Läste färdigt Mysterier av Knut Hamsun igår. Jag kan tipsa om den för de som är sugna på en välskriven och underhållande bok som fullständigt dryper av mysterier av varierande storlek. Dock känns det som om man får vara förbered på att läsa den en andra gång, om man vill få grepp om hela.
Just nu är det Kenzaburo Oe's bok Tid för fotboll som läses. Språket är stundvis briljant, metaforerna är kväljande och fuktiga som insidan av en stor hög av ruttna maneter och berättelsen verkar ta fart nu, ca 40 sidor in i boken.
Vid sidan läses Isak Babels samling av kortare skrifter som kallas Budonnyjs röda ryttararmé, där han redogör för sina upplevelser under sin tid i tidigare nämnda mans röda ryttararmé. 1-5 sidor långa, väldigt poetiska, men dessvärre utan nämnvärda intriger eller sammanhang berättelserna emellan, vilket gör att den passar bäst en liten stund åt gången.
Aniara av Harry Martinson. Jag har aldrig i mitt liv tidigare upplevt en sådan sorts bok. Epos är något helt nytt för mig och jag älskar det verkligen efter att ha påbörjat Aniara. Nu känns det som om vanlig skönlitteratur är så tråkig i sin uppbyggnad i jämförelse. Riktigt fantastisk berättelse där varje mening lämnar plats till så mycket eftertanke att det tar längre tid att läsa denna än en 1000-sidorsroman.
Började i natt att läsa flyga drake av Khaled Hosseini har hittills bara läst runt 50 sidor men kan tänka mig att boken är bra eftersom jag var sugen på att fortsätta läsa..