2016-07-09, 04:36
Medlem
Hej allihop!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig lista ut hur stor chansen är att jag kommer in på mitt andra val (första valet är i princip omöjligt men man vet aldrig). Sökt Innovativ Programmering.
Jag söker med betyget snittet 17.04 och hp 1.1.

Det var 85st som sökt i första hand. 316 som sökt totalt.

Tidigare år:
2015- 16.48 i BIEX, och 1.2 i hp.
2014 - 15.95 i BIEX och 1.15 i hp.

Spelar det stor roll för att jag valde IP som andra val?
Citera
2016-07-09, 10:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BosanskiCevap
Hej allihop!

Jag undrar om någon kan hjälpa mig lista ut hur stor chansen är att jag kommer in på mitt andra val (första valet är i princip omöjligt men man vet aldrig). Sökt Innovativ Programmering.

Tidigare år:

Kolla hur många som sökt 2015 och 2014 och jämför med detta år. Ju förr som söker ju högre antagningskrav brukar det rimligtvis vara.
På 17.04 bör du nog komma in, om inte på första så i varje fall på andra.

Att du sökt det son andrahandsval spelar ingen roll, du har lila stor chans ändå.
Citera
2016-07-09, 15:26
Medlem
NirvanAs avatar
De program/kurser som har sen antagning öppen, stämmer det att man blir lägre placerad i rankingen ju senare man använder sig av sen-antagning-ansökning?
Citera
2016-07-09, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
De program/kurser som har sen antagning öppen, stämmer det att man blir lägre placerad i rankingen ju senare man använder sig av sen-antagning-ansökning?
Ja. Enbart efter tid man sökte, betyg och HP spelar ingen roll alls.
Citera
2016-07-09, 15:38
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AntzPantz
Ja. Enbart efter tid man sökte, betyg och HP spelar ingen roll alls.
Jaha, varje dag man skjuter upp det blir negativt... lysande

Hatar vissa antagningssystem... Totala akademiska poäng (utan att de bryr sig om vad de extra poängen utöver 180 består av eller betyg) samt nu denna sen-antagning.... sjukt dåliga system.
Citera
2016-07-09, 16:31
Medlem
Jag snittar 21.41 (Biex)
Biex-kvoten på det jag sökt har varit 21.25 varje år sedan kvoten kom till och ungefär lika många har sökt utbildningen de åren som i år.

Har chansen att tacka ja till en lgh nära skolan senast den 11:e, pga ökat söktryck lär jag inte få en liknande möjlighet igen.

Bör jag tacka ja och chansa?? Känns inte som snittet kan höjas så pass mycket men samtidigt blir det väldigt dyrt om det händer.. Hjälp
Citera
2016-07-09, 16:44
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adekvate
Jag snittar 21.41 (Biex)
Biex-kvoten på det jag sökt har varit 21.25 varje år sedan kvoten kom till och ungefär lika många har sökt utbildningen de åren som i år.

Har chansen att tacka ja till en lgh nära skolan senast den 11:e, pga ökat söktryck lär jag inte få en liknande möjlighet igen.

Bör jag tacka ja och chansa?? Känns inte som snittet kan höjas så pass mycket men samtidigt blir det väldigt dyrt om det händer.. Hjälp

Är det en studentbostad eller ett rum du funderar på att hyra av någon privatperson i andra hand? Har du sökt fler program i samma stad? I hur stor utsträckning är det bindande om du tackar ja i nuläget?

Skulle det röra sig om en studentbostad och du inte blir antagen så kanske du kommer in på något program i någon annan stad istället och då kan du troligtvis tacka nej trots att du tidigare tackat ja. Om du ändå börjar studera i en annan stad så skulle det ju inte spela någon roll ifall du förlorade din köplats i den första staden pga återbudet.
Citera
2016-07-09, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosanskiCevap
Hej allihop!

Tidigare år:

Citat:
Ursprungligen postat av DonVanberg
Kolla hur många som sökt 2015 och 2014 och jämför med detta år. Ju förr som söker ju högre antagningskrav brukar det rimligtvis vara.
På 17.04 bör du nog komma in, om inte på första så i varje fall på andra.

Att du sökt det son andrahandsval spelar ingen roll, du har lila stor chans ändå.
I år är det nästan 50 st mindre som har sökt jämfört med 2013,2014 och 2015. Detta ger mig lite mer lugn och ro, tack!
Citera
2016-07-09, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Är det en studentbostad eller ett rum du funderar på att hyra av någon privatperson i andra hand? Har du sökt fler program i samma stad? I hur stor utsträckning är det bindande om du tackar ja i nuläget?

Skulle det röra sig om en studentbostad och du inte blir antagen så kanske du kommer in på något program i någon annan stad istället och då kan du troligtvis tacka nej trots att du tidigare tackat ja. Om du ändå börjar studera i en annan stad så skulle det ju inte spela någon roll ifall du förlorade din köplats i den första staden pga återbudet.

Studentbostad. Står följande på hemsidan: "inte blir antaget till någon högskoleutbildning i Göteborg har du rätt att säga upp bostaden med en veckas uppsägningstid i samband med terminsstarten. Skicka en skriftlig uppsägning och en kopia på ditt antagningsbesked. Denna regel gäller endast ett nytecknat hyresavtal, inte om du redan bor hos oss."

Men i mailet stod det dock att svaret är bindande och att 1 eller 2 mån uppsägningstid gäller. Sökt andra städer i andra hand så det är egentligen enbart detta det hänger på. Kommer förmodligen chansa, får i värsta fall betala isf.. Känns ändå osannolikt att det höjs så mycket!

Tackar för svaret iaf
Citera
2016-07-09, 20:44
Medlem
Anberss avatar
Hade tänkt stryka en utbildning, men nu är ansökningarna låsta? Det stod att man kunde stryka fram till första urvalet (såg nu i efterhand att det stod några dagar innan första urvalet, var inte så tydligt), så jag väntade med att stryka eftersom jag var osäker på om jag ville stryka eller inte. Kommer det gå att ändra på måndag kanske? Eller är jag rekt?
Citera
2016-07-09, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Anbers
Hade tänkt stryka en utbildning, men nu är ansökningarna låsta? Det stod att man kunde stryka fram till första urvalet (såg nu i efterhand att det stod några dagar innan första urvalet, var inte så tydligt), så jag väntade med att stryka eftersom jag var osäker på om jag ville stryka eller inte. Kommer det gå att ändra på måndag kanske? Eller är jag rekt?
Första urvalet offentliggörs på tisdag så jag tvivlar på att det är möjligt på måndag, med den nämnda formuleringen ("några dagar innan...") i åtanke.
Citera
2016-07-09, 21:07
Medlem
Anberss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Första urvalet offentliggörs på tisdag så jag tvivlar på att det är möjligt på måndag, med den nämnda formuleringen ("några dagar innan...") i åtanke.
Jo, misstänker det... Helvete. Dåligt att de inte är mer precisa med sånt. Har mailat dem iaf, om jag har tur kanske de kan göra ett undantag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in