2010-02-25, 19:25
Medlem
utan.att.stannas avatar
Läser Boktjuven av Markus Zusak. Eller rättaresagt, ska precis börja. Är något trött på tema ww2 men denna har potential tycker jag, trots allt. Låt se om det stämmer. Har inte hittat någon som skrivit om den här på FB så jag ska försöka ge god recention sen.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9132154119
Citera
2010-02-25, 22:35
Medlem
Har bara några få sidor kvar av John Steinbecks lysande roman ”Öster om Eden” (1952), om amerikanskt liv från inbördeskriget fram till första världskriget som bland annat handlar om människans förmåga att övervinna motgångar och själv skapa sitt öde. I centrum står familjerna Hamilton och Trask i Salinas (där Steinbeck var född) Valley i norra Kalifornien vars liv flätas samman. Mina favoriter är den kloke, humoristiske och filosofiska irländske invandraren Samuel Hamilton och den visa kinesiske Li som sköter om hushållet åt en modern Adam (Trask) och hans söner Caleb (Kain) och Aron (Abel). Eftersom jag inte vill skiljas från Steinbeck har jag lånat Möss och människor (1937), om de två kringvandrande lantarbetarna Lennie och Georges kamp, det nationella eposet Vredens druvor (1939) och ”En underbar torsdag” (1955).
Citera
2010-02-25, 23:16
Medlem
lyinawakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tankar
Har bara några få sidor kvar av John Steinbecks lysande roman ”Öster om Eden” (1952), om amerikanskt liv från inbördeskriget fram till första världskriget som bland annat handlar om människans förmåga att övervinna motgångar och själv skapa sitt öde. I centrum står familjerna Hamilton och Trask i Salinas (där Steinbeck var född) Valley i norra Kalifornien vars liv flätas samman. Mina favoriter är den kloke, humoristiske och filosofiska irländske invandraren Samuel Hamilton och den visa kinesiske Li som sköter om hushållet åt en modern Adam (Trask) och hans söner Caleb (Kain) och Aron (Abel). Eftersom jag inte vill skiljas från Steinbeck har jag lånat Möss och människor (1937), om de två kringvandrande lantarbetarna Lennie och Georges kamp, det nationella eposet Vredens druvor (1939) och ”En underbar torsdag” (1955).

Jag ÄLSKAR Steinbeck! Tips: sök upp ljudboken "Tortilla Flat" på piratebay. Tror det bara finns en version, engelsk. Gubben som läser är underbar om man ger honom en chans!

OnT: Nån Agatha Christie jag hittat hemma.. Måste ta mig till bibblan snart.
Citera
2010-02-25, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyinawake
Jag ÄLSKAR Steinbeck! Tips: sök upp ljudboken "Tortilla Flat" på piratebay. Tror det bara finns en version, engelsk. Gubben som läser är underbar om man ger honom en chans!

OnT: Nån Agatha Christie jag hittat hemma.. Måste ta mig till bibblan snart.

Tack för tipset!
Citera
2010-02-25, 23:36
Medlem
Ninaberijas avatar
Jag läser alltid flera böcker samtidigt en om brott på 16-1700-talet.
Odygd och vanära ,folk och brott i gamla stockholm. väldigt komiskt, speciellt alla förtal och okvädningsord.
Kommunistiska manifestet
Slaveri dick Harisson
Citera
2010-02-25, 23:48
Medlem
Gregsons avatar
Läste nyligen P O Enquists Boken om Blanche och Marie, som jag tyckte var okej och jag tänkte ge mig på en till snart, mest för att han ser så himla sympatisk ut. Vilken av hans böcker föreslår ni att jag väljer?
Citera
2010-02-26, 14:44
Medlem
Attackers avatar
Fyra böcker läses samtidigt, jobbigt nog. Haha.

Aghora - At the Left Hand of God
On the Road
The Mystic Mind
Liber HVHI
Citera
2010-02-26, 16:12
Medlem
Rakiis avatar
Fortsätter med Coetzee och ska börja läsa Historien om Michael K senare.
Citera
2010-02-26, 17:47
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregson
Läste nyligen P O Enquists Boken om Blanche och Marie, som jag tyckte var okej och jag tänkte ge mig på en till snart, mest för att han ser så himla sympatisk ut. Vilken av hans böcker föreslår ni att jag väljer?

Nedstörtad ängel. Hans bästa i mitt tycke.
Citera
2010-02-26, 17:53
Medlem
Lifelovers avatar
Oliver Twist för stunden. Bara kommit ca 90 sidor, men jag började nyss också. Lille Oliver har nyss blivit tillbakarövad till Fagin. Tycker att det är en jävligt bra bok hittills och jag tvivlar på att den blir sämre framöver.
Citera
2010-02-26, 17:55
Avslutad
Da Vinci-koden.

Läst halva, helt okej so far, inte riktigt uppfyllt förväntan efter allt hype kring boken. Men vad vet jag, halva kvar jö
Citera
2010-02-26, 18:53
Medlem
Krellyans avatar
Är en tredjedel in i Neverwhere av Neil Gaiman. Stundvis riktigt obehaglig och rätt så nyskapande. Längtar mer eller mindre till jag ska lägga mig så jag kan läsa vidare varje kväll. Ser inte på något vis hur det kan lösa sig för huvudkaraktären, och det är ett tecken på en jävligt bra skriven bok!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in