2009-07-22, 18:18
Medlem
KlausDaimlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
30 juli.
Lite kul att du heter socrates med tanke på att den gamle filosofen sysslade med det motsatta mot vad du gör
Citera
2009-07-22, 20:17
Medlem
Tänkte om man kunde få svar på lite frågor av folk som är betydligt mer insatta än jag.

1. Kommer intagningen att sänkas eller höjas till våren för att meritpoäng börjar räknas?

2. Kommer intagning ändras på något annat sätt?

3. Hur påverkas jag som redan gått ut gymnasiet av det, och därför inte har meritpoäng?

4. Urval 1 och 2, brukar det vara många som tackar nej där emellan?, är urval 2 det slutgiltiga, eller kommer det även något besked dagarna efter upprop där platser blir över för att folk inte är där och skriver in sig på programmet?

5. Om man inte kommer in på juridik till hösten, men dock läser Jik:en som är första kursen på programmet. Påverkar det sökningen till våren positivt? isf hur?

Otroligt tacksam för svar käre Fb:are!
Citera
2009-07-23, 02:41
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RickTheDick
Tänkte om man kunde få svar på lite frågor av folk som är betydligt mer insatta än jag.

1. Kommer intagningen att sänkas eller höjas till våren för att meritpoäng börjar räknas?

2. Kommer intagning ändras på något annat sätt?

3. Hur påverkas jag som redan gått ut gymnasiet av det, och därför inte har meritpoäng?

4. Urval 1 och 2, brukar det vara många som tackar nej där emellan?, är urval 2 det slutgiltiga, eller kommer det även något besked dagarna efter upprop där platser blir över för att folk inte är där och skriver in sig på programmet?

5. Om man inte kommer in på juridik till hösten, men dock läser Jik:en som är första kursen på programmet. Påverkar det sökningen till våren positivt? isf hur?

Otroligt tacksam för svar käre Fb:are!

1. Vårintagningen är nog lägre med tanke på att många slutar gymnasiet under i juni och därmed söker till hösten. Å andra sidan kanske den fortsatta lågkonjunkturen gör att folk blir oroliga för sina arbeten, och söker sig till studierna. Skulle dock tro att intagningspoängen sänks till våren.

2. Nej, de stora förändringarna kommer till HT 2010.

3. Som ovan.

4. Det är ganska många som tackar nej mellan de två, men det beror på vilket program det är frågan om, antalet platser och så vidare. Det går också att bli antagen efter att terminen börjat, den reservantagningen sköter skolorna själva.

5. Det påverkar inte, du söker fortfarande på samma meriter. Bättre är då att lägga tid på att skriva ett bra högskoleprov.

Lycka till!
Citera
2009-07-23, 09:12
Medlem
nipsons avatar
Blev antagen till kandidatprogram i geografi 180hp på SU, någon som har läst - har nått att säga om programmet? Är det bara en massa miljönissar som läser sånt?
Citera
2009-07-23, 09:18
Medlem
talip_ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlausDaimler
Lite kul att du heter socrates med tanke på att den gamle filosofen sysslade med det motsatta mot vad du gör

Han har den gamle fotbollsspelaren Socrates på sin avatar och inte filosofen.
Citera
2009-07-23, 15:03
Medlem
Har försökt hitta nåt svar på min fråga, men har inte hittat nåt...

Jag har sökt till 6 utbildningar.

Låt säga att dom heter A, B, C, D, E, F.

Utbildning A är jag reserv på, och har tackat JA
Utbildning B är jag reserv på och har tackat JA
Utbildning C har jag kommit in på, men har tackat nej.

Min fråga är då, om jag helst vill gå utbildning F, (om jag nu inte komme rin på A eller B) tex. Hur gör jag då?

För man får ju bara ge tre svar i urval 1.

Det kan till och med bli så att jag helst av allt vill gå utbildning F, men vill också bara se om jag kommer in på A eller B.

När får jag chansen att tacka ja till utb F?

Lång post, och förmodligen väldigt förvirrande!
Men jag hoppas nån kan ge nåt smart svar!
Citera
2009-07-23, 15:12
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loova86
Har försökt hitta nåt svar på min fråga, men har inte hittat nåt...

Jag har sökt till 6 utbildningar.

Låt säga att dom heter A, B, C, D, E, F.

Utbildning A är jag reserv på, och har tackat JA
Utbildning B är jag reserv på och har tackat JA
Utbildning C har jag kommit in på, men har tackat nej.

Min fråga är då, om jag helst vill gå utbildning F, (om jag nu inte komme rin på A eller B) tex. Hur gör jag då?

Det kan till och med bli så att jag helst av allt vill gå utbildning F, men vill också bara se om jag kommer in på A eller B.

Lång post, och förmodligen väldigt förvirrande!
Men jag hoppas nån kan ge nåt smart svar!

Återanmäl dig till alternativ F så fort som möjligt, det gör du på studera.nu.
Då bör din anmälan se ut så här:

A - Reserv, tackat Ja
B - Reserv, tackat Ja
C - Antagen, ej tackat Ja
D - Struken i urval 1
E - Struken i urval 1
F - Struken i urval 1, återanmäld mellan urvalen

Om alla utbildningar är program på helfart så innebär det att systemet i första hand kommer försöka anta dig till A, sen B och sen F.
Notera dock att du i och med att du inte tackar Ja till C inte är garanterad någon antagning alls.

Citat:

Då får du förutom att återanmäla dig till F se till att den hamnar före A & B i prioordningen, det måste en handläggare på studera.nu hjälpa dig med.

Citat:

Stämmer inte.

Citat:

Efter urval 2 skall man inte tacka Ja via studera.nu. Är man antagen följer man lärosätets instruktioner och är man reserv placerad så håller man tummarna på att lärosätet hör av sig.
Citera
2009-07-23, 15:18
Medlem
Citat:
Då får du förutom att återanmäla dig till F se till att den hamnar före A & B i prioordningen, det måste en handläggare på studera.nu hjälpa dig med.

Så jag kan alltså inte själv ändra ordningen nu i efterhand på studera.nu? Dvs att lägga utb F som prio ett?
Citera
2009-07-23, 15:23
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Så jag kan alltså inte själv ändra ordningen nu i efterhand på studera.nu? Dvs att lägga utb F som prio ett?

Se nedan:

Citat:
Ursprungligen postat av studera.nu

Återanmälan och samtidigt ändra prioritetsordning

Du måste kontakta Antagningen om du både vill återanmäla dig till ett struket utbildningsalternativ och samtidigt ändra prioritetsordning! Det kan du inte göra själv på Dina sidor. Gör så här för att kontakta Antagningen:
1. Gå till kontaktformuläret
2. Välj Antagning under "Vad gäller ärendet"?
3. Under "Beskriv ditt ärende" måste du skriva
- att du vill återanmäla dig till ett struket utbildningsalternativ och ändra prioritetsordning i din anmälan
- hur du vill att anmälan ska se ut med ändrad prioritetsordning.

Observera att du måste följa instruktionen för att Antagningen ska kunna ändra prioritetsordningen i din anmälan!

Citera
2009-07-23, 15:33
Medlem
Citat:
Se nedan:

Tusen tack!!!
Citera
2009-07-23, 16:12
Medlem
Återanmälan

Citat:
Se nedan:
Citat:
Ursprungligen postat av studera.nu

Återanmälan och samtidigt ändra prioritetsordning

Du måste kontakta Antagningen om du både vill återanmäla dig till ett struket utbildningsalternativ och samtidigt ändra prioritetsordning! Det kan du inte göra själv på Dina sidor. Gör så här för att kontakta Antagningen:
1. Gå till kontaktformuläret
2. Välj Antagning under "Vad gäller ärendet"?
3. Under "Beskriv ditt ärende" måste du skriva
- att du vill återanmäla dig till ett struket utbildningsalternativ och ändra prioritetsordning i din anmälan
- hur du vill att anmälan ska se ut med ändrad prioritetsordning.

Observera att du måste följa instruktionen för att Antagningen ska kunna ändra prioritetsordningen i din anmälan!

En snabb fråga då.

Säg att man som i exemplet ovan gör återanmälan på F och flyttar upp den högst på prioriteringen. Räknas det som en sen anmälan och man hamnar sist i kön eller kan jag konkurrera med mina meritvärden?

DVS jag har 1.5 på högskoleprovet och det krävs enbart 1.0 för att komma in på utbildning F. Kommer jag in då, eller blir jag en väldigt sen reserv?
Citera
2009-07-23, 16:35
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peppe Reichart
En snabb fråga då.

Säg att man som i exemplet ovan gör återanmälan på F och flyttar upp den högst på prioriteringen. Räknas det som en sen anmälan och man hamnar sist i kön eller kan jag konkurrera med mina meritvärden?

DVS jag har 1.5 på högskoleprovet och det krävs enbart 1.0 för att komma in på utbildning F. Kommer jag in då, eller blir jag en väldigt sen reserv?

Det räknas som en sen anmälan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in