2014-03-17, 17:21
Medlem
Hur lång tid tar det innan betygen syns under "meriter" efter man sökt program på antagning.se?
Citera
2014-03-17, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av airbang
Hur lång tid tar det innan betygen syns under "meriter" efter man sökt program på antagning.se?
Inga betyg kommer synas under meriter fören dina betyg har skickats till antagningsservice.
Citera
2014-03-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Jag kan exemplifiera,

1. ekonomie kandidat, UU
2. ekonomie kandidat, LU
3. FEK A, UU
4. FEK A, LU

Då företagsekonomi är kursen du läser första terminen på båda programmen. Kommer du inte in kommer du säkerligen in på någon av kurserna, och kan därefter bygga upp din framtida examen med fristående kurser ifall du inte kan gå genom programmen.
Denna metod blev jag intresserad av. Förlorar man något på att söka enskilda kurser, eller kan man söka hejvilt utifrån de kurser programmet innehåller och i slutändan examinera sig som om man hade gått ett vanligt program?

Ställe denna fråga i en annan tråd också, men det skadar väl inte att fråga här: Någon som har lust att spekulera i hur betygen kommer sjunka i och med det nya betygssystemet? Med tanke på att kursmålen är, enligt lärarna, så mycket högre än vad de varit så borde ju snittet falla en del. Hört vissa som tror det kommer sjunka 0,5, men skulle vilja veta vad ni har och säga om saken.
Senast redigerad av Gluffe 2014-03-17 kl. 19:11.
Citera
2014-03-17, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffe
Denna metod blev jag intresserad av. Förlorar man något på att söka enskilda kurser, eller kan man söka hejvilt utifrån de kurser programmet innehåller och i slutändan examinera sig som om man hade gått ett vanligt program?
Ja, det kan du (högst 45 hp per termin). Sen om du förlorar något på att själv bygga ihop kurser istället för att gå genom programmet kan jag inte svara på.
Citera
2014-03-17, 19:19
Medlem
Citat:
Ja, det kan du (högst 45 hp per termin). Sen om du förlorar något på att själv bygga ihop kurser istället för att gå genom programmet kan jag inte svara på.
Finns det möjlighet att tillgodoräkna mig lästa kurser likt meritpoäng för att sedan söka utbildningen igen nästa år? Det vore ju ett alternativ om man inte kommer in dit man verkligen vill; att söka enskilda kurser, nöta högskoleprov alternativt göra prövningar och komplettera gymnasiebetyg för att sedan söka på nytt och slippa (?) läsa avklarade kurser i programmet.
Citera
2014-03-17, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar
Inga betyg kommer synas under meriter fören dina betyg har skickats till antagningsservice.

Detta gäller en enstaka kurs. Jag skrev en tenta för drygt en månad sedan.
Läraren har inte behagat svara när vi får svar på om vi har klarat den eller inte.
Men nu när jag loggar in på antagning.se så står det under meriter ett "U" i betygs kolumnen.
Betyder detta att jag är underkänd på tentan?
Citera
2014-03-17, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gluffe
Finns det möjlighet att tillgodoräkna mig lästa kurser likt meritpoäng för att sedan söka utbildningen igen nästa år? Det vore ju ett alternativ om man inte kommer in dit man verkligen vill; att söka enskilda kurser, nöta högskoleprov alternativt göra prövningar och komplettera gymnasiebetyg för att sedan söka på nytt och slippa (?) läsa avklarade kurser i programmet.
Det är olika regler på olika skolor. Tex på HHS kan du inte tillgodoräkna dig några kurser. Vilket lärosäte funderar du på? Föreslår att du skickar iväg ett mail till skolan och tar upp ditt ärende.
Citera
2014-03-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drymedar

Mina betyg syns inte heller. Jag vet att min gamla skola är ansluten och även mitt KOMVUX som jag pluggat på. Är det någon annan som vet när betygen automatiskt hämtas?
Citera
2014-03-17, 20:56
Medlem
Citat:
Det är olika regler på olika skolor. Tex på HHS kan du inte tillgodoräkna dig några kurser. Vilket lärosäte funderar du på? Föreslår att du skickar iväg ett mail till skolan och tar upp ditt ärende.
Planerar att gå Linköping. Civilingenjörsutbildningen (Datateknik) kommer jag enbart in på förutsatt att snitten faller i och med det nya betygssystemet, medan jag enligt mina planeringar kommer in på högskoleingenjör enligt förra årets snitt. Jag är dock kluven på om det är värt besväret för en civilingenjörsutbildning eller om jag bara ska köra högskoleingenjör + 2 år (master).

Jag skickar ett mail till dem och frågar! Tack för hjälpen
Citera
2014-03-18, 04:34
Medlem
Dirtun07s avatar
Citat:

Tycker att det är märkligt att en sådan sak inte gäller för samtliga universitet då kurserna ändå ingår i utbildningarna.
Citera
2014-03-19, 00:49
Medlem
InternetFriends avatar
Går andra året på gymnasiet (ekonomilinjen) och har ett betygsnitt på ca 15,5. Vill komma in på ett bra universitet såsom Linköping, Uppsala, Örebro, Göteborg mm. Hur tror ni att läget ser ut för mig när jag ska söka nästa år? Bör jag göra högskoleprovet och därmed satsa på det istället?

Tacksam för svar!
Citera
2014-03-19, 01:44
Avslutad
Måste man ansöka för någonting om man vill läsa mer än 30 hp på en termin? Fristående kurser allihopa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in