2015-07-13, 01:36
Medlem
Tror ni att det kommer vara mer sökande nästa år än det här året?
Citera
2015-07-13, 02:36
Medlem
Gastropodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyckeromdig
Tror ni att det kommer vara mer sökande nästa år än det här året?

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Utbildning-och-forskning/Hogskolevasende/Sokande-och-antagna-till-hogskoleutbildning-pa-grundniva-och-avancerad-niva/#c_undefined

Ser ut att öka.
Citera
2015-07-13, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gastropoda
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Statistik-efter-amne/Utbildning-och-forskning/Hogskolevasende/Sokande-och-antagna-till-hogskoleutbildning-pa-grundniva-och-avancerad-niva/#c_undefined

Ser ut att öka.

Det visar tyvärr ingenting? Vart i sidan läser du?
Citera
2015-07-13, 15:21
Medlem
Zlaneks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kedjus
Skickar universiteten ut info och allt sånt till en efter 31 juli? Eller kan det gå snabbare om man har tackat ja till sin plats?
Fick faktiskt mitt välkomstbrev idag
Citera
2015-07-13, 17:49
Medlem
Sökt juristprogrammet på samtliga lärosäten. Reserv nummer 4 på GU , 16 i Umeå. Övriga mycket längre upp på listan så där är det kört. Söker via folkhögskolans kvot. Vad tror ni om mina chanser?

6 antagna i GBGs FHSK kvot och 2 i Umeå.
Citera
2015-07-13, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Justitia-
Sökt juristprogrammet på samtliga lärosäten. Reserv nummer 4 på GU , 16 i Umeå. Övriga mycket längre upp på listan så där är det kört. Söker via folkhögskolans kvot. Vad tror ni om mina chanser?

6 antagna i GBGs FHSK kvot och 2 i Umeå.

Jag tror du ska börja med att fråga i rätt tråd.
Citera
2015-07-13, 18:45
Avslutad
Hej, skulle någon kunna förklara hur urval 2 funkar. Har ett exempel nedan.

Urval 1
Antagna 42 Reserver 92

Urval 2
Antagna 23 Reserver 52

Hur funkar det i urval 2, vilka blir antagna? Är det reserverna från det första urvalet? My mind goes crazzzzzzy...
Citera
2015-07-13, 19:07
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raa310
Hej, skulle någon kunna förklara hur urval 2 funkar. Har ett exempel 92nedan.

Urval 1
Antagna 42 Reserver 92

Urval 2
Antagna 23 Reserver 52

Hur funkar det i urval 2, vilka blir antagna? Är det reserverna från det första urvalet? My mind goes crazzzzzzy...

I exemplet som du har lyft fram har skolan gjort ett överintag vid urval 1, vilket är orsaken till att antalet antagna minskar till 23. Samtidigt har antalet reserver minskat från 92 till 52 - och det beror främst på att många har valt att tacka nej till sina reservplatser.

De som är antagna i urval 2 är de som blir antagna till utbildningen. Det är alltid urval 2 som gäller. I vissa fall brukar skolan ringa in reserver, om det är så att folk hoppar av utbildningen.
Senast redigerad av lighten-up 2015-07-13 kl. 19:50.
Citera
2015-07-15, 15:41
Medlem
Hej,

Blev antagen till en utbildning efter urval 1 och tackat ja men tänkte då lägga till en sen anmälan för att se om det finns någon chans att komma in. Vad händer med min plats på den utbildning jag blivit antagen till om jag prioriterar en sen anmälan högre och kommer in på den också?

Edit: kollade upp det och svaret är nej, kan endast bli antagen till en utbildning (max 45 hp per termin).
Senast redigerad av Nexto 2015-07-15 kl. 16:01.
Citera
2015-07-16, 00:58
Medlem
Mertans avatar
Min situation ser ut som såhär.

Förstahandsval: 180hp
Hp är reserv 7 och antagna är 17 (finns 42 platser)
----------
Andrahandsval: 180hp
Bll är reserv 4 och antagna är 6 (tror de finns 30 platser på programmet)
och antalet antagna via hp är 15 vid första urvalet
----------
Fjortondehandsval: 180hp
Är antagen.

Så jag vill helst plugga nått denna kommande termin och vill helst plugga mitt andrahandsval först och mitt första handsval i andrahand, men vill samtidigt ha kvar mitt Fjortondehandsval som en säker plats- min första fråga är då vad gäller andrahandsurvalet.

1. Ifall jag blir antagen på mitt förstahandsval, kan jag fortfarande få besked ifall jag blir antagen på mitt andrahandsval också?

2. Tror ni det är sannolikt att jag kommer in på mitt andrahandsval

3. Kommer det bli så att jag måste stryka mitt förstahandsval för att chansa ifall jag kommer in på mitt andrahandsval men samtidigt kan falla tillbaka på mitt 14dehandsval ifall jag inte kommer in på mitt andrahandsval medans jag ångrar att jag inte hade kvar mitt förstahandsval då mina förutsättningar för att komma in såg bättre ut än mitt andrahandsval.

4. Är det värt att chansa på reserv platser även efter andrahandsurvalet?

//ber om ursäkt på förhand för den dryga raddan av text i förväg- är ganska stressad för vad gäller framtiden.
Citera
2015-07-16, 11:34
Medlem
edit: fick hjälp.
Senast redigerad av doievenlift 2015-07-16 kl. 11:56.
Citera
2015-07-16, 13:14
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doievenlift
edit: fick hjälp.

Då kan du väl skriva vad du fick hjälp med och vad hjälpen innebar, istället för att redigera bort ditt inlägg? Det kanske är nån annan som undrar samma sak som du gjorde, och kan på så sätt få hjälp om de läser ditt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in