Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Glas
När jag använde ordet medelmåtta riktade jag mig till just hans skrivande. Jag tycker att språket han använder inte direkt axlar hans påstådda storhet.
Förstår ditt resonemang till fullo och kan delvis just hålla med dig om att Kafkas skrivande kanske inte är något speciellt eller markant i samband med diskussioner då det handlar om hans böcker. Det jag däremot tycker om med hans böcker är inte just sättet som allt läggs fram på genom prosan, utan mer hur han gav uttryck för underliggande aggressioner gentemot det han själv jobbade med. Gräver man en del i hans liv framkommer det mer än bara en tråkig borgarklasstillvaro och en dominant fader, utan i stället döljer sig en mardrömslik värld upp ungefär som den Strindberg skrev om i
Inferno. I viss mån gav Kafka upphov till den "paranoida prosan", vilket främst
Processen kännetecknas utav medan
Förvandlingen är en rik uppgörelse med faderskap och familjärt utanförskap.
Ännu en gång, vad gäller Kafkas skrivande så skedde det mer på en amatörmässig hobbynivå på småtimmarna då familjen sov. Han skrev inte för sitt uppehälle och hade aldrig tankar på att bli publicerad, därav gav han order till Max Brod att bränna alla kvarlevande fragment efter hans bortgång 1924. Sen att han inte hade någon rik utbildning, var delägare i en fabrik och slet för byråkratin i Prag samt att han hade Hortons huvudvärk lär ha gett en del upphov till att han inte skrev mera, fint.