Läser just nu "Huset Buddenbrook" av Thomas Mann. Har läst den för länge sedan, mindes att jag tyckte den var rätt bra så när jag inte kunde komma på något att beställa från biblioteket hamnade den på best-listan.
Och åh vad BRA han är, Mann! Var nog för ung när jag läste den första gången. Handlar om ett högborgerligt köpmanshus på 1830- till gissningsvis 1870-talet, tror det hinner bli fyra generationer. Har inte hunnit så långt än. Läser just nu om stackars unga Tony som hamnar i ett dåligt äktenskap pga sin önskan att göra pappa till viljes och föra traditionerna vidare; gifta in sig annan rik köpmansätt nämligen och på så sätt öka sin släkts status. FIRMAN betyder oerhört mkt men det börjar gå dåligt...
Mann är så bra på att levandegöra sina personer. Han beskriver dem omsorgsfullt, först deras utseende, sedan vissa smådrag hos dem, en utskjutande överläpp hos Tony, ett karakteristiskt sätt hos konsulinnan, Tonys mor, att vända upp handflatan o s v.

Sedan kläderna, sedan omgivningarna. Lugnt och noga är allt beskrivet, scenbilden är satt och så kan intrigen spelas upp, fortgående i många år. Och nu är det människornas inre som visas upp.