2009-06-01, 15:15
Medlem
Har en fråga om prioriteringar, förbered er för ett flummigt stycke. Får också passa på att be om ursäkt om frågan ställts tidigare.

Har en person som valt en kurs i förstahand högre prioritet än en som valt samma kurs i andrahand? Alltså, om person A har sökt två kurser, men inte kommer in på sitt förstahandsval. Har han då lägre prio än person B som sökt person A's andrahandsval i förstahand. De två personerna har lika höga betyg.

Jag hoppas att det framgår vad jag menar. Inte för att det händer så ofta, men jag tänkte att det kunde vara bra att veta.

Har nämligen sökt samma kurs i Göteborg och i Linköping, med göteborg som förstahandsval. Men börjar nu få lite kalla fötter, i mina ögon är Göteborg en jättestor stad där jag kommer gå vilse.
Citera
2009-06-01, 15:56
Medlem
Jag ska i veckan hämta ut ett betyg från komvux som jag måste skicka in själv. Vad behöver jag egentligen göra med det? Ska jag ta en kopia när jag väl e där o be läraren o skriva på kopian?
Citera
2009-06-01, 15:59
Medlem
nandovikas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.S
Jag ska i veckan hämta ut ett betyg från komvux som jag måste skicka in själv. Vad behöver jag egentligen göra med det? Ska jag ta en kopia när jag väl e där o be läraren o skriva på kopian?

Nä, har för mig att det på studera.nu står att man ska skicka in vidimerade kopior, dvs en person (inte nödvändigtvis läraren) ska skriva på kopian att han/hon intygar att den är en exakt kopia av orginalet och att inget har ändrats.

I vissa fall krävs två personer.
Citera
2009-06-01, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nandovika
Nä, har för mig att det på studera.nu står att man ska skicka in vidimerade kopior, dvs en person (inte nödvändigtvis läraren) ska skriva på kopian att han/hon intygar att den är en exakt kopia av orginalet och att inget har ändrats.

I vissa fall krävs två personer.

Aha okej, så vem som helst (myndig person antar jag) kan skriva på? Har du länken till studera.nu där det står mer om det? Vet att jag har läst om det där förut också, men nu hittar jag bara följande

Citera
2009-06-01, 16:34
Medlem
nandovikas avatar
Citat:
Aha okej, så vem som helst (myndig person antar jag) kan skriva på? Har du länken till studera.nu där det står mer om det? Vet att jag har läst om det där förut också, men nu hittar jag bara följande

Alltså nu hittar jag det inte, har bestämt för mig att jag läste det i ansutning till min anmälan, dvs efter att jag loggat in.

Däremot vet jag av egen erfarehet att jag skickat in kopior som ej varit vidimerade och det har gått hur bra som helst. Vet inte om de kollar med skolan/komvux isåfall, men speciellt lång tid tog det dock inte.

Det borde mao inte vara något problem.
Citera
2009-06-01, 16:42
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doie
Har en person som valt en kurs i förstahand högre prioritet än en som valt samma kurs i andrahand? Alltså, om person A har sökt två kurser, men inte kommer in på sitt förstahandsval. Har han då lägre prio än person B som sökt person A's andrahandsval i förstahand. De två personerna har lika höga betyg.

Nej, prio-ordningen spelar ingen roll i det fallet.
Citera
2009-06-01, 16:45
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nandovika
Alltså nu hittar jag det inte, har bestämt för mig att jag läste det i ansutning till min anmälan, dvs efter att jag loggat in.

Däremot vet jag av egen erfarehet att jag skickat in kopior som ej varit vidimerade och det har gått hur bra som helst. Vet inte om de kollar med skolan/komvux isåfall, men speciellt lång tid tog det dock inte.

Det borde mao inte vara något problem.

Ja, kopior från KomVux skall vara vidimerade.
Det står av två personer på studera.nu, men de släpper igenom kopior som är vidimerade av en person.

Det är möjligt att icke vidimerade kopior registrerats tidigare, men varför chansa?
Citera
2009-06-01, 16:47
Medlem
Okej, tack för svaren. Men vem som helst kan alltså vidimera dom? Jag kan alltså be min pappa skriva på?
Citera
2009-06-01, 16:56
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Okej, tack för svaren. Men vem som helst kan alltså vidimera dom? Jag kan alltså be min pappa skriva på?

Det går alldeles utmärkt.
Citera
2009-06-01, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Ja, kopior från KomVux skall vara vidimerade.
Det står av två personer på studera.nu, men de släpper igenom kopior som är vidimerade av en person.

Det är möjligt att icke vidimerade kopior registrerats tidigare, men varför chansa?

Dom har ändrat det nu, nu är det en person som gäller vid vidimering.

https://www.studera.nu/studera/568.html
Citera
2009-06-01, 17:19
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Dom har ändrat det nu, nu är det en person som gäller vid vidimering.

https://www.studera.nu/studera/568.html

Ja men titta! Det var på tiden...

Tack för infon.
Citera
2009-06-01, 18:18
Medlem
r0g3rs avatar
har inte fått mitt betyg än så har inte kunnat skickat in dem till studera o det är den 1:a idag... gaaah :P
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in