Citat:
Ursprungligen postat av
psykedeliskt
Har 10 utbildningar (program med minst 180 HP) som jag sökt till. Men vill helst komma in på mitt 10oende val men vill ha kvar mina första val. Kan jag göra så? Eller hur många får jag stå i reserv som?
Tack på förhand.
Efter första urvalet (den 12 juli) kan du stå som reserv på max 210 högskolepoäng per termin (Vi kan kalla det för "potten"). Ett program innehåller alltid 30 högskolepoäng per termin (oavsett om hela programmet t.ex. omfattar 120, 180, 270 eller 300 högskolepoäng). Viktigt att komma ihåg är att om du t.ex. blir antagen till ditt 10:e val (som vi här antar är ett program) så räknas dessa 30 poäng av från "potten", alltså blir det 180 poäng kvar att stå som reserv till i detta fall. Detta innebär att om du har sökt 10 program kommer du inte kunna vara reserv till alla, utan du får därmed välja bort några alternativ som du blivit erbjuden att vara reserv till när du får ditt första antagningsbesked. Skulle du sedan bli antagen som reserv till något av dessa i andra urvalet (den 4 augusti) så blir du automatiskt struken från det du tidigare var antagen till.
Dock undrar jag egentligen lite hur du menar (se vad jag har fetmarkerat), följande: Har du satt det du helst vill bli antagen till längst ned i din ansökan? Det betyder att om du blir antagen till ditt förstahandsval kan du inte vara reserv till något (så tillvida att det inte är en eller ett par mindre kurser förstås, eftersom det går att bli antagen till 45 högskolepoäng per termin). Men jag hoppas att jag bara har missuppfattat den delen av din frågeställning