2012-07-08, 16:39
Medlem
Lockcapss avatar
Med tanke på det nya betygssystemet i gymnasiet, tror ni intagningspoängen för högskolor kommer gå upp eller ner?
Citera
2012-07-08, 16:43
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lockcaps
Med tanke på det nya betygssystemet i gymnasiet, tror ni intagningspoängen för högskolor kommer gå upp eller ner?
Finns inget sätt att veta något om det än, för vi vet inte hur omräkningarna kommer göras.
Citera
2012-07-09, 10:57
Medlem
WhiteLimos avatar
En väldigt stor dag på onsdag för mig, hoppas verkligen jag kommer in. Annars blir det jobb i Norge, inte fel de heller iofs!
Citera
2012-07-09, 12:23
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mark.knopfler
Inte vad jag vet. Ev så kommer dom göra något när dom nya betygen ska börja sökas med men det är en bit kvar dit vad jag förstått.

Beslutet är redan taget och man har redan kommit ut med information om detta. Sökanden med betyg från det nya systemet kommer under en övergångsperiod på 3 år söka i en egen kvotgrupp.
Citera
2012-07-09, 12:28
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lockcaps

För oss med betyg från det gamla betygssystemet så blir det ingen större skillnad eftersom vi inte komma söka i samma kvotgrupp. Men jag räknar i alla fall med att det sjunker lite då det genereras många platser i vår kvotgrupp eftersom vi är många årskullar som söker.

Å andra sidan så verkar det som att icke-kompletterade betyg och kompletterade betyg ska slås ihop och det skulle givetvis höja BI antagningspoängen.
Citera
2012-07-09, 12:31
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
För oss med betyg från det gamla betygssystemet så blir det ingen större skillnad eftersom vi inte komma söka i samma kvotgrupp. Men jag räknar i alla fall med att det sjunker lite då det genereras många platser i vår kvotgrupp eftersom vi är många årskullar som söker.

Å andra sidan så verkar det som att icke-kompletterade betyg och kompletterade betyg ska slås ihop och det skulle givetvis höja BI antagningspoängen.
Har du någon källa på hur det kommer fungera?

För personligen tror jag inte det kommer bli öronmärkta platser för någon grupp, utan att det kommer fungera ungefär som mellan grupper BI och BII. Där fördelas antalet platser proportionerligt mot antalet sökande i resp. grupp. D.v.s. om det är 90 sökande från grupp BI och 10 från BII, och det finns 100 platser, så är det just 90 resp. 10 platser per grupp.
Citera
2012-07-09, 12:39
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Har du någon källa på hur det kommer fungera?

För personligen tror jag inte det kommer bli öronmärkta platser för någon grupp, utan att det kommer fungera ungefär som mellan grupper BI och BII. Där fördelas antalet platser proportionerligt mot antalet sökande i resp. grupp. D.v.s. om det är 90 sökande från grupp BI och 10 från BII, och det finns 100 platser, så är det just 90 resp. 10 platser per grupp.

Det kommer fungera precis som du säger. Att platserna fördelas proportionerligt behöver dock inte betyda att det blir lika svårt/enkelt att komma in i båda kvotgrupperna.
Kvalitén på dom som söker kan skilja om man jämför dom som kommer direkt från gymnasiet och dom som söker senare.
Citera
2012-07-09, 12:43
Medlem
d01shs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Det kommer fungera precis som du säger. Att platserna fördelas proportionerligt behöver dock inte betyda att det blir lika svårt/enkelt att komma in i båda kvotgrupperna.
Kvalitén på dom som söker kan skilja om man jämför dom som kommer direkt från gymnasiet och dom som söker senare.

Absolut, men det är svårt att säga något i förväg om HUR det i så fall kommer skilja. Är de som tog studenten för 1+ år sedan "bätte"/"sämre"? Men visst, särskilt efter ett par tre år, så finns det risk att det kan gynna en del.
Citera
2012-07-09, 13:40
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d01sh
Absolut, men det är svårt att säga något i förväg om HUR det i så fall kommer skilja. Är de som tog studenten för 1+ år sedan "bätte"/"sämre"? Men visst, särskilt efter ett par tre år, så finns det risk att det kan gynna en del.

Har diskuterat detta med en professor som forskat en del på detta ämne och hon påstår att de som inte kommer direkt från gymnasiet är "sämre". Hon anser därför att en egen kvotgrupp för det nya gymnasiesystemet är onödig. Jag anser dock att orättvisan hade varit mycket större om man sökte i samma kvotgrupp så det är inte onödigt med en ny kvotgrupp.
Citera
2012-07-09, 14:33
Medlem
Finkans avatar
BI och BII kommer inte slås ihop detta året utan nästa, man kan fortfarande söka på sina BII-betyg och jag, som gör det, har tilldelats dubbla kvoter på antagning.se.

Nästa år kommer dock en komvux-reform vilken kommer innebära att man inte längre kan plugga upp betyg man redan har, du kan således aldrig göra någonting åt ditt G i historia. FFL med andra ord.

Nästa år ska även antagning.se och vhs.se göras om.
Citera
2012-07-09, 14:35
Medlem
eradicos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finkan
BI och BII kommer inte slås ihop detta året utan nästa, man kan fortfarande söka på sina BII-betyg och jag, som gör det, har tilldelats dubbla kvoter på antagning.se.

Nästa år kommer dock en komvux-reform vilken kommer innebära att man inte längre kan plugga upp betyg man redan har, du kan således aldrig göra någonting åt ditt G i historia. FFL med andra ord.

Nästa år ska även antagning.se och vhs.se göras om.

Får jag fråga efter källor på detta?
Citera
2012-07-09, 14:46
Medlem
Finkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eradico
Får jag fråga efter källor på detta?

http://vhs.se/sv/Om-VHS/Aktuellt/Nyheter/Klart-med-namn-och-chefer-for-de-nya-hogskolemyndigheterna/

http://imgur.com/t0lCX

Det var min distans-lärare som berättade att konkurrrenskomplettering skulle tas bort. Det orkar jag inte leta källa på
Senast redigerad av Finkan 2012-07-09 kl. 14:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in