2009-06-24, 22:47
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av abacaxi
jag hade tidigare meritpoäng i bg och hp under min ansökan, sedan i maj någon gång när mina inskickade betyg hade registrerats, men nu står det återigen bara streck och att handläggning pågår. hur ska jag tolka det egentligen? mina inskickade dokument finns kvar under meriter så det är inte det som strular vad jag kan se. bör jag oroa mig? det gäller läkarprogrammet på ki btw.

Statusen på en anmälan kan variera fram och tillbaka mellan att den ser färdig ut (med synliga meritvärden) och att det står handläggning pågår.
Det kan bero på ett flertal saker, vanligast är att du skickat in ytterligare meriter som nu skall manuellt granskas av en handläggare.

Det viktiga är ju dock att allt är ok när urvalet körs, sen kan det se väldigt annorlunda ut för olika sökande på vägen dit...
Citera
2009-06-24, 23:14
Medlem
Gurkan100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Om ett betyg är ett särskilt behörighetskrav så räknas det med även om det sänker ditt meritvärde.

Ok, du hade rätt!

Citat:
Ursprungligen postat av VHS
Har du gymnasieutbildning och hämtar behörighet från separata kompletteringsbetyg, påverkas ditt jämförelsetal
Senast redigerad av Gurkan100 2009-06-24 kl. 23:25.
Citera
2009-06-25, 04:00
Medlem
Spyrrans avatar
Jag har kollat på "Din anmälan och sen Följ anmälan". Det är fortfarande inga nya handlingar som har registrerats som mottagna. Jag har ändå skickat in en komplettering den 10 juni, och en försenad komplettering den 22 juni (som säkerhetsåtgärd). Bör jag oroa mig? Kollar man på "Senaste hämtning av meriter" så skedde det idag: den 25 juni 2009 01:00. Vet inte om de hämtar nya inskannade handlingar samtidigt?
Citera
2009-06-25, 07:58
Medlem
Den här tråden var ändå lite betryggande. Har själv maniskt besökt studera.nu den senaste veckan med konstant växande ångest över att handlingarna inte blivit registrerade som ens mottagna.

Skickade in betygen den 10:e juni, ett slutbetyg på två sidor, varav den ena sidan vedimerad med stämpel och underskrift från skolan. Samt två bilagor med lokala kursplaner som ej är vedimerade. Något som jag inte tänkte på vid inskickandet. Men man kan ju ändå tycka att samtliga dokument egentligen borde vara att anse som vedimerade i och med att de lokala kurserna ingår i det vedimerade betyget.

Har fortfarande inte hört ett knyst, trots att det gått två veckor. Handlingarna står inte ens som mottagna. Det verkar jag ju dock inte vara ensam om, vilket känns något betryggande. Men jag kommer nog slänga iväg ett samtal om en dryg timme när de öppnar telefonslussen för dagen.
Citera
2009-06-25, 08:28
Medlem
Rapportera gärna vad de säger, QSL
Citera
2009-06-25, 08:46
Medlem
Vad menas med "AU 779"? Det står så efter min anmälan på HHS kandidatprog. AU förstår jag är att jag sökt via särskilda meriter men vad betyder just de där siffrorna 779? Är de så många som har sökt eller är det bara någon slags oviktig siffra för min del?
Citera
2009-06-25, 08:52
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xaedon
Vad menas med "AU 779"? Det står så efter min anmälan på HHS kandidatprog. AU förstår jag är att jag sökt via särskilda meriter men vad betyder just de där siffrorna 779? Är de så många som har sökt eller är det bara någon slags oviktig siffra för min del?

AU är som du säger Alternativt Urval.
779 är inte antalet sökande, det är ditt meritvärde.

Hur meritvärdering går till får du kolla med lärosätet. Utan den informationen går det inte att avgöra om det är ett bra eller dåligt meritvärde.
Citera
2009-06-25, 08:55
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Jag har kollat på "Din anmälan och sen Följ anmälan". Det är fortfarande inga nya handlingar som har registrerats som mottagna. Jag har ändå skickat in en komplettering den 10 juni, och en försenad komplettering den 22 juni (som säkerhetsåtgärd). Bör jag oroa mig? Kollar man på "Senaste hämtning av meriter" så skedde det idag: den 25 juni 2009 01:00. Vet inte om de hämtar nya inskannade handlingar samtidigt?

Senaste hämtning av meriter
gäller de meriter som hämtas maskinellt varje natt. Meriter från Ladok och Betygsdatabasen. Det senaste datumet står på din anmälan även om inga nya meriter har hämtats.

Inscannade handlingar registreras manuellt och bör synas direkt då de registrerats. De har alltså inget att göra med de andra hämtningarna.
Citera
2009-06-25, 09:00
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Fredrik
EN snabbfråga, om jag ändrar min rangordning på sökta masters, kommer då de registreras som sena anmälningar? Vill ändra 2:an till 1:an och 1:an till 2:an

Någon?

Känns lite kukigt, trodde jag fick antagsningbeskedet men fick detta;

Citat:
Du är villkorligt behörig vad gäller den grundläggande behörigheten för utbildning på avancerad nivå. Du måste senast vid kursstart kunna visa upp att du uppfyller kravet om avslutad examen om minst 180 högskolepoäng.

Du är villkorligt behörig till utbildningen. Du måste senast vid kursstart kunna visa att du uppfyller samtliga behörighetskrav för att kunna ta en erbjuden plats i anspråk.

Som jag fattar är jag ej antagen till programmet MEN jag är behörig för det(att söka).. Eller?
Citera
2009-06-25, 09:19
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Någon?

Känns lite kukigt, trodde jag fick antagsningbeskedet men fick detta;

Som jag fattar är jag ej antagen till programmet MEN jag är behörig för det(att söka).. Eller?

Du kan inte byta ordning på utbildningarna och få båda att kvarstå som i tid inkomna.
Det du kan göra är att stryka Prio 1, då poppar Prio 2 upp till Piro 1.
Sen kan du lägga in gamla Prio 1 som Prio 2, men den räknas då som en sen anmälan.

Ja, du är behörig med villkor.
Så OM du blir antagen så är det med villkoret att du vid kursstart är klar med din examen på grundläggande nivå, kandidatexamen eller motsvarande.
Citera
2009-06-25, 09:23
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Du kan inte byta ordning på utbildningarna och få båda att kvarstå som i tid inkomna.
Det du kan göra är att stryka Prio 1, då poppar Prio 2 upp till Piro 1.
Sen kan du lägga in gamla Prio 1 som Prio 2, men den räknas då som en sen anmälan.

Tackar för svaret! Då blir det nog att göra så!

Citat:
Ja, du är behörig med villkor.
Så OM du blir antagen så är det med villkoret att du vid kursstart är klar med din examen på grundläggande nivå, kandidatexamen eller motsvarande.

Då blir det till att ringa till min kära skola igen och fråga varför de fortfarande inte har registrerat min sista tenta (Vilket gör att jag är färdig med min utbildning där)
Citera
2009-06-25, 09:28
Medlem
vojnes avatar
Citat:
Tackar för svaret! Då blir det nog att göra så!

Då blir det till att ringa till min kära skola igen och fråga varför de fortfarande inte har registrerat min sista tenta (Vilket gör att jag är färdig med min utbildning där)

Tänk på att det (troligtvis) inte bara är att få in tentan. Du måste ha examen för att bli behörig.

Examen måste man ansöka om (högskolan kan ju inte veta när du anser dig vara klar med dina studier) och det brukar ta lite tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in