2014-03-10, 14:06
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pkj
Snart öppnar ju anmälan till kurserna som börjar i höst. Ska söka för första gången och undrar om man bara ragnordnar de man vill söka till på antagning.se när anmälan öppnat? För har just nu 3 program på 3 olika högskolar som jag tänkte söka till, har rangordnat dom. Eller är det något annat man ska göra?

Du rangordnar och skickar in. Hela processen går på någon minut bara.
Citera
2014-03-10, 14:09
Medlem
karamellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wireman
Halloj,

Bumpar den här.

Ska söka till högskola till hösten och undrar hur poängen räknas vid ansökan. Jag vet att:

- Man kan bli antagen till max 45HP per termin
- Program räknas som 30HP vid ansökan

Tanken är att jag ska söka två program. Det ena på halvfart och det andra på helfart. Räknas programmet på halvfart som 15HP vid ansökan eller 30HP?

Placebo, undrar om jag inte frågat det här innan...

Det borde gå att söka och komma in på båda. Sök programmens första kurser i rangordning 3, 4 utifall att, då blir det värsta som händer följande:
Termin 1: Du blir antagen till program 1, läser termin 1 samt läser samtidigt halvfart fristående kurs samma som program 2.
Termin 2: Du fortsätter på program 1 termin 2, du blir antagen till program 2 och får hoppa in på andra terminen.
Citera
2014-03-10, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Du rangordnar och skickar in. Hela processen går på någon minut bara.

Okej är det något krav på hur många jag ska rangordna och söka till när jag söker in? Eller är det inget krav, men rekommenderar du något? För har 3 st just nu bara.
Citera
2014-03-10, 16:11
Medlem
maenskligs avatar
Citat:
Okej är det något krav på hur många jag ska rangordna och söka till när jag söker in? Eller är det inget krav, men rekommenderar du något? För har 3 st just nu bara.
Rangordna efter vad du helst vill komma in på. Sedan lägger du in likvärdiga utbildningar som du skulle kunna tänka dig att läsa om du mot all förmodan inte skulle komma in på ditt förstahandsval. Alt. mindre likvärdiga utbildningar från samma lärosäte om det är valet av lärosäte som är det viktiga.
Citera
2014-03-10, 19:09
Medlem
karamellas avatar
Citat:

Jag rekommenderar att du i första, andra hand söker programmen du vill läsa, och i tredje, fjärde hand söker exakt samma kurser som programmens första termin, för att försäkra dig om att du får läsa det du vill läsa.
Citera
2014-03-10, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
Jag rekommenderar att du i första, andra hand söker programmen du vill läsa, och i tredje, fjärde hand söker exakt samma kurser som programmens första termin, för att försäkra dig om att du får läsa det du vill läsa.

Hur menade du nu? Alltså jag tänkte söka såhär: 1) D KTH 2) IT LiTH 3) IT UU.
Citera
2014-03-10, 20:01
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Kommer du in på #1 stryks alla under, kommer du in på #2 blir du reserv på #1 men alla nedanför stryks osv. Om du känner för att läsa mer hittar du all information på antagning.se, vilket du redan nu borde ha läst.
Citera
2014-03-10, 20:03
Medlem
Citat:
Jag kan exemplifiera,

1. ekonomie kandidat, UU
2. ekonomie kandidat, LU
3. FEK A, UU
4. FEK A, LU

Då företagsekonomi är kursen du läser första terminen på båda programmen. Kommer du inte in kommer du säkerligen in på någon av kurserna, och kan därefter bygga upp din framtida examen med fristående kurser ifall du inte kan gå genom programmen.
Citera
2014-03-10, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Kommer du in på #1 stryks alla under, kommer du in på #2 blir du reserv på #1 men alla nedanför stryks osv. Om du känner för att läsa mer hittar du all information på antagning.se, vilket du redan nu borde ha läst.

Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus
Jag kan exemplifiera,

1. ekonomie kandidat, UU
2. ekonomie kandidat, LU
3. FEK A, UU
4. FEK A, LU

Då företagsekonomi är kursen du läser första terminen på båda programmen. Kommer du inte in kommer du säkerligen in på någon av kurserna, och kan därefter bygga upp din framtida examen med fristående kurser ifall du inte kan gå genom programmen.

Okej tack så mycket för klargörandet!
Citera
2014-03-15, 12:58
Medlem
Tja, jag går ett program på ett universitet som är 3år långt. Men har nu börjat fundera på om jag ska gå kvar eller ej. Det jag undrar är om man kan söka till andra program eller kurser på andra högskolor samtidigt som man går ett program. Tänkte i sånna fall söka nu i mars till höstterminerna.

Mvh D
Citera
2014-03-15, 13:04
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiiiird
Tja, jag går ett program på ett universitet som är 3år långt. Men har nu börjat fundera på om jag ska gå kvar eller ej. Det jag undrar är om man kan söka till andra program eller kurser på andra högskolor samtidigt som man går ett program. Tänkte i sånna fall söka nu i mars till höstterminerna.

Mvh D
Ja.
Citera
2014-03-17, 16:35
Medlem
Argh123s avatar
Sommarkurs
Söker utbildning på distans. Ekonomi, företag, juridik. Tips på vad jag ska söka?
Om inte så kommer jag söka Hermods, men eftersom slutdatum för ansökan är idag så ligger fokus på högskola sommar, distans.
Editerar strax med idéer, ni får gärna säga vad ni tycker.
Vore skönt om det fanns en katalog enbart för distansstudier. Dessutom har jag ingen aning om vart jag kommer befinna mig i sommar.
Hmm, detta är nog relevant http://www.distansutbildningar.se/foeretagande_entreprenoerskap___49__.html
Edit: Hittade lite engelska kurser, men har inte engelska B. Kan jag ringa komvux (de har stängt nu) imorgon och be om att göra en plan för att tenta av engelska b?
5 maj kommer besked om sommarkurs, någonstans där emellan kan jag väl komplettera mitt betyg?
Det jag har sökt börjar v24 respektive v25, kommer förmodligen söka fler kurser under kvällen och ändra ordningen, men då förmodar jag att det är där i krokarna som sommarkurser vanligen börjar. Tänker om det har betydelse för att komplettera betyg. Vågar man tro att antagningen inte tummar lika hårt under sommarkurser utan låter än gå kursen trots icke behörighet såvida behörigheten fullgörs innan betyg i kursen sätts?

Det sista var säkert jävligt svårtolkat
Men säg att jag börjar en kurs engelskspråkig kurs v24 men fixar engelskan (B/6) först vecka 26. Är det okej?

Citat:

1
Business Intelligence7,5 högskolepoäng, Högskolan Kristianstad, Ortsoberoende
Mer information
2
Cross-Cultural Management7,5 högskolepoäng, Mälardalens högskola, Ortsoberoende
Mer information
I nuläget
Senast redigerad av Argh123 2014-03-17 kl. 17:28.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in