2014-07-11, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jimbo.
Fick ingen hjälp i den andra tråden, så testar här. Sökte Teknisk matematik och fick samma reservplats på både Chalmers och Lund. Vad tror ni? Känns som att urvalsgrupperna är för små för att det ska hända...

Sökande med gymnasiebetyg utan komplettering(BI)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 3
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 13

Gissar på överintag för Teknisk Matematik. I sådana fall har du nog ingen större chans.
Citera
2014-07-11, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Gissar på överintag för Teknisk Matematik. I sådana fall har du nog ingen större chans.
Vad innebär det? Jag förstår väl vad ordet betyder men inte det här sammanhanget, många som snackat om det idag. Undrar bara
Senast redigerad av Jimbo. 2014-07-11 kl. 17:28.
Citera
2014-07-11, 18:06
Medlem
Äppelbloms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brmc
9e reserv av 19 till ett program i Malmö och antagen på ett program i Gävle. Vad fan ska jag i Gävle och göra? Helvete. Så jävla besviken.

Bor det ens människor i Gävle? Fan.

Haha! Jag sökte i första hand till Gävle så jag är nöjd över att ha kommit in där.
Citera
2014-07-11, 18:07
Medlem
heartbeat03s avatar
Har reservplats nummer 6 (Inom HP-kategorin) på min utbildning. Antar det är ganska "bra" men vill absolut inte ta för givet att man skulle komma in. Man vet ju faktiskt inte. (Har 0.65 hp)

De tog ju 22 reserver efter 2a urvalet så då borde de ju ta in ungefär samma och då ser det väl bra ut. Men förra året tog de in allt som allt 65 pers, nu efter bara 1a urval har de tagit in 80..

Så vad tror ni?

Förra året 13
1a urvalet:
Hp 0.7 -26 antagna (60 reserver)

2a urvalet:
Hp 0.60 - 22 antagna (32 reserver)

Detta året 14
1a urvalet:
HP 0.7 - 32 antagna (97 reserver)

Ser det bra ut tro? Uppskattar verkligen svar på detta. Har ångest och ont i magen, vet inte vad jag gör om jag inte kommer in..
Citera
2014-07-11, 18:09
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Vad innebär det? Jag förstår väl vad ordet betyder men inte det här sammanhanget, många som snackat om det idag. Undrar bara
Överintag = det tas in "för många", det kan du ju höra på namnet. Det är bättre att ta in för många om man av erfarenhet vet att några alltid tackar nej eller hoppas av på annat sätt.
Citera
2014-07-11, 18:10
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:

Överintag - de har 100 platser men tar in 120. Hoppar 20 personer av/tackar nej så är utbildningen fortfarande full. Är du reserv 1 då krävs det alltså egentligen att 21 pers ska hoppa av och inte 1 som man kan tro.
Citera
2014-07-11, 18:25
Medlem
Drak3ns avatar
Sökande med gymnasieexamen utan komplettering(BIEX)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 7
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 1

Känns som om det är ganska kört att jag kommer in, vad tror ni?
Citera
2014-07-11, 18:27
Medlem
fendadens avatar
Kvot: HP
Antagna: 150
Min reservplats: 80
Antal reserver: 2518

samt

Kvot: HP
Antagna: 69
Min reservplats: 49
Antal reserver: 2014

Kan man hoppas?
Citera
2014-07-11, 18:36
Medlem
Brmcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Äppelblom
Haha! Jag sökte i första hand till Gävle så jag är nöjd över att ha kommit in där.

Hahah! Vad sökte du? Blir eventuellt en flytt dit till höst om det kör sig totalt med Malmö för min del.
Citera
2014-07-11, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Överintag = det tas in "för många", det kan du ju höra på namnet. Det är bättre att ta in för många om man av erfarenhet vet att några alltid tackar nej eller hoppas av på annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Överintag - de har 100 platser men tar in 120. Hoppar 20 personer av/tackar nej så är utbildningen fortfarande full. Är du reserv 1 då krävs det alltså egentligen att 21 pers ska hoppa av och inte 1 som man kan tro.
Då är jag med. Jag antar att det inte heller går att kolla upp hur många extra som man tar in?
Citera
2014-07-11, 19:44
Medlem
Citat:
Då är jag med. Jag antar att det inte heller går att kolla upp hur många extra som man tar in?

Chalmers hade enligt http://www.chalmers.se/sv/utbildning/program-pa-grundniva/Sidor/Teknisk-matematik.aspx 45 stycken platser på Teknisk Matematik. Jag hittar inte siffrorna för Lund men du kan alltid ringa dem och fråga.

Jämför sedan med antalet antagna på statistik.uhr.se
Citera
2014-07-11, 20:05
Medlem
Kom in på mitt förstahandsval, ämneslärarprogrammet på Uppsala Universitet. Intagningspoängen var nästan 21.00 och det står att enbart sju personer blev antagna. Betyder det att jag enbart kommer ha sju klasskamrater? Kan det verkligen stämma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in