Fick ingen hjälp i den andra tråden, så testar här. Sökte Teknisk matematik och fick samma reservplats på både Chalmers och Lund. Vad tror ni? Känns som att urvalsgrupperna är för små för att det ska hända...
Sökande med gymnasiebetyg utan komplettering(BI)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 3
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 13
Gissar på överintag för Teknisk Matematik. I sådana fall har du nog ingen större chans.
Har reservplats nummer 6 (Inom HP-kategorin) på min utbildning. Antar det är ganska "bra" men vill absolut inte ta för givet att man skulle komma in. Man vet ju faktiskt inte. (Har 0.65 hp)
De tog ju 22 reserver efter 2a urvalet så då borde de ju ta in ungefär samma och då ser det väl bra ut. Men förra året tog de in allt som allt 65 pers, nu efter bara 1a urval har de tagit in 80..
Så vad tror ni?
Förra året 13
1a urvalet:
Hp 0.7 -26 antagna (60 reserver)
2a urvalet:
Hp 0.60 - 22 antagna (32 reserver)
Detta året 14
1a urvalet:
HP 0.7 - 32 antagna (97 reserver)
Ser det bra ut tro? Uppskattar verkligen svar på detta. Har ångest och ont i magen, vet inte vad jag gör om jag inte kommer in..
Vad innebär det? Jag förstår väl vad ordet betyder men inte det här sammanhanget, många som snackat om det idag. Undrar bara
Överintag = det tas in "för många", det kan du ju höra på namnet. Det är bättre att ta in för många om man av erfarenhet vet att några alltid tackar nej eller hoppas av på annat sätt.
Vad innebär det? Jag förstår väl vad ordet betyder men inte det här sammanhanget, många som snackat om det idag. Undrar bara
Överintag - de har 100 platser men tar in 120. Hoppar 20 personer av/tackar nej så är utbildningen fortfarande full. Är du reserv 1 då krävs det alltså egentligen att 21 pers ska hoppa av och inte 1 som man kan tro.
Sökande med gymnasieexamen utan komplettering(BIEX)
Din reservplats i den här urvalsgruppen är: 7
Antalet sökande som har blivit antagna i den här urvalsgruppen är: 1
Känns som om det är ganska kört att jag kommer in, vad tror ni?
Överintag = det tas in "för många", det kan du ju höra på namnet. Det är bättre att ta in för många om man av erfarenhet vet att några alltid tackar nej eller hoppas av på annat sätt.
Citat:
Ursprungligen postat av ArturoBandini
Överintag - de har 100 platser men tar in 120. Hoppar 20 personer av/tackar nej så är utbildningen fortfarande full. Är du reserv 1 då krävs det alltså egentligen att 21 pers ska hoppa av och inte 1 som man kan tro.
Då är jag med. Jag antar att det inte heller går att kolla upp hur många extra som man tar in?
Kom in på mitt förstahandsval, ämneslärarprogrammet på Uppsala Universitet. Intagningspoängen var nästan 21.00 och det står att enbart sju personer blev antagna. Betyder det att jag enbart kommer ha sju klasskamrater? Kan det verkligen stämma?