2013-04-26, 19:18
Medlem
Walter-Ulbrichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av huznme
Varför står det "obehörig" med stora röda bokstäver på varje program jag har sökt till? Blir lite rädd nu. Och det där med att "skicka in betyg". På vilket sätt? Registreras de inte automatiskt efter studenten?
Har du behörighet till högskolan? Har du ett slutbetyg från gymnasiet? Har du läst upp dina betyg hos komvux/vudenhögskolan?
Citera
2013-04-26, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Walter-Ulbricht
Har du behörighet till högskolan? Har du ett slutbetyg från gymnasiet? Har du läst upp dina betyg hos komvux/vudenhögskolan?
Jag pluggar tredje året på gymnasiet just nu och tar studenten om några veckor. Jag kommer ha full behörighet och inget IG.
Citera
2013-04-26, 20:16
Medlem
Citat:
Jag pluggar tredje året på gymnasiet just nu och tar studenten om några veckor. Jag kommer ha full behörighet och inget IG.

Jo, men då är du ju obehörig tills du tar studenten, alltså du är obehörig just nu och ett tag till. När dina betyg har kommit in till Antagning, och de räcker för att ge behörighet, kommer texten att ändras till "behörig".

Detta står för övrigt precis till höger om texten "Obehörig" på antagning.se ...
Citera
2013-04-26, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nollie3flip
Jag trodde att man hade sen anmälan för att det inte fanns så många sökande.. Hur stor kan chansen vara att man kommer in? Dum fråga kanske..

Det är lite si och så med det där. Ingen kan uttala sig om chanserna.
Citera
2013-04-26, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EG
Jo, men då är du ju obehörig tills du tar studenten, alltså du är obehörig just nu och ett tag till. När dina betyg har kommit in till Antagning, och de räcker för att ge behörighet, kommer texten att ändras till "behörig".

Detta står för övrigt precis till höger om texten "Obehörig" på antagning.se ...
Ok, tack. Skickas mina betyg in automatiskt eller måste jag skicka in dem? Ursäkta för min okunnighet, men vi har ingen SYV på skolan för tillfället.
Citera
2013-04-26, 22:46
Medlem
ArturoBandinis avatar
Citat:
Ok, tack. Skickas mina betyg in automatiskt eller måste jag skicka in dem? Ursäkta för min okunnighet, men vi har ingen SYV på skolan för tillfället.

De skickas in automatiskt.

Hör dock med din rektor ändå, så att du är 100% säker. Vore trist om det har ändrats och jag råkar lura dig.
Citera
2013-04-27, 17:06
Medlem
Citat:
Varför står det "obehörig" med stora röda bokstäver på varje program jag har sökt till? Blir lite rädd nu. Och det där med att "skicka in betyg". På vilket sätt? Registreras de inte automatiskt efter studenten?

Det kan vara så att du inte har den behörighet utöver grundläggande behörighet som krävs för de sökta programmen. Har du kollat vad som krävs för utbildningarna?

Edit: Såg precis att den troliga anledningen redan nämnts.
Senast redigerad av Moneyshot 2013-04-27 kl. 17:08.
Citera
2013-04-29, 14:32
Medlem
Klartos avatar
"SEN ANMÄLAN ÄNNU EJ HANDLAGD
Eftersom du har anmält dig efter sista anmälningsdag har vi inte behandlat din anmälan."

Jag har lite svårt att tolka detta. Först står det ju "ännu ej handlagd", jag tolkar det då som att det kommer att handläggas? Men när jag läser den sista meningen så känns det som de inte över huvud taget kommer behandla anmälan, där står det inget "ännu".
Vad gäller egentligen, vad kommer hända?
Citera
2013-04-29, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarto
"SEN ANMÄLAN ÄNNU EJ HANDLAGD
Eftersom du har anmält dig efter sista anmälningsdag har vi inte behandlat din anmälan."

Jag har lite svårt att tolka detta. Först står det ju "ännu ej handlagd", jag tolkar det då som att det kommer att handläggas? Men när jag läser den sista meningen så känns det som de inte över huvud taget kommer behandla anmälan, där står det inget "ännu".
Vad gäller egentligen, vad kommer hända?

Det står med all säkerhet på antagning.se. Sena anmälningar behandlas i mån av tid och plats på kursen.
Citera
2013-04-29, 16:22
Medlem
Klartos avatar
Citat:
Det står med all säkerhet på antagning.se. Sena anmälningar behandlas i mån av tid och plats på kursen.
Det är just på antagning.se jag är inne och tittar, och det är där jag citerade texten från.
Tycker det är förvirrande att de accepterar sen anmälan men sen skiter i att ens behandla anmälan. (Om det nu är så det är)
Citera
2013-04-29, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarto
Det är just på antagning.se jag är inne och tittar, och det är där jag citerade texten från.
Tycker det är förvirrande att de accepterar sen anmälan men sen skiter i att ens behandla anmälan. (Om det nu är så det är)

Sen anmälan är egentligen mest en intresseanmälan till skolan i fråga att du vill gå kursen. De behöver inte ta hänsyn till den om de har tillräckligt många andra sökanden. Se det inte som en rätt att få söka sent, se det mer som en sista-minuten-chansning.

Några kurser har förstås knappt några sökande alls, så där kommer man garanterat in på sen anmälan. Har du kikat på hur många som har sökt kursen/programmet i fråga? Då borde du få en god uppfattning om huruvida din ansökan kommer att tittas på.
Senast redigerad av EG 2013-04-29 kl. 17:39.
Citera
2013-04-29, 18:57
Medlem
Klartos avatar
Citat:
Sen anmälan är egentligen mest en intresseanmälan till skolan i fråga att du vill gå kursen. De behöver inte ta hänsyn till den om de har tillräckligt många andra sökanden. Se det inte som en rätt att få söka sent, se det mer som en sista-minuten-chansning.

Några kurser har förstås knappt några sökande alls, så där kommer man garanterat in på sen anmälan. Har du kikat på hur många som har sökt kursen/programmet i fråga? Då borde du få en god uppfattning om huruvida din ansökan kommer att tittas på.

Nej det har jag inte gjort, vet inte riktigt var jag hittar den informationen. På en annan kurs, som jag också sökte in på sen anmälan har den i alla fall behandlats och står att jag är reserv 1000 (ca). Att det inte ens står reservnummer känns nästan obegripligt imo, hur mycket jobb kan det vara, det borde väl vara helt automatiserat? Men jag får väl, som du säger, manuellt ta och leta upp informationen.

För övrigt hade jag för mig att alla sökningar skulle vara färdigbehandlade senast den 27 april (jag läste detta någonstans), det gäller uppenbarligen inte på den kursen jag sökte, är det alltså så att för urvalet sen anmälan så är det helt upp till högskolan/kursens ansvarige om de vill behandla dessa eller ej?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in