2010-03-04, 10:33
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrJacksson
På baksidan av boken så står det någonting om att han blandar dröm med verklighet, och det var det som gjorde att jag köpte den i julas.

Magisk realism brukar det kallas som han skriver.
Citera
2010-03-04, 10:50
Medlem
Harry_Hallers avatar
Coetzee - Summertime.

Kershaw - Hitler. En biografi.
Citera
2010-03-04, 11:30
Medlem
Citat:
Hah! Den boken har jag! Skriv om Fågeln som vrider upp världen är något bra.

Jag har läst ungefär 460 sidor av de över 700 sidorna och jag tycker boken är mycket bra. Man tänker mycket samtidigt som man läser och man skapar sig olika uppfattningar om det mesta i boken. Som sagt, så är den absolut läsvärd och en av de bättre böcker jag läst.
Citera
2010-03-04, 11:34
Medlem
Hedeniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Magisk realism brukar det kallas som han skriver.

Känner du till någon annan författare som skriver i samma stil?

Själv läser jag Människohamn av John Ajvide Lindqvist. Den är faktiskt väldigt bra. Jag gillar hur den är uppbyggd med alla små historier och tillbakablickar. Bra skriven och hela tiden intressant, även om jag inte är helt såld på vissa övernaturliga förklaringar
. Men det finns hela tiden något som griper tag i en i alla kapitel och får en att tänka "bara ett kapitel till". Bra och trovärdiga karaktärer. Jag älskar när han låter karaktärernas tankar plötsligt få utrymme i texten i kursiv stil, det känns originellt och skickligt rent författarmässigt.
Citera
2010-03-04, 11:35
Medlem
Trumpeters avatar
Mannen som dog som en lax av Mikael Niemi.
Citera
2010-03-04, 11:37
Medlem
IRMEs avatar
Stephen King - Wisards and glass

Mörka tornet serien, som är mycket, mycket bra! Rekommenderas till alla som vill läsa någon slags 'äventyrsroman'
Citera
2010-03-04, 11:38
Medlem
Gillar man Murakamis sätt att skriva på kan man ju alltid kolla upp hans influenser.

F. Scott Fitzgerald, Raymond Carver, Kurt Vonnegut, Richard Brautigan, Günter Grass, Franz Kafka, J. D. Salinger.

Det är tydligen dessa som han har influerats mest av.
Citera
2010-03-04, 13:29
Medlem
K9Devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Har den blivit "bättre" då?

Nu jävlar förstår du, Rakii. Nu jävlar! På sidan 243 vände det hela, och nu är den spännande, tragisk, ryslig, välskriven, äcklig och ... ja, en Stephen King-bok! Plocka upp den och läs därifrån (242-243 nånstans), så ska du se att det faktiskt är värt det. Familjesituationen i huvudpersonens (inte Lisey utan hennes avliden make) liv, vardagen med hans galne pappa och storebror, är något av det mest groteska jag har läst av SK. Till viss del beror det säkert på att jag har en liten pojke själv (och ja, då blir man lite blödigare än förut), men fan, alltså ... nu är det åka av!

*glad att jag inte gav upp*
Citera
2010-03-04, 13:36
Medlem
MrJackssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K9Devil
Nu jävlar förstår du, Rakii. Nu jävlar! På sidan 243 vände det hela, och nu är den spännande, tragisk, ryslig, välskriven, äcklig och ... ja, en Stephen King-bok! Plocka upp den och läs därifrån (242-243 nånstans), så ska du se att det faktiskt är värt det. Familjesituationen i huvudpersonens (inte Lisey utan hennes avliden make) liv, vardagen med hans galne pappa och storebror, är något av det mest groteska jag har läst av SK. Till viss del beror det säkert på att jag har en liten pojke själv (och ja, då blir man lite blödigare än förut), men fan, alltså ... nu är det åka av!

*glad att jag inte gav upp*
Du pratar om Lisey's Story, antar jag? Nu blir jag intresserad. Blir att fixa den.
Citera
2010-03-04, 13:43
Medlem
K9Devils avatar
Citat:
Du pratar om Lisey's Story, antar jag? Nu blir jag intresserad. Blir att fixa den.

Ja, och jag är faktiskt djupt förvånad med tanke på att de första 200 sidorna är sjukt tråkiga! Men något (antagligen det faktum att jag inte ville sluta hoppas på SK´s förmåga) fick mig att traggla vidare, ett par/tre sidor varje kväll. Och så plötsligt bara vände det, med en fet skräll!
Citera
2010-03-04, 14:08
Medlem
TheBoots avatar
Liftarens guide till galaxen. Har väl läst ungefär hälften. Alldeles för utsvävad bok för min smak. Skitsnack med finess och ibland med reson, men ändock skitsnack

Helt OK dock.
Citera
2010-03-04, 17:02
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hedenius
Känner du till någon annan författare som skriver i samma stil?

Carlos Ruiz Zafon som skrev Vindens skugga och Ängelns lek är bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in