2009-05-26, 08:27
Medlem
Niths avatar
hittade en skitbra sak (för mig ! )

antal platser: 50
antal sökande: 90

antal antagna: 90 ?!

så dom kan ofta utöka platserna?
sökte nämligen till byggteknik i linköping
fanns 50 platser, på 78 1:a handssökande.. större chans ?

/behöver muntras upp
Citera
2009-05-26, 08:41
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nith
hittade en skitbra sak (för mig ! )

antal platser: 50
antal sökande: 90

antal antagna: 90 ?!

så dom kan ofta utöka platserna?
sökte nämligen till byggteknik i linköping
fanns 50 platser, på 78 1:a handssökande.. större chans ?

/behöver muntras upp

Det rör sig väl om ett medvetet överintag. Om de antar 90 personer så räknar de med att 50 påbörjar utbildningen. Eller att 50 finns kvar efter första delkursen eller hur de nu kalkylerat.
Det är självklart positivt för dig om det är likadant i år.
Citera
2009-05-26, 08:48
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mamphay
någon som kan kolla antagningsstatistiken (2:a urvalet) för teoretisk filosofi: grundkurs (30p) i lund under vår 2009 och höst 2008?

konkreta siffror tack! jag kan då inte hitta det..

Statistiken du söker finns på vhs.se, precis som Voine hänvisar till.

Dock så finns inte statistiken till kurser i samma dokument som statistiken till program. Scrolla ner lite på statistiksidan så skall du finna vad du söker.
Citera
2009-05-26, 11:41
Medlem
Har lyckats sätt mig själv i skiten rejält nu. Har 350 poäng IG nu i slutet av gymnasiet (Naturkunskap B, Spanska A, Matte C, Idrott och hälsa B) och är därför inte högskolebehörig (250p IG är max). Har inte lagt någon energi överhuvudtaget på skolan (vilket nu biter mig i röven rätt rejält) eftersom jag fått bra på HP och skulle kunna söka näst intill vilken utbildning som helst på det resultatet.

Pratade med min SYO som tyckte att det var lite smålustigt att jag inte var högskolebehörig men hade 1.8 på HP, och tyvärr var det nog inte mycket annat att göra än att läsa upp någon utav 100p-kurserna på komvux will hösten.

Går ut gymnasiet 12 Juni. Någon magiker som har någon slags lösning på dethär förutom att bita i det sura äpplet? Letar prövningar i Matte C i närområdet, men det verkar inte vara så lätt att hitta..
Citera
2009-05-26, 14:27
Medlem
fredrocks avatar
vad innebär det att vara i urvalsgruppen "direktantagning", samt att ha ett meritvärde på 999?
Citera
2009-05-26, 14:44
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrLoc
Har lyckats sätt mig själv i skiten rejält nu. Har 350 poäng IG nu i slutet av gymnasiet (Naturkunskap B, Spanska A, Matte C, Idrott och hälsa B) och är därför inte högskolebehörig (250p IG är max). Har inte lagt någon energi överhuvudtaget på skolan (vilket nu biter mig i röven rätt rejält) eftersom jag fått bra på HP och skulle kunna söka näst intill vilken utbildning som helst på det resultatet.

Pratade med min SYO som tyckte att det var lite smålustigt att jag inte var högskolebehörig men hade 1.8 på HP, och tyvärr var det nog inte mycket annat att göra än att läsa upp någon utav 100p-kurserna på komvux will hösten.

Går ut gymnasiet 12 Juni. Någon magiker som har någon slags lösning på dethär förutom att bita i det sura äpplet? Letar prövningar i Matte C i närområdet, men det verkar inte vara så lätt att hitta..

Vet du hur många poäng du läser? Läser du exakt 2500 poäng eller har du valt till fler kurser utöver det? Om du har läst ex. 2600 poäng och någon av kurserna du valt till är valbara kurser (läs: ej karakärs- eller kärnämnen) är det ingen fara, då du kan föra över kursen till ett samlat betygsdokument.

I övrigt, har du kontaktat din mattelärare? Hos oss erbjuds det för fullt prövningar i diverse ämnen nu inför studenten, men det är ju olika beroende på vilken skola man studerar vid.
Senast redigerad av tj. 2009-05-26 kl. 14:47.
Citera
2009-05-26, 15:16
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrock
vad innebär det att vara i urvalsgruppen "direktantagning", samt att ha ett meritvärde på 999?

Direktantagning är en urvalsgrupp som tas först vid urvalet, dvs före BG, HP och övriga urvalsgrupper som används till utbildningen.
Meritvärdet brukar vara enhälligt för alla sökande i DA, alla i gruppen har alltså 999 som meritvärde.
Citera
2009-05-26, 15:19
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Direktantagning är en urvalsgrupp som tas först vid urvalet, dvs före BG, HP och övriga urvalsgrupper som används till utbildningen.
Meritvärdet brukar vara enhälligt för alla sökande i DA, alla i gruppen har alltså 999 som meritvärde.
ok, detta betyder alltså inte att jag har kommit in... än?
Citera
2009-05-26, 15:52
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredrock
ok, detta betyder alltså inte att jag har kommit in... än?

Ingen är antagen före urval 1...

Men du kommer bli antagen, ja (med reservation för att lärosätet eventuellt använder urvalsgruppen på något för mig helt obekant och konstigt sätt).

Ett exempel på sökande som kan förekomma i DA-gruppen är sökande som fått anstånd med studiestarten.

Hur kommer det sig att du återfinns i den aktuella urvalsgruppen?
Citera
2009-05-26, 16:02
Medlem
fredrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Ingen är antagen före urval 1...

Men du kommer bli antagen, ja (med reservation för att lärosätet eventuellt använder urvalsgruppen på något för mig helt obekant och konstigt sätt).

Ett exempel på sökande som kan förekomma i DA-gruppen är sökande som fått anstånd med studiestarten.

Hur kommer det sig att du återfinns i den aktuella urvalsgruppen?
dunno, det rör sig om några mastersprogram i företagsekonomi i uppsala.

och om det du säger stämmer, så sweet ass uppsala är tvåa på min lista efter hhs.
Citera
2009-05-26, 18:23
Medlem
ddlss avatar
Jag har sökt två utbildningar som jag med största sannolikhet kommer att komma in på. Problemet är att jag i nuläget hellre tar det alternativ som jag satte som prio 2 när jag sökte. Säg att jag blir antagen till min prio 1 efter urval 1, kommer jag få möjlighet att byta program till urval 2? Finns då möjligheten att urval 2s sökande kommer att ha betydligt högre BG och jag inte kommer in på något av programmen om jag byter? Vad händer om mina meriter inte räcker till prio 1 i urval 1, antas jag då till prio 2 om mina meriter räcker till där?
Citera
2009-05-26, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ddls
Jag har sökt två utbildningar som jag med största sannolikhet kommer att komma in på. Problemet är att jag i nuläget hellre tar det alternativ som jag satte som prio 2 när jag sökte. Säg att jag blir antagen till min prio 1 efter urval 1, kommer jag få möjlighet att byta program till urval 2? Finns då möjligheten att urval 2s sökande kommer att ha betydligt högre BG och jag inte kommer in på något av programmen om jag byter? Vad händer om mina meriter inte räcker till prio 1 i urval 1, antas jag då till prio 2 om mina meriter räcker till där?

Du kan endast stryka alternativ innan första urvalet. Om du inte blir antagen till val 1 men till val 2 vid första urvalet, kan du välja om du vill behålla reservplatsen till val 1 till andra urvalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in