2010-02-06, 23:01
Medlem
friendsforevers avatar
Hej!

Jag håller på att flytta till Linköping, och Jag har några funderingar kring den.

1. vilka Områden är bäst alltså lugn område
2.har nån av er läst i en av linköpingsfolkhögskolor? vilken då? och vilken tycker ni är bra?

vänliga hälsningar

---------------------------------------------------------------------

Det här är ett tillägg på det ursprungliga inlägget (2017-07-06)

Moderatormeddelande/FAQ (Del 1):

Kort information om Linköpings universitet

Vilka är Linköpings stadsdelar?

Vad är Linköpings bostadsförmedling?

Vilka hyresvärdar förmedlar bostäder via Linköpings bostadsförmedling?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-07-15 kl. 11:43.
Citera
2010-02-06, 23:01
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
FAQ Del 2

Hur kan studentkåren hjälpa till med bostäder i Linköping?

Vilka andra hyresvärdar finns i Linköping?

Vilka bostadssökarsidor finns det för Linköping?

Hur ser studentbostadsläget (kötid, tillgång på bostäder, m.m.) ut i Linköping?

/Mod.
Senast redigerad av FromAnotherPlace 2017-07-15 kl. 11:57.
Citera
2010-02-06, 23:20
Medlem
Valla folkhögskola ska vara bra. De flesta studenter bor i ryd som är ett segregerat område. Villa ryd, studentryd och blatteryd.
Områden att undvika: Skäggetorp, Ryd och Lambohov
Lägreklassområden som är ok: Berga, Johannelund, T1, Valla även om det finns finare delar i de här områdena oxå
Medelklassområden: Vidingsjö, Malmslätt, Ekholmen, Vimanshäll
Övreklassområden: Ramshäll, Hejdegården, Hjulsbro, Innerstaden

Vet inte om jag är helt nöjd med listan men en ungefärlig bild.
Citera
2010-02-06, 23:22
Medlem
Hoya84s avatar
Bott i Ryd i två år. Lugnt som helvete om man bortser från snöplogningen och nån gräsklippare då och då. Aldrig råkat ut för nån skit eller sett något trots att alla pratar illa om Ryd. Hejdegården är fin med men svårare med boende skulle jag tro.
Senast redigerad av Hoya84 2010-02-06 kl. 23:33.
Citera
2010-02-06, 23:30
Bannlyst
Skäggetorp bör du hålla dig borta från ivartfall som sagt. Är som att skrika om att bli berikad att flytta dit.
Citera
2010-02-06, 23:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoya84
Bott i Ryd i två år. Lugnt som helvete om man bortser från snöplogningen och nån gräsklippare då och då. Aldrig råkat ut för nån skit eller sett något trots att alla pratar illa om Ryd Hejdegården är fin med men svårare med boende skulle jag tro.

Jag vet Ryd är ju helt okej ändå. Alla områden i Linköping är ju i förhållandevis bra om man jämför med andra städer. Till och med Skäggetorp är relativt lugnt, det är ju bara husen som ser lite ruffiga ut.
Citera
2010-02-07, 00:42
Medlem
friendsforevers avatar
tack för hjälpen
Citera
2010-02-08, 09:20
Medlem
Fails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadar
Skäggetorp bör du hålla dig borta från ivartfall som sagt. Är som att skrika om att bli berikad att flytta dit.

Berikad blir man ju oavsett. Linköping är väldigt negertätt, inte lika illa som Stockholm, Göteborg och Malmö, men inte så långt ifrån heller. Graflunds del av Skäggetorp är ganska negerfri, mest småbarnsfamiljer och pensionärer som bor där. Finns dock en och annan somalierfamilj med 5+ ungar där. Men husen är ganska slitna (miljonprojekt) och är av dålig byggkvalitet. Detta gör dock att hyrorna är ganska OK.
Citera
2010-02-08, 10:27
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadar
Skäggetorp är ganska fridfullt område (vilket TS efterfrågade), tvärtemot vad många tror.

Min farsa har bott där en gång i tiden. Möjligen att några av grannarna förde lite oväsen under Ramadan, men det är ju bara en gång om året.
Citera
2010-02-08, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Skäggetorp är ganska fridfullt område (vilket TS efterfrågade), tvärtemot vad många tror.

Min farsa har bott där en gång i tiden. Möjligen att några av grannarna förde lite oväsen under Ramadan, men det är ju bara en gång om året.
Hahah oväsen under Ramadan låter det Frågan är hur länge sen det var din far bodde där.. Bor själv i Linköping och brukar ha det tvivelaktiga nöjet att passera där igenom ibland. Blir fan mörkrädd varje gång
Citera
2010-02-08, 21:40
Medlem
boba fetts avatar
Jag kan rekommendera Tannefors. Nära till stan, ont om blattar, lugnt och trevligt.
Citera
2010-03-10, 11:26
Medlem
har du mycket pengar kan jag rekommendera Hagaberg nära till polisen också

Annars Gottfridsberg, Vasastaden är bra områden.

Berga är väll somaliernas hemabyggd

ska du bo nära universitet är Valla bra.

tycker linköping har översvämmats med utbördingar på senare tid, man ser knappt en vit i city om dagarna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in