2013-03-20, 22:20
Medlem
algore & Sapphirus

Aaah, I see!

Tackar!
Citera
2013-03-20, 22:41
Medlem
Jag menar verkligen inte att förolämpa någon, men det är förvånansvärt många som är i färd med att söka till högre utbildning som inte har en aning om hur något kring antagning egentligen fungerar. Är det inte något man kollar upp innan, så att säga?
Citera
2013-03-21, 08:00
Medlem
Raxxorzs avatar
Okej, nu är det såhär att jag har tänkt söka till lärare, med inriktning mot historia.
Kruxet är som så att jag vill gå i Kalmar, på Linné. Men dom har bara för gymnasieskolan, vilket inte är helt jag hade tänkt, då jag skulle hellre vilja bli lågstadielärare.
Sen finns det också Linköping, där dom har en utbildning som jag verkligen skulle vilja gå, och jag vet att jag kommer in på också (Inte helt hundra på Linné ännu).

Min fråga är nu, hur gör jag? Vilket ställe kan man lättast få tag i ett boende på?
Citera
2013-03-21, 09:34
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raxxorz
Okej, nu är det såhär att jag har tänkt söka till lärare, med inriktning mot historia.
Kruxet är som så att jag vill gå i Kalmar, på Linné. Men dom har bara för gymnasieskolan, vilket inte är helt jag hade tänkt, då jag skulle hellre vilja bli lågstadielärare.
Sen finns det också Linköping, där dom har en utbildning som jag verkligen skulle vilja gå, och jag vet att jag kommer in på också (Inte helt hundra på Linné ännu).

Min fråga är nu, hur gör jag? Vilket ställe kan man lättast få tag i ett boende på?

På LiU finns det väl ett program i Linköping och ett i Norrköping, så där har du väl vissa valmöjligheter. Det är inte så lätt att få tag på bostad i Linköping, men det är inte jättesvårt heller. Det löser sig. I Norrköping finns det en bostadsgaranti, jag är inte säker på hur bra den fungerar.
http://www.hyresbostader.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=3f8d162f-17b3-44bc-b7ac-4430719d5925
Citera
2013-03-21, 19:34
Medlem
Raxxorzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
På LiU finns det väl ett program i Linköping och ett i Norrköping, så där har du väl vissa valmöjligheter. Det är inte så lätt att få tag på bostad i Linköping, men det är inte jättesvårt heller. Det löser sig. I Norrköping finns det en bostadsgaranti, jag är inte säker på hur bra den fungerar.
http://www.hyresbostader.se/CM/Templates/Article/general.aspx?cmguid=3f8d162f-17b3-44bc-b7ac-4430719d5925
Har ställt mig i kö där samt hos Byggvesta. Men vad jag förstår får de som inte kommer därifrån förtur?
Citera
2013-03-21, 20:23
Medlem
Citat:
Har ställt mig i kö där samt hos Byggvesta. Men vad jag förstår får de som inte kommer därifrån förtur?

Det finns en tråd för studentbostäder i Linköping, så jag föreslår att du tar diskussionen vidare dit: https://www.flashback.org/t1538501
Citera
2013-03-23, 08:06
Medlem
Raxxorzs avatar
Såg att jag hade skrivit fel i mitt tidigare inlägg, givetvis är det HÖGstadiet inte lågstadiet
Citera
2013-03-23, 10:59
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Såg att jag hade skrivit fel i mitt tidigare inlägg, givetvis är det HÖGstadiet inte lågstadiet

Ah, då är det Linköping som gäller.
Citera
2013-03-23, 18:07
Medlem
Raxxorzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Ah, då är det Linköping som gäller.
Hade ju varit relativt konstigt om man vill bli lågstadielärare med inriktningen historia...
Citera
2013-03-24, 13:01
Medlem
Hur lång tid tar det innan betygen syns på meriter? Jag sökte förra lördagen (16/3) och det är bara mitt HP som syns..
Läste upp på komvux och fick slutbetyget nu i februari, och frågade om det bara var att söka sen, de verkade inte veta själva riktigt, sa något om att det BORDE ju ligga inne i betygsdatabasen lagom tills dess etc..
Citera
2013-04-06, 20:10
Medlem
Var kan man se fördelningen av de antagnas resultat? Ex: Av 60 antagna via HP-kvoten hade 6 personer 2,0, 7 personer 1,90, 7 personer 1,85, 10 personer 1,80, 6 personer 1,75, 14 personer 1,70, 10 personer 1,65 osv.
Citera
2013-04-06, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frydlyst
Hur lång tid tar det innan betygen syns på meriter? Jag sökte förra lördagen (16/3) och det är bara mitt HP som syns..
Läste upp på komvux och fick slutbetyget nu i februari, och frågade om det bara var att söka sen, de verkade inte veta själva riktigt, sa något om att det BORDE ju ligga inne i betygsdatabasen lagom tills dess etc..

Normalt sett måste du själv skicka in dina betyg om du läst på komvux.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in