2013-12-20, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olax2
Ja, jag uppfattar det också fungera så. Men några i min nuvarande klass var helt säkra på att en stryks, vilket gjorde mig osäker. Förhoppningsvis är det som du skriver.

Det står dock på Antagning.se exakt vad som gäller. Du kanske ska lita mer på det än "några i din nuvarande klass".
Citera
2013-12-21, 10:22
Medlem
Hej!

Loggade nyss in på Antagning.se för att se över mina beslut innan de skickades in utan möjlighet att ändra svar. Då såg jag någonting att man inte kan tacka ja till för många reservpoäng, men han inte ändra detta, för att jag satt på mobilen och klockan var 23:55 ungefär.

Det jag nu undrar är hur kommer min Antagning påverkas?

Jag kom in på mitt 9:e hands val, och tackade ja. Men jag tackade även ja till alla reservplatser ovan. Vilket överstiger antalet maximala poäng. Jag läste runt lite om det och drog slutsatsen att utbildningarna stryks underifrån tills du är nere i poängen, i mitt fall 165 poäng.

Men det jag undrar är om utbildningen jag är antagen till även den kommer att strykas, vilket vore förödande?
Citera
2013-12-21, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p3trus
Hej!

Loggade nyss in på Antagning.se för att se över mina beslut innan de skickades in utan möjlighet att ändra svar. Då såg jag någonting att man inte kan tacka ja till för många reservpoäng, men han inte ändra detta, för att jag satt på mobilen och klockan var 23:55 ungefär.

Det jag nu undrar är hur kommer min Antagning påverkas?

Jag kom in på mitt 9:e hands val, och tackade ja. Men jag tackade även ja till alla reservplatser ovan. Vilket överstiger antalet maximala poäng. Jag läste runt lite om det och drog slutsatsen att utbildningarna stryks underifrån tills du är nere i poängen, i mitt fall 165 poäng.

Men det jag undrar är om utbildningen jag är antagen till även den kommer att strykas, vilket vore förödande?

Varför skulle den göra det?
Citera
2013-12-22, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Varför skulle den göra det?

Du får enbart tacka ja till 165p reservplatser. Om du överstiger detta antal poäng, vilket för närvarande är möjligt genom en tillfällig bugg i systemet, så kommer platserna strykas underfrån, enligt din prioriteringslista.

Jag tackade som sagt ja till i stort sett samtliga kurser som jag var reservplacerad på, och om den isåfall stryker kurser underfrån tills jag uppfyller maximigränsen (165p) så är det kursen jag blev antagen till, som står först på tur. Men det känns som att den borde behandlas annorlunda och således inte strykas i och med detta. Jag vet inte, kanske bara är nojjig. Kan inte hitta något konkret svar på detta alls någon stans.
Citera
2013-12-22, 01:14
Medlem
lighten-ups avatar
Om man är antagen till 45 hp kan man bara tacka ja till reservplatser om 165 hp. Men är man t.ex. antagen till 0 hp så kan man tacka ja till reservplatser om 210 hp (källa)

Citera
2013-12-22, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p3trus
Du får enbart tacka ja till 165p reservplatser. Om du överstiger detta antal poäng, vilket för närvarande är möjligt genom en tillfällig bugg i systemet, så kommer platserna strykas underfrån, enligt din prioriteringslista.

Jag tackade som sagt ja till i stort sett samtliga kurser som jag var reservplacerad på, och om den isåfall stryker kurser underfrån tills jag uppfyller maximigränsen (165p) så är det kursen jag blev antagen till, som står först på tur. Men det känns som att den borde behandlas annorlunda och således inte strykas i och med detta. Jag vet inte, kanske bara är nojjig. Kan inte hitta något konkret svar på detta alls någon stans.

Ja, du är bara nojjig Att överstiga antalet poäng för reservplatser är inte samma sak som att överstiga antalet poäng du får ha i din ansökan. Du kommer aldrig att bli struken från en kurs du redan är antagen till, det går ju per definition inte.
Citera
2013-12-28, 18:58
Medlem
Hej!

Jag undrar om det är någon som läser eller har läst Politices kandidat vid Linköpings universitet och vad ni tycker om utbildningen?
Jag undrar också vad man blir utav den utbildningen? Jag har förstått att man får en bred kunskap och arbetsmarknaden är bred, man hur titulerar man sig efter examen?

Tack på förhand.
Citera
2013-12-28, 23:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hestjevel
Hej!

Jag undrar om det är någon som läser eller har läst Politices kandidat vid Linköpings universitet och vad ni tycker om utbildningen?
Jag undrar också vad man blir utav den utbildningen? Jag har förstått att man får en bred kunskap och arbetsmarknaden är bred, man hur titulerar man sig efter examen?

Tack på förhand.
Du titulerar dig pol.kand.?
Citera
2013-12-31, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Du titulerar dig pol.kand.?
Fast pol.kand. är ju ingen yrkestitel.
Citera
2013-12-31, 12:12
Bannlyst
Citat:

En yrkestitel får du av ditt arbete. Är du en anal tysk?
Citera
2013-12-31, 13:57
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Men vad fan. Det får du ju när du börjar arbeta.

Läser du en yrkesutbildning (t.ex. juristprogrammet) får du däremot din titel redan vid examen. Men självklart gäller det endast för yrkesutbildningarna.
Citera
2014-01-01, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attributt
En yrkestitel får du av ditt arbete. Är du en anal tysk?

Antar att dina föräldrar inte lärt dig hyfs, får hoppas du hade en bra uppfostran i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in