2010-10-05, 00:21
Medlem
prettygirls avatar
Har lite försiktigt börjat att läsa: The God Delusion av Richard Hawkins.

Hittade den inte på engelska så jag köpte den på svenska och sedan hittade jag den engelska versionen och nu har jag båda. Mycket onödigt. Hur som helst. I förordet står det att boken är riktad till dem som tror på någon högre makt. Det gör ju inte jag. Men jag hoppas att den ska ge mig något fastän jag är ateist.

Är den läsvärd?
Citera
2010-10-05, 00:51
Medlem
3.14159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftad_burk
Det roligaste är ju att hon "försvann" dagen innan boken gavs ut. Det visade sig senare att hon hade försvunnit för att ge sin bok gratisreklam och stärka sin image som "plågat geni". Jag håller med dig om det du säger. Endast en riktigt patetisk människa kan låna sin romantitel av tolvårige bilddagbokspoeten BloodInMyVeinsXLifeHateDeathIsLove och till på köpet marknadsföra den genom att överdriva sin egen ångest.
Fantastiskt hur det bekräftar mina fördomar.
Citat:
Ursprungligen postat av Halsingland
Titeln beskriver exakt hur man känner sig när man är deprimerad, eller i alla fall i närheten. Man vill inte dö, har ingen önskan om det, inga rationella planer på självmord, hur det ska gå till praktiskt då du är oförmögen att tänka rationellt, men man klarar heller inte av livet, att leva. Man har ingen vilja, inga känslor, är likgiltig förutom i ångestattackerna, då man bara vill skrika rätt ut. I varje fall ser det ut så för mig. Tror att det säkert kan se olika ut, men den titeln tilltalade mig för den sa något om det jag visste och ingen annan fattade. [...]
Om man inte vill leva det liv man lever, men inte vill dö, så är det väl ändå ett annat, bättre liv man önskar, inte sant? Men fraser som 'jag vill leva ett bättre liv' eller 'jag vill må bra' får ju inga histrioniska tonårstjejer att bli fullkomligt genomblöta i trosorna av förtjusning...
Citera
2010-10-05, 09:57
Medlem
Shuyins avatar
Moneyball av Michael Lewis. Handlar om hur man kan lyckas i sportvärlden utan de största ekonomiska musklerna. Det rör ett baseball lag, men jag skulle säga att man kan tillämpa det på många lagsporter.
Citera
2010-10-05, 12:18
Medlem
K9Devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Har lite försiktigt börjat att läsa: The God Delusion av Richard Hawkins.

Hittade den inte på engelska så jag köpte den på svenska och sedan hittade jag den engelska versionen och nu har jag båda. Mycket onödigt. Hur som helst. I förordet står det att boken är riktad till dem som tror på någon högre makt. Det gör ju inte jag. Men jag hoppas att den ska ge mig något fastän jag är ateist.

Är den läsvärd?

Definitivt! Den är inte bara informativ och roligt skriven, utan har dessutom ett rykande hett pathos, som alltid när det gäller ärkeateisten Dawkins och den här frågan. Du har trevlig läsning framför dig.
Citera
2010-10-05, 16:29
Medlem
flutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K9Devil
Det blir min helgläsning.

Det är en perfekt bok att ha som helgnjutning, den tuffar på och man vill fortsätta läsa, men den är inte extremt exalterande. Den känns fortfarande aningens mycket som en mellanbok. Nu hoppas jag på en upphämtning a la Koontz i del 4 av Frankenstein-trilo... eh, förlåt, -sextetten

PS hälsa den underbara fru Bengtsson att hon är min idol!
Citera
2010-10-05, 16:32
Medlem
Kariminells avatar
Munken som sålde sin ferrari.

Jag har börjat läsa böcker, väldigt intressant och lärorik.
Rekomenderas starkt!
Citera
2010-10-05, 18:57
Medlem
K9Devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flutt
Det är en perfekt bok att ha som helgnjutning, den tuffar på och man vill fortsätta läsa, men den är inte extremt exalterande. Den känns fortfarande aningens mycket som en mellanbok. Nu hoppas jag på en upphämtning a la Koontz i del 4 av Frankenstein-trilo... eh, förlåt, -sextetten

PS hälsa den underbara fru Bengtsson att hon är min idol!

Del 4? Sextett? *trög* Va? Är inte denna del 2 av 3?

...såg det på adlibris. Fru B hälsar tillbaka från sin himmel.
Citera
2010-10-05, 19:05
Medlem
karakoimas avatar
läser, eller snarare lyssnar på just nu:

Steve Berrys "Den tredje hemligheten". Riktigt myspysig Änglar o Demonerkopia, klart underhållande.
Citera
2010-10-05, 19:56
Medlem
Efter att ha läst utdrag ur Stephenie Meyers vampyrböcker bestämde jag mig för att det fick vara nog och mer än nog av den genren. Man kan ju lika gärna läsa något ur Harlequinserien! Kärlek och romantik och VAMPYRER - se där en härlig soppa som håvar in sköna slantar åt den - vad pengar beträffar - genialiska författarinnan!

Ann Rice var den senaste, hon blev bara sämre och sämre. Varför kan de inte låta bli att blanda in KÄRLEK i sina dåliga "onda sagor"?

Läste här på Flashback om "Släktet" av Guillermo Del Toro/Chuck Hogan, som skulle vara bra helgläsning eller hur det var. Fick hjälp att låna den och några andra i dag. Och åh, vad tacksam jag är för rekommendationen om Flashback en gång i tiden, och glad att jag då tittade in här. Har hittat en hel del böcker genom Fb. Har bara hunnit till sidan 39 i "Släktet" men HÄRLIGT spännande och tror inte att det blir någon kärlekshistoria här, i så fall hoppas jag att den håller sig på det mänskliga planet!
Citera
2010-10-05, 20:47
Medlem
K9Devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hindmountain
Efter att ha läst utdrag ur Stephenie Meyers vampyrböcker bestämde jag mig för att det fick vara nog och mer än nog av den genren. Man kan ju lika gärna läsa något ur Harlequinserien! Kärlek och romantik och VAMPYRER - se där en härlig soppa som håvar in sköna slantar åt den - vad pengar beträffar - genialiska författarinnan!

Ann Rice var den senaste, hon blev bara sämre och sämre. Varför kan de inte låta bli att blanda in KÄRLEK i sina dåliga "onda sagor"?

Läste här på Flashback om "Släktet" av Guillermo Del Toro/Chuck Hogan, som skulle vara bra helgläsning eller hur det var. Fick hjälp att låna den och några andra i dag. Och åh, vad tacksam jag är för rekommendationen om Flashback en gång i tiden, och glad att jag då tittade in här. Har hittat en hel del böcker genom Fb. Har bara hunnit till sidan 39 i "Släktet" men HÄRLIGT spännande och tror inte att det blir någon kärlekshistoria här, i så fall hoppas jag att den håller sig på det mänskliga planet!

*fnissar* Mitt i prick, hindmountain. När jag recenserade Släktet, del ett, satte jag rubriken "Släng dig i väggen, Edward Cullen". Är också jävligt trött på vampyrer som trånar som löpska hyndor efter människor som egentligen inte ska vara annat än mat.
Citera
2010-10-05, 21:23
Avslutad
Filosofiskt uppslagsverk av Voltaire.

Kul läsning.
Citera
2010-10-06, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K9Devil
*fnissar* Mitt i prick, hindmountain. När jag recenserade Släktet, del ett, satte jag rubriken "Släng dig i väggen, Edward Cullen". Är också jävligt trött på vampyrer som trånar som löpska hyndor efter människor som egentligen inte ska vara annat än mat.

Verkar som om vi har ungefär samma smak.

Nu har jag kommit till sidan 133: Isoleringen på Jamaica Hospital Medical Center. Det blir bara bättre och bättre! Härligt tjock är boken också.
Senast redigerad av hindmountain 2010-10-06 kl. 05:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in