2009-04-20, 11:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Jiggly
Läser just nu Män som hatar kvinnor av Stieg Larsson. Dock såg jag filmen först, men boken är en miljon gånger bättre.
Tycker du verkligen det? Jag har väl läst en 420 sidor av boken och jag tycker verkligen inte att den är så jävla bra. Kan bero på att jag såg filmen först (och filmen var ju grym) men ändå.

Roland
Citera
2009-04-20, 11:59
Medlem
"I dödens väntrum" av Christer Berglund
Citera
2009-04-20, 12:17
Medlem
annzahs avatar
Dubliners av James Joyce, From here to paternity av Matt Dunn samt The Body in the Library av Agatha Christie.
Citera
2009-04-20, 12:48
Medlem
Kenpos avatar
Svensk bondekultur av Gösta Berg och Sigfrid Svensson.
Citera
2009-04-20, 12:56
Medlem
Zlatan är zlatan
Citera
2009-04-20, 13:05
Medlem
thereins avatar
The Brief Wondrous Life of Oscar Wao av Junot Diaz

http://www.bokus.com/b/9780571241231.html?pt=search_result
Citera
2009-04-20, 15:54
Medlem
Jag läser Per Gunnar Evanders Judas Iskariots knutna händer. En jävligt intressant hisoria om det där som hände sett ur Judas´perspektiv. Har läst den en gång förut men det är länge sedan nu.
Citera
2009-04-20, 18:03
Medlem
The Turner diaries av Andrew Macdonald (pseudonym). Bättre än förväntan än så länge, enkelt och levande språk.

Vägen av Cormac McCarthy. Inte läst så långt ännu, men lite väl poetiskt skriven, tycker inte den typen av språk passar in med tanke på handlingens karaktär.
Citera
2009-04-20, 22:06
Bannlyst
Vietnamkrigen av Marco Smedberg. Historien om en konflikt (eller flera konsekutiva konflikter rättare sagt) som fortfarande diskuterades i mitt hem under min uppväxt, trots att några år förflutit sedan det avslutats. Saklig, korthuggen prosa som enligt mitt tycke kunde ha garnerats stilistiskt för att bli mer njutbar. Ni som inte gillar redogörelser för truppförflyttningar, luftlandsättningar, taktiska resonemang, flygplanstyper, rekrytering av soldater, militär disciplin och så vidare bör titta efter en annan bok. För er som gillar rejäl, noggrann militärhistorik så är boken ett naturligt val.

Krig och fred, Leo Tolstoj. Behöver knappast någon närmare beskrivning. Jag läste den i tonåren och den gav mig en fin läsupplevelse, som jag nu hoppas kunna återuppleva i vuxen ålder. Problemet är dess omfång. Det är svårt att göra den rättvisa, genom den ordentliga koncentrerade djupläsning den förtjänar, när man jobbar heltid, bilpendlar två timmar om dagen och samtidigt har andra uppgifter att utföra. Resultatet blir en stackatoartad läsning av korta stycken på vardagar med möjlighet till längre läsning på helgerna. Å andra sidan börjar solen titta fram, så nu kan man snart åka ut på helgen med sin solstol, kylväska laddad med rostbiff, potatissallad och några öl och sätta sig i närheten av rinnande vatten för att läsa. Så jag hoppas kunna ge boken en ordentlig genomläsning denna vår/senvår.
Citera
2009-04-20, 22:30
Medlem
Skavanks avatar
Är mitte uppe i Mästaren och Margarita av Bulgakov, tycker den är helt underbar på så många sätt!
Citera
2009-04-20, 22:30
Medlem
Ann Jäderlunds Vad hjälper det en människa om hon häller rent vatten över sig i alla sina dagar. Väldigt bra, men vad hade man annars väntat sig av en av Sveriges mest egensinniga poeter. Augustpris 2009 kanske?

William Faulkners Det allra heligaste. Gillar den skarpt, och det fast jag har haft lite halvsvårt för de andra Faulknerböckerna jag läst.
Citera
2009-04-20, 22:55
Medlem
dramamines avatar
Läser min första "riktiga" bok.

Har aldrig blivit så peppad av att läsa som när jag började läsa Liftarens guide till galaxen, början får en verkligen att limmas fast i boken.

Tycker att den känns rätt så lättläst med. Väldigt långa meningar ibland, med roliga och något sådär meningslösa sköna förklaringar på allting. har läst ca 80 sidor nu och ser verkligen framemot resten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in