06:26
Medlem
Jag läser Lida av Stephen King !
Lidelse är någonting Stephen King är mäkta grym på.
Dock är Herr King bra på allt gällande skrivandet, imo.
Dessförinnan läste jag novellsamlingen Allt kan hända - 14 mörka berättelser.
HAHA, läs obduktionsrum 4 för i helvete!
Citera
2010-08-17, 07:47
Medlem
apgujeongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Nej, Grisfesten blev filmatiserad som Mannen ifrån Mallorca medan Mannen på taket bygger på Martin Beck-boken Den vedervärdige mannen från Säffle.

Korrekt!!!

Jag blandade ihop männen, och var de höll hus.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in