2015-07-09, 21:43
Bannlyst
Down the rabbit hole.
Citera
2015-07-09, 21:52
Medlem
Civilingenjör i teknisk nanovetenskap, 300 hp, Lunds universitet
(B1) Reservplats i urvalsgruppen: 3
(HP) Reservplats i urvalsgruppen: 6

Hur ser chansen ut?
Citera
2015-07-09, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpino
Hur i helvete har SU minskat platserna från VT till HT på FEK II kursen från 239 platser till 167! Helt jävla absurt! Vet någon vad som ligger bakom denna nedskärning? Endast på 6 månader jävla parasiter

för att under 2009 som svar på den ekonomiska krisen så ökade regeringen på med massor av studieplatser för att minska arbetslösheten nu 5år senare så åtegår platsantalet till det normala igen...
Citera
2015-07-09, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pejpino
Hur i helvete har SU minskat platserna från VT till HT på FEK II kursen från 239 platser till 167! Helt jävla absurt! Vet någon vad som ligger bakom denna nedskärning? Endast på 6 månader jävla parasiter

Eh... exakt hur gör det dem till parasiter? Nedskärningar, minskade anslag för icke prioriterade utbildningar etc. gör att man måste minska antalet platser.
Citera
2015-07-09, 22:31
Medlem
BoKKaBruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daggeulricH
Hej!

Har totalt fem ansökningar. De två nederst är fristående kurser som jag är antagen till. De ovanstående är program som jag är reserv till. Jag vill behålla mina reservplatser på dessa program, men samtidigt inte tacka nej till de två nedersta fristående kurserna som jag är antagen till, då jag inte är helt hundra på om jag kommer in på de ovanstående programmen (även om mycket tyder på det).

Är det OK att behålla sin plats i samtliga ansökningar eller stryks de övre programmen om jag behåller min plats till de nedersta där jag är antagen?

Kram.
Också lite fundersam över denna!
Citera
2015-07-09, 22:36
Medlem
Sheiks avatar
Låt säga att jag är reserv på mitt förstahandsval och antagen på mitt andrahandsval. Tolkar jag studera rätt är det inga bekymmer att tacka ja på båda dessa utbildningar och ändå behålla reservplatsen på förstahandsvalet.

Såhär står det på studera:

"Om du har tackat ja till att stå kvar som reserv, det vill säga att stå på väntelista till utbildningsplats, ska du vänta på nästa antagningsbesked. Då får du reda på om du har fått en plats på utbildningen. "

Men vad händer om man fortfarande är reserv efter urval 2? Visst får jag ändå behålla den reservplatsen och förhoppningsvis invänta telefonsamtal efter terminstart?
Citera
2015-07-09, 23:01
Medlem
Kom in på Ekonomie Kandidat i Lund, vet inte riktigt vad jag vill plugga om jag skall vara ärlig. Hade runt 22+ i meritvärde så det faktum att Ekonom i Lund hade så låg gräns i år känns ju lite snopet.

Har även kommit in på en liknande utbildning i Maastricht men vet inte riktigt vilken av de båda jag ska välja, tips? Hur ser framtiden ut som ekonom om man fantiserar om att gå ut med topp betyg? Hur svårt är det att komma in på en masters utomlands?
Citera
2015-07-09, 23:12
Medlem
Kylklampens avatar
Har du redan kvalificerat dig för en kandidat i Lund &/eller Maastricht behöver du inte oroa dig...håll ångan uppe, så blir det som du önskar!
Citera
2015-07-09, 23:36
Medlem
Hur stort överintag har ingenjörslinjerna i Lund?
Citera
2015-07-09, 23:54
Medlem
Jag loggade in mig nu och kollade och jag står som reserv på alla utbildningar men ser inte vilken plats, vart ser man den?
Citera
2015-07-10, 00:14
Medlem
Kylklampens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfis81
Jag loggade in mig nu och kollade och jag står som reserv på alla utbildningar men ser inte vilken plats, vart ser man den?

Klicka på (i) så kommer det en rulltext...
Citera
2015-07-10, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crushxthree
Juristprogrammet i Uppsala, vad tror ni?

Sökande med gymnasieexamen utan komplettering(BIEX)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 10
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 61

Annars kom jag in i Stockholm men föredrar hellre Uppsala...

Troligtvis stor chans att du kommer in. Kom själv in som reserv 18 (tror jag) i HP-kvot på 81 när tiden begav sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in