2010-10-04, 14:39
Medlem
Rakiis avatar
Varit på biblioteket idag och lånade hem Klienten av John Grisham. Vill läsa boken då filmatiseringen är bra och samtidigt en av de första barnförbjudna filmer jag såg i barndomen. Läst ett kapitel och den förhåller sig bra till filmen som jag minns.
Citera
2010-10-04, 14:43
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flutt
The Fall av Del Toro/Hogan. Del två i The Strain-trilogin. Den börjar lite långsamt i jämförelse med The Strain, men so far so good. Enda svårigheten är att det är ett tag sedan jag läste del ett, så jag minns knappt namnen på huvudpersonerna eller vilka som är good guys och bad guys. Jag har 240 sidor kvar att få tillbaka minnet på

The Strain, är det den som hette "Släktet" på svenska?
Citera
2010-10-04, 15:06
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
The Strain, är det den som hette "Släktet" på svenska?

Japp, det är den boken.
Citera
2010-10-04, 17:45
Medlem
Anemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videostar
Ego Woman - Carolina Gynning
The Dirt - Neil Strauss
The Heroine Diary - Nikki Sixx

Väntar även på boken om Marilyn Manson av Neil Strauss
Har faktiskt varit lite nyfiken på Gynnings bok, är det nåt att slöläsa som ströunderhållning eller så? Samma Magdalena Graaf gav ju ut nån bok om ett misshandelsförhållande, är det nån som har läst den? Rekomenderas?
Citera
2010-10-04, 17:54
Medlem
saftad_burks avatar
Plockade upp Ivar Lo Johanssons novellsamling Martyrerna igen igår natt. Skildringen av tsarrysslands förhållande till tortyr är betydligt mer upplyftande än man kan tro.
Berättelserna är till sin form noveller, men egentligen är de väl mer utav historiska fakta i skönlitterär form. Mycket info om martyrskap och annat som hör där till!

Jag började även läsa Den mänskliga komedin av William Saroyan.
Citera
2010-10-04, 18:15
Medlem
3.14159s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnsomluft
"Jag vill inte dö jag vill bara inte leva" av Ann Heberleins
När jag för en tid sedan besökte bokhandeln och för första gången lade märke till nämnda bok ville jag lägga samtliga verk på hög och kräkas på dem. 'Döm inte boken efter omslaget' i all ära, men det finns bara en typ av – i mina ögon, extremt lågt stående – människor som döper en bok till något sådant.

Är den bra?
Citera
2010-10-04, 18:20
Medlem
Leksingens avatar
Fröken Europa !
Citera
2010-10-04, 18:58
Medlem
saftad_burks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 3.14159
När jag för en tid sedan besökte bokhandeln och för första gången lade märke till nämnda bok ville jag lägga samtliga verk på hög och kräkas på dem. 'Döm inte boken efter omslaget' i all ära, men det finns bara en typ av – i mina ögon, extremt lågt stående – människor som döper en bok till något sådant.

Är den bra?
Det roligaste är ju att hon "försvann" dagen innan boken gavs ut. Det visade sig senare att hon hade försvunnit för att ge sin bok gratisreklam och stärka sin image som "plågat geni". Jag håller med dig om det du säger. Endast en riktigt patetisk människa kan låna sin romantitel av tolvårige bilddagbokspoeten BloodInMyVeinsXLifeHateDeathIsLove och till på köpet marknadsföra den genom att överdriva sin egen ångest.
Citera
2010-10-04, 20:18
Medlem
tunnsomlufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dekanmi
Jag har hört blandad kritik om den, men är nog sugen på att läsa den ändå.
Är den läsvärd?

Citat:

Är den bra?

Jag ber att få återkomma. Har faktiskt väldigt svårt att säga vad jag tycker än så länge. Alltså verkligen väldigt svårt, vet verkligen inte vad jag tycker.
Citera
2010-10-04, 23:12
Medlem
Läser just nu "Huset Buddenbrook" av Thomas Mann. Har läst den för länge sedan, mindes att jag tyckte den var rätt bra så när jag inte kunde komma på något att beställa från biblioteket hamnade den på best-listan.

Och åh vad BRA han är, Mann! Var nog för ung när jag läste den första gången. Handlar om ett högborgerligt köpmanshus på 1830- till gissningsvis 1870-talet, tror det hinner bli fyra generationer. Har inte hunnit så långt än. Läser just nu om stackars unga Tony som hamnar i ett dåligt äktenskap pga sin önskan att göra pappa till viljes och föra traditionerna vidare; gifta in sig annan rik köpmansätt nämligen och på så sätt öka sin släkts status. FIRMAN betyder oerhört mkt men det börjar gå dåligt...

Mann är så bra på att levandegöra sina personer. Han beskriver dem omsorgsfullt, först deras utseende, sedan vissa smådrag hos dem, en utskjutande överläpp hos Tony, ett karakteristiskt sätt hos konsulinnan, Tonys mor, att vända upp handflatan o s v. Sedan kläderna, sedan omgivningarna. Lugnt och noga är allt beskrivet, scenbilden är satt och så kan intrigen spelas upp, fortgående i många år. Och nu är det människornas inre som visas upp.
Citera
2010-10-04, 23:26
Medlem
DenGladeDanskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shit89break
Ps lycka till ikväll- Håkan hellström

Hur är den? Har tänkt köpa den.

Jag håller på med Va för jävla pack e ni? av Magnus Hagström, Peter Johansson & Carl Jurell. Rätt intressant, handlar om huliganligorna i Stockholm.
Citera
2010-10-04, 23:58
Medlem
Citat:

Är den bra?
Titeln beskriver exakt hur man känner sig när man är deprimerad, eller i alla fall i närheten. Man vill inte dö, har ingen önskan om det, inga rationella planer på självmord, hur det ska gå till praktiskt då du är oförmögen att tänka rationellt, men man klarar heller inte av livet, att leva. Man har ingen vilja, inga känslor, är likgiltig förutom i ångestattackerna, då man bara vill skrika rätt ut. I varje fall ser det ut så för mig. Tror att det säkert kan se olika ut, men den titeln tilltalade mig för den sa något om det jag visste och ingen annan fattade. Boken kan man ha olika åsikter om givetvis, vissa delar gillade jag, många gånger var igenkänningsfaktorn hög, vissa delar lämnade mig oförstående, ibland blev jag irriterad på författaren men i det stora hela berättar den något som behöver få bli berättat. PS Ann har biopolär sjukdom vilket jag inte har, men väldigt liknande tillstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in