2014-01-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Men vad fan. Det får du ju när du börjar arbeta.

Läser du en yrkesutbildning (t.ex. juristprogrammet) får du däremot din titel redan vid examen. Men självklart gäller det endast för yrkesutbildningarna.

Varför tror du jag frågade om någon gått utbildningen? Möjligtvis var det så att jag ville veta mer om utbildningen och var den leder.
Tack för ditt otroligt givande svar, det kommer väl till pass!
Citera
2014-01-09, 19:34
Medlem
Jag kikar på tre olika lärosäten, jag kommer med all sannolikhet in på alla tre.
Jag vill helst gå den som har lägst intag, då sätter jag den som förstahand, men om jag sent skulle ångra mig och hellre vill gå nån av de andra. Är jag fucked?
Man stryker andra och tredjehandsvalet när man kommit in på första eller?
Citera
2014-01-09, 23:55
Medlem
Midsummers avatar
Hej, jag är mycket intresserad av teknik, prylar, design, bildbehandling osv. och vill mer än gärna studera på högskola inom nått som kan kopplas till det.

Jag påbörjade en teknisk bastermin förra våren och skulle räkna MA C, D och E samt FY B vilket jag inte klarade av och mår jättedåligt över. Jag klarar inte av att räkna matematik i det tempo som krävs på högskola vilket är min största akilleshäl.

Jag skulle därför vara mycket tacksam för alla möjliga tips ang. högskoleprogram inom teknik/design som inte kräver så mycket matematik.

Jag har dock MA C och FY B sedan gymnasiet.
Mina betyg med meritpoäng ligger någonstans mellan 12-14.
Citera
2014-01-10, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Egenintresset
Jag kikar på tre olika lärosäten, jag kommer med all sannolikhet in på alla tre.
Jag vill helst gå den som har lägst intag, då sätter jag den som förstahand, men om jag sent skulle ångra mig och hellre vill gå nån av de andra. Är jag fucked?

Ja. Jag antar att vi talar om nästa termin här, f.ö., eftersom urvalet redan är klart för vt-14.
Citera
2014-01-10, 01:26
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egenintresset
Jävlar vad det var svårt att leta på antagning.se, är du säker på att du är kapabel att studera på eftergymnasial nivå?

https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Anmal-dig-sa-har/Tank-pa-ordningen/

https://www.antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Anmal-dig-sa-har/Andrat-dig/
Citera
2014-01-12, 06:26
Medlem
Ja, jag kommer kunna få andra att göra mitt arbete och dessutom lura dem att känna sig smarta när de gör det.
Citera
2014-01-12, 07:10
Medlem
Gjorde en senanmälen på 3 kurser(sammanlagt 45 poäng),kan nu inte ändra rangordningen och undrar om det fuckar mina chanser att komma in på en annan kurs om jag kommer in på nr 1? altså kan jag bli antagen på alla kurser och sen välja,eller blir jag direkt struken från kurs nr 2 o 3 om jag blir antagen på kurs nr 1?
Citera
2014-01-12, 10:30
Medlem
CaptainSweatpantss avatar
Fråga ang. antagning till kurser på avancerad nivå:

Jag läser C-kursen inom mitt ämne Ht-14 och kommer då ha ca 165 HP och kommer läsa de resterande 15 HP under Vt-15, men skulle även vilja läsa 15-30 HP på avancerad nivå (magister, fristående kurser, ej program) under Vt-15.

Har jag uppfattat det rätt att man vanligtvis inte behöver ha avlagt kandidatexamen för att läsa fristående kurser på avancerad nivå (men att man måste ha en kandidat för att läsa program på avancerad nivå)?

M v h
Citera
2014-01-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
Gjorde en senanmälen på 3 kurser(sammanlagt 45 poäng),kan nu inte ändra rangordningen och undrar om det fuckar mina chanser att komma in på en annan kurs om jag kommer in på nr 1? altså kan jag bli antagen på alla kurser och sen välja,eller blir jag direkt struken från kurs nr 2 o 3 om jag blir antagen på kurs nr 1?

Du menar att du gjort sena anmälningar nu, efter andra urvalet?

Då kan du bli antagen till hur många poäng som helst (i princip) utan att något stryks.
Citera
2014-01-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainSweatpants
Fråga ang. antagning till kurser på avancerad nivå:

Jag läser C-kursen inom mitt ämne Ht-14 och kommer då ha ca 165 HP och kommer läsa de resterande 15 HP under Vt-15, men skulle även vilja läsa 15-30 HP på avancerad nivå (magister, fristående kurser, ej program) under Vt-15.

Har jag uppfattat det rätt att man vanligtvis inte behöver ha avlagt kandidatexamen för att läsa fristående kurser på avancerad nivå (men att man måste ha en kandidat för att läsa program på avancerad nivå)?

M v h

Någon allmän regel finns inte, skolorna bestämmer själva. Det står tydligt i kursinfo när du ansöker vad som gäller för den specifika kursen/det specifika programmet.

Om institutionen fortfarande kör med den "gamla" magistern borde avslutad kandidatkurs räcka som behörighet. Men som sagt, det är inget någon utomstående kan svara på.
Citera
2014-01-12, 20:59
Medlem
CaptainSweatpantss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Någon allmän regel finns inte, skolorna bestämmer själva. Det står tydligt i kursinfo när du ansöker vad som gäller för den specifika kursen/det specifika programmet.

Om institutionen fortfarande kör med den "gamla" magistern borde avslutad kandidatkurs räcka som behörighet. Men som sagt, det är inget någon utomstående kan svara på.

Ok. Tack för svaret.
Blev lite fundersam, eftersom vissa universitet och högskolor enbart har kravet "1-90 HP i ämne xxxxx" för fristående kurser på avancerad nivå och vissa har avlagd kandidatexamen som krav, men jag antar att det skiljer sig åt mellan olika lärosäten.
Citera
2014-01-13, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Du menar att du gjort sena anmälningar nu, efter andra urvalet?

Då kan du bli antagen till hur många poäng som helst (i princip) utan att något stryks.

Ja , det gjorde jag, för det stod på de kurser att det var öppet för sena anmälningar och jag behöver de extra 7,5 poäng,och hoppas kunna komma in

Så,tror du man kommer in?

undrar också hur man vet om man har någon chans,vad är det man ska kolla på?
Senast redigerad av repiuho 2014-01-13 kl. 00:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in