2009-06-17, 16:04
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Beror det inte lite på när lärosätet i fråga beslutar sig för att göra ett överintag? Eller måste detta ske vid en viss tidspunkt? För i så fall bör det kunna komma i vilket urval som helst.

Visst är det så. Lärosätet bestämmer själva när man skall göra överintaget, men det vanligaste är att de platserna redan är pålagda i urval 1.
Sen behåller en del lärosäten lika många platser i urval 2 (och räknar då med ett tapp av studenter mellan urval 2 och programstart) medans andra lärosäten sänker antagningstalet till det andra urvalet.
Citera
2009-06-17, 16:19
Medlem
Censor Scipios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Sen behåller en del lärosäten lika många platser i urval 2 (och räknar då med ett tapp av studenter mellan urval 2 och programstart) medans andra lärosäten sänker antagningstalet till det andra urvalet.

Hum, vad menar du? Har jag antagits i urval 1 och tackat ja kan väl inte universitetet frånta mig den platsen?

Eller prövas man både i urval 1 och urval 2?! (oavsett om man kommit in i det första eller inte?)
Citera
2009-06-17, 16:37
Medlem
Pulks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censor Scipio
Hum, vad menar du? Har jag antagits i urval 1 och tackat ja kan väl inte universitetet frånta mig den platsen?

Eller prövas man både i urval 1 och urval 2?! (oavsett om man kommit in i det första eller inte?)

Nej, universitetet kan inte frånta dig den platsen om inte det blivit någon extrem missräkning eller någon annan situation har dykt upp (t.ex kursen lagts ner etc.)
Citera
2009-06-17, 17:27
Medlem
Det han menar är att alla inte tackar ja till platsen. Vissa av de "överblivna" platserna försvinner till antag 2.
Citera
2009-06-17, 18:14
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carousel
Det han menar är att alla inte tackar ja till platsen. Vissa av de "överblivna" platserna försvinner till antag 2.

Ja, så menade jag.
En plats man fått i urval 1 och tackat Ja till kan man inte förlora.

Det går faktiskt inte ens rent tekniskt.
Om man antagit 100 personer i urval 1 och sätter 80 som antagningstal i urval 2 så kommer systemet anta alla som tackat Ja i urval 2 även om den siffran överstiger 80.
Det ska alltså inte gå för lärosätet att klanta sig så att någon som tackat Ja stryks i urval 2.
Citera
2009-06-17, 18:15
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censor Scipio

Ursäkta om jag var otydlig.
Citera
2009-06-17, 18:53
Medlem
Studera.nu - antagning/meddelande innan antagningsbesked?

Jag har en fråga ang de "meddelanden" som man kan läsa på studera.nu INNAN det preliminära antagningsbeskedet kommit ut.
Inför förra terminen sökte jag ett antal kurser och det dröjde inte länge förrän jag kunde se mina meritvärden, vilken urvalsgrupp, om jag blivit beviljad undantag, samt vilka kurser som jag inte kom in på.
Dessa "meddelande" hoppade lite fram och tillbaka, vissa dagar när jag loggade in stod det "Handläggning Pågår" och vissa dagar stod själva meddelandet (UG, struken, undantag).
När det slutgiltiga antagningsbeskedet kom hade jag kommit in på alla de kurser som jag redan tidigare kunnat se meritvärden och urvalsgrupp på.

Min fråga är då:
De kurser jag redan nu kan se UG och MV på, betyder det att jag har kommit in på dessa? Eller kan de lika väl hoppa tillbaka till Handläggning Pågår, och sedan bli strukna??
Citera
2009-06-17, 19:00
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeitar
Jag har en fråga ang de "meddelanden" som man kan läsa på studera.nu INNAN det preliminära antagningsbeskedet kommit ut.
Inför förra terminen sökte jag ett antal kurser och det dröjde inte länge förrän jag kunde se mina meritvärden, vilken urvalsgrupp, om jag blivit beviljad undantag, samt vilka kurser som jag inte kom in på.
Dessa "meddelande" hoppade lite fram och tillbaka, vissa dagar när jag loggade in stod det "Handläggning Pågår" och vissa dagar stod själva meddelandet (UG, struken, undantag).
När det slutgiltiga antagningsbeskedet kom hade jag kommit in på alla de kurser som jag redan tidigare kunnat se meritvärden och urvalsgrupp på.

Min fråga är då:
De kurser jag redan nu kan se UG och MV på, betyder det att jag har kommit in på dessa? Eller kan de lika väl hoppa tillbaka till Handläggning Pågår, och sedan bli strukna??

Kommit in har du ju inte eftersom inget urval skett ännu.

Om du nu redan kan se att du är bedömd som behörig så låter det högst osannolikt att du vid urvalet helt plötsligt skulle vara obehörig.
Däremot så kan meritvärdet ändras under handläggningens gång.
Och har du riktig otur så kan ju utbildningen bli inställd...
Citera
2009-06-17, 19:10
Medlem
Skandiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeitar
De kurser jag redan nu kan se UG och MV på, betyder det att jag har kommit in på dessa?
Nix, det betyder absolut ingenting.
Citera
2009-06-17, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tj.

Det är DITT meritvärde.

Vad innebär det att mitt meritvärde står där?
Citera
2009-06-17, 20:07
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timpalompa
Vad innebär det att mitt meritvärde står där?

Det är det du ska konkurrera med i en eventuell urvalssituation.
Att du kan se det innebär att VHS förväntar sig att du hör av dig om det ser helt fel ut. Gick du ut gymnasiet i tro om att du hade 20,0 och det står 11,27 som meritvärde i BG-gruppen så kan det vara läge att kolla om dina betyg registrerats korrekt.
Citera
2009-06-17, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Det är det du ska konkurrera med i en eventuell urvalssituation.
Att du kan se det innebär att VHS förväntar sig att du hör av dig om det ser helt fel ut. Gick du ut gymnasiet i tro om att du hade 20,0 och det står 11,27 som meritvärde i BG-gruppen så kan det vara läge att kolla om dina betyg registrerats korrekt.

oki då vet jag

Tack tack

ps Hur på verkar tidigare högskolestudier intagningsresultatet?
Senast redigerad av timpalompa 2009-06-17 kl. 20:19.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in