2016-04-15, 20:50
Medlem
Orientexpressen av Agatha Christie var den senaste boken jag läste. I nuläget läser jag 1984 av George Orwell, närmar mig slutet
Citera
2016-04-15, 20:53
Medlem
Lade just undan Göran Leijonhufvuds: ”Pionjär och veteran. 50 år med Kina” Recension här: http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/goran-leijonhufvud-pionjar-och-veteran-50-ar-med-kina/
Riktigt bra genomgång av GLs och mitt förhållande till Kina. Fast jag låg ständigt några år efter ...
Citera
2016-04-15, 20:56
Medlem
cacas avatar
Allmän avtalsrätt
av Jan Ramberg,Christina Ramberg (häftad, 2016)

Mycket inspirerande bok!
Citera
2016-04-15, 20:58
Medlem
Utopiantoss avatar
Unfinished Tales av Tolkien. Men jag är inte riktigt klar. Frågan är om jag någonsin blir det.
Citera
2016-04-15, 23:46
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utopiantos
Unfinished Tales av Tolkien. Men jag är inte riktigt klar. Frågan är om jag någonsin blir det.
Att bli klar med Tolkiens mer obskyra verk... Jag har sträckt mig till Silmarillion.
Citera
2016-04-18, 17:32
Medlem
Knarkarjävlars avatar
Nu har turen kommit till Knausgårds sjätte och avslutande del av hans romansvit Min kamp. Det känns en smula vemodigt att veta att det är den sista delen jag läser nu, samtidigt är boken en rejäl tegelsten på drygt 1000 sidor så jag har en del Min kamp att se fram emot den närmsta tiden i alla fall.

Jag har bara läst ca 30 sidor än så länge, och hittils har den handlat om tiden precis innan den första delen trycktes och hur Knausgårds familjeliv såg ut då. Har skrattat till ett par gånger redan faktiskt, så det verkar ju lovande!
Citera
2016-04-19, 03:20
Medlem
smutsigafingrars avatar
Läste precis ut Beasts of No Nation av Uzodinma Iweala. Såg att det fanns en filmatisering av boken på Netflix (av regissören Cary Fukunaga) och kom då på att jag faktiskt hade köpt den för flera år sedan, så jag passade på att läsa den innan jag såg filmen. Boken är helt okej. Det är en psykologisk skildring av en pojke som tvingas till att bli barnsoldat. Vi får följa ett berättarjag som berättar på någon form av broken english om hur han mördar, våldtar och begår andra hemskheter samtidigt som han själv blir utsatt för övergrepp av sina ledare. Det som gör boken bra är att det faktiskt känns som att det är ett barn som berättar, ibland så kommer det associationer som är, trots den hemska situationen, rätt roliga och just sådana barnsliga associationer som ett barn kan göra. Det som är dåligt med boken är att den inte riktigt grep tag i mig, jag kände mig inte riktigt engagerad av berättelsen. Men den gick snabbt att läsa så det gjorde inte så mycket.
Citera
2016-04-19, 08:17
Medlem
Bendriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrtanke
Orientexpressen av Agatha Christie var den senaste boken jag läste. I nuläget läser jag 1984 av George Orwell, närmar mig slutet

Åh, 1984 är en personlig favorit. Hoppas att du uppskattar den!

Själv läser jag just nu Du sköna nya värld av Aldous Huxley.
Citera
2016-04-19, 09:43
Medlem
lampross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av retrospective
Att bli klar med Tolkiens mer obskyra verk... Jag har sträckt mig till Silmarillion.
Jag har Silmarillion i bokhyllan, det får räcka, jag har läst referatet av huvudinnehållet i Tolkien Bestiarium. Detta plus att ha läst Bilbo och Trilogin får räcka, Tolkien var stor men inte hur stor som helst.
Citera
2016-04-19, 13:22
Medlem
Salorms avatar
Då jag läst allt Tolkien har frambringat och gillar sci-fi så är jag nu inne på The Great Hunt med Robert Jordan. Väldigt lätt att fastna i får jag lov att säga.
Citera
2016-04-20, 18:24
Medlem
flaess avatar
Jag läste nyligen ut Reinfeldteffekten av Aron Etzler, som är partisekreterare i Vänsterpartiet. Just det sistnämnda innebar att jag till en början ställde mig skeptisk till om jag skulle läsa den kritikerrosade boken (har inte mycket till övers för vänsterradikaler av diverse anledningar). Men Aron Etzler har lämnat subjektiviteten därhän och har åstadkommit en objektiv, välskriven och mycket läsvärd bok.

Reinfeldteffekten handlar om Fredrik Reinfeldt och Nya Moderaternas väg till makten och deras omstöpning av Sverige. Aron Etzler behandlar även Socialdemokraternas interna konflikter med ideologiska förtecken genom åren som på senare tid har nått ett kritiskt läge.

Aron Etzler tar upp en aspekt som jag inte har tänkt på tidigare, nämligen Fredrik Reinfeldts intresse för psykologi som han utnyttjade till fullo under sin tid som partiledare, ofta på ett nedrigt vis. Det blev tydligt i debatterna mot Göran Persson respektive Mona Sahlin. Istället för att som brukligt hålla sig till sakfrågorna så begagnade han sig av ad hominem-argument istället. I debatter mot Göran Persson så anklagade Reinfeldt Persson för att t.ex. vara "bufflig" och "en maktmissbrukare). Mona Sahlin å andra sidan beskylldes för att uppvisa "dåligt ledarskap" och för att vara "experimenterande".
Senast redigerad av flaes 2016-04-20 kl. 18:37.
Citera
2016-04-21, 01:45
Medlem
Läser en bok om händelserna kring Ivar Kreugers död och eftermäle. Intressant bok rörande en del av Sveriges svarta historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in