2009-06-13, 15:28
Medlem
fel post
Citera
2009-06-13, 15:34
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-gustav
Kommer de ens titta på det om man skickar in det två månader för sent?

Sista kompletteringsdag är den 18 juni (alltså fredag nästa vecka). Så de kommer självklart att titta på det intyget, särskilt om det behövs för att vara behörig till sökt utbildning. Det är alltså inte två månader för sent.
Citera
2009-06-13, 15:57
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran
Sista kompletteringsdag är den 18 juni (alltså fredag nästa vecka). Så de kommer självklart att titta på det intyget, särskilt om det behövs för att vara behörig till sökt utbildning. Det är alltså inte två månader för sent.

Helt självklart är det tyvärr inte.

En bedömning av reell kompetens kan vara en ganska så tidskrävande process så därför skall alltid anmälan om och underlag för bedömning av reell kompetens vara studera.nu tillhanda senast sista anmälningsdag.
Den normala kompletteringstiden gäller inte då.

Däremot så kan ju det aktuella lärosätet titta på underlaget ändå, trots att det är sent. Det är upp till dom.
Det finns en hänvisning på studera.nu att man skall kontakta det aktuella lärosätet om man ansöka om en prövning av reell kompetens efter sista anmälningsdag, så jag föreslår att storyteller gör det.
Citera
2009-06-13, 22:37
Medlem
Censor Scipios avatar
Tänkte fråga om antagningsprocessen. Ponera att man valt program X, Y eller Z. När ansökningen skickades in i april valde man prioriteten

1. X
2. Y
3. Z

Om man då gjorde en liten gardering i form av X, och med tiden blivit mer övertygad om att Y är det rätta valet - har jag förstått att man helt och hållet kan stryka X ur sin ansökan. Då undrar jag,

- Hur länge kan man göra detta?
- Händer det något speciellt med min ansökan, som följd? Placeras jag i någon speciell urvalsgrupp, kommer anmälan att betraktas som sen - eller fungerar det helt enkelt så att X bara försvinner, och Y och Z istället blir min första och andra prioritet - att ansökan går igenom som ingenting hade hänt?
Citera
2009-06-13, 23:08
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Censor Scipio
- Hur länge kan man göra detta?

Före första urvalet. Säg juni ut så har du lite marginal.

Citat:
Ursprungligen postat av Censor Scipio
eller fungerar det helt enkelt så att X bara försvinner, och Y och Z istället blir min första och andra prioritet - att ansökan går igenom som ingenting hade hänt?

Så blir det.
Citera
2009-06-14, 04:22
Medlem
Jag har en fråga. Jag har kryssat i 18/6 alternativet.
Men får hela tiden email från VHS om att mina ansökningar är nu behandlade och att jag måste skicka in handlingar omgående om jag inte har gjort det än.

Men jag har ju inte skickat in någonting än. Har istället väntat på att skicka in slutbetyg+kompletteringar tillsammans den 18/6 det borde väl fortfarande vara lugnt?

Sedan undrar jag hur man skickar in betygen. Liksom ska alla ligga i samma kuvert? Tack på förhand
Citera
2009-06-14, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zuttarn
Men får hela tiden email från VHS om att mina ansökningar är nu behandlade och att jag måste skicka in handlingar omgående om jag inte har gjort det än.

Men jag har ju inte skickat in någonting än. Har istället väntat på att skicka in slutbetyg+kompletteringar tillsammans den 18/6 det borde väl fortfarande vara lugnt?

Sedan undrar jag hur man skickar in betygen. Liksom ska alla ligga i samma kuvert? Tack på förhand
Jag har gjort detta. Bara att lägga alla betygsdokument i samma kuvert, spelar ingen roll. Gymnasisterna som tar studenten nu borde väl gjort samma sak? Har väl inte fått sitt slutbetyg än, eller har jag fel?

Sen skriver du in det manuellt i datorn. Högsta betyget räknas för respektive kurs.
Du ser en lista med betyg "Slutbetyg" och en med "Kompletterade" (något annat namn, men samma princip).
Citera
2009-06-14, 10:47
Medlem
browneyes avatar
Citat:

Tänk på att kompletteringarna ska vara VHS tillhanda senast 18/6.
Så hade jag varit du hade jag sett till att få iväg dom ögonaböj.
Citera
2009-06-14, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ybx
Jag har gjort detta. Bara att lägga alla betygsdokument i samma kuvert, spelar ingen roll. Gymnasisterna som tar studenten nu borde väl gjort samma sak? Har väl inte fått sitt slutbetyg än, eller har jag fel?

Sen skriver du in det manuellt i datorn. Högsta betyget räknas för respektive kurs.
Du ser en lista med betyg "Slutbetyg" och en med "Kompletterade" (något annat namn, men samma princip).

Okej skönt o veta Men det där om att skriva in manuellt i datorn. Vart gör jag detta?
Citera
2009-06-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av browneye
Tänk på att kompletteringarna ska vara VHS tillhanda senast 18/6.
Så hade jag varit du hade jag sett till att få iväg dom ögonaböj.

Yes, jag får mina betyg imorgon då ska dom in direkt!
Citera
2009-06-14, 14:50
Medlem
Citat:
Okej skönt o veta Men det där om att skriva in manuellt i datorn. Vart gör jag detta?
Whops, skrev fel! Skyller på trötthet!

Menade att VHS skriver in betygen manuellt i datasystemet när du postat betygsdokumentet till dem! Hehe, stor skillnad.
Citera
2009-06-14, 19:14
Medlem
Censor Scipios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Före första urvalet. Säg juni ut så har du lite marginal.

Hur fungerar urvalet egentligen? På studera.nu står det bara att Urval 1 baseras på meriterna och urval 2 på hur folk har svarat.

Anta att jag blir reservplacerad på mitt förstahandsval efter urval 1. Anta att jag kommer in på mitt andra. Om jag då tackar ja till reservplatsen till förstahandsvalet i första urvalet, förloras min plats på andrahandsvalet?

Säg att jag inte skulle komma in på förstahandsvalet även på urval 2, betyder det att nejet till andrahandsvalet blivit oåterkalleligt, eller finns det en "säker plats" för mig där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in