2009-04-14, 17:08
Medlem
r0g3rs avatar
Ok, ska ner och skicka iväg dem nu. Men vore sjukt om de inte tog emot dem...
Citera
2009-04-14, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Jag är 100% säker på att du inte behöver kryssa i någon ruta.
Men om du känner dig osäker så kryssa i den, du lär ju inte bli petad från sökt utbildning för att du kryssat i en ruta för mycket.
Och så slipper du ligga vaken och fundera på om den där lallaren Socrates på Flashback ljugit för dig.

Pratade med SYV på min skola idag och hon sa prompt att vi ska kryssa i rutan där det står att vi ska komplettera med betyg från pågående studier senast 18/6, just för att "antagningen då vet att man går gymnasiet" << Huruvida den motiveringen var tillräcklig eller ej har jag ingen aning om, men SYV pratar alltid massa skit enligt min erfarenhet.

Hursomhelst verkar det vettigt att kryssa i rutan, just för att man säger att man ska komplettera betygen från pågående studier; alltså att skolan automatiskt skickar in betygen när jag tar studenten.

Jag studerar ju fortfarande fram tills den 3/6, och har inga betyg tills dess, och "jag" (läs: skolan) kompletterar ju min anmälan genom att skicka in mina betyg när jag tagit studenten den 3/6, alltså innan 18/6 som det står på kryssalternativet.

Kryssad ruta blev det iaf Anledningen till att jag är så petig är just för att det hade varit riktigt surt att få sin anmälan struken eller att något annat händer pga. en så liten sak.. Ingenting förvånar mig idag säger jag bara, särskilt när jag tittar tillbaks på min gymnasieansökan :P

Tack iaf!
Citera
2009-04-14, 18:12
Medlem
r0g3rs avatar
Asså det står ju:

Jag skickar in svenskt slutbetyg/avgångsbetyg från gymnasiet/gymnasial vuxenutbildning, folkhögskoleintyg, intyg över behörighetsgivande basårsutbildning, övrigt senast 15/4

Det skriver ju bara om mitt slutbetyg vilket de redan har. Alltså måste det vara den 18/6 som gäller för alla kompletteringar oavsett när man läst.. Ska ringa till studera imorgon om detta.

Btw eftersom sista anmälningsdagen är imorgon betyder det att man kan ändra sin anmälan under dagen imorgon?
Citera
2009-04-14, 18:24
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horpenis
Pratade med SYV på min skola idag och hon sa prompt att vi ska kryssa i rutan där det står att vi ska komplettera med betyg från pågående studier senast 18/6, just för att "antagningen då vet att man går gymnasiet" << Huruvida den motiveringen var tillräcklig eller ej har jag ingen aning om, men SYV pratar alltid massa skit enligt min erfarenhet.

De har redan koll på att du går ut gymnasiet i år, iaf om du inte gått om.

Alla som är födda 1990 får nämligen inget kontrollbesked i maj när de börjar skickas ut. Just för att de inte vill ha 50 000 mail och samtal med frågor om varför de inte har några meriter registrerade enligt kontrollbeskedet.

Ditt resultat i urval 1 påverkas inte av att du kryssar eller inte kryssar i den aktuella rutan, jag lovar.
Citera
2009-04-14, 18:25
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Btw eftersom sista anmälningsdagen är imorgon betyder det att man kan ändra sin anmälan under dagen imorgon?

Ja.
Citera
2009-04-14, 18:29
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Det skriver ju bara om mitt slutbetyg vilket de redan har. Alltså måste det vara den 18/6 som gäller för alla kompletteringar oavsett när man läst.. Ska ringa till studera imorgon om detta.

Jag kan berätta vad de kommer säga: Ja, det är lugnt.

För det är så reglerna tillämpas. Men det ändrar inte det faktum att du rent formellt skall ha inkommit senast sista anmälningsdag med de handlingar som är utfärdade innan det datumet.

Detta är saxat direkt från studera.nu:
Kompletteringar är meriter som du skickar in efter att du har gjort en anmälan. Rätten att komplettera gäller bara meriter som har tillkommit efter du gjort en anmälan.
Citera
2009-04-14, 18:30
Medlem
Gautamas avatar
Snabb idiotfråga:
Kan jag läsa distanskurs på vilket ort som helst, eller är jag bunden till universitet i min kommun? Alltså om jag bor i Malmö, kan jag då läsa en distanskurs i Gällivare?
Citera
2009-04-14, 18:34
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gautama
Snabb idiotfråga:
Kan jag läsa distanskurs på vilket ort som helst, eller är jag bunden till universitet i min kommun? Alltså om jag bor i Malmö, kan jag då läsa en distanskurs i Gällivare?

Du får söka till vilket lärosäte du vill.

Kolla dock upp om kursen har några obligatoriska träffar. Många distanskurser har fortfarande det, vilket jag personligen finner lite märkligt.
Citera
2009-04-14, 18:37
Medlem
@ Socrates: Får man fråga hur du kan allt det här? Jobbar du möjligtvis inom antagningen eller som SYV eller liknande?
Citera
2009-04-14, 18:43
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av horpenis
@ Socrates: Får man fråga hur du kan allt det här? Jobbar du möjligtvis inom antagningen eller som SYV eller liknande?

1. Har tidigare jobbat många är på ett stort lärosäte. Dock inte specifikt med antagning, men inom samma enhet som antagningsfolket.

2. Har snappat upp en del eftersom jag själv sökt kurser under varje termin studera.nu varit aktivt.

SYV? SYV:Are på gymnasiet och KomVux har oftast rätt så bra koll på frågor gällande behörighet och antagning.

Däremot så har många SYV:are på lärosäten nollkoll på sånt (finns förstås undantag).
Vill ni fråga någon på ett lärosäte om hur antagningen går till så skall ni i första hand snacka med antagningspersonalen, inte studievägledarna.
Citera
2009-04-14, 18:45
Medlem
SkyValleys avatar
Antagligen är svaret på denna fråga självklart ... så den lär passa in bra i den här tråden.

Om jag söker två fristående kurser (distans) på vardera 30 poäng, och läser dem på halvfart. Kan jag då komma in på båda, eller bara den jag prioriterat i första hand (dvs om mina betyg räcker för att komma in)? Jag har inte riktigt förstått gränsen för hur många poäng man kan bli antagen till.
Citera
2009-04-14, 18:52
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkyValley
Antagligen är svaret på denna fråga självklart ... så den lär passa in bra i den här tråden.

Om jag söker två fristående kurser (distans) på vardera 30 poäng, och läser dem på halvfart. Kan jag då komma in på båda, eller bara den jag prioriterat i första hand (dvs om mina betyg räcker för att komma in)? Jag har inte riktigt förstått gränsen för hur många poäng man kan bli antagen till.

Två kurser om 30 hp på halvfart innebär 15 hp per kurs under HT09 och resterande 15 hp per kurs under VT10.
Totalt blir det alltså 30 HP under HT09 och du kan bli antagen till båda då det ryms under takvärdet 45 hp.

Du kan alltså även bli antagen till en tredje kurs om 30 hp på halvfart...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in