2012-07-11, 12:16
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossepersson
Någon som sparade ner pdf:en?

Man kan säga att det var en virtuell pdf-fil som vad kopplad till ens konto på antagning.se
Citera
2012-07-11, 12:36
Medlem
elmisss avatar
Jag sökte några program, men sen någon vecka efter sista anmälningsdag så la jag till några kurser till sen anmälan. Jag kollade den där länken som någon länka, antagningsbeskedet, och enligt det så hade jag inte kommit in på något av programmen, och inte heller på någon kurs.
Det var 0 antagna på kurserna faktiskt, stod som reserv 110 på ena och reserv 40 på de andra två.
Hur ska jag tolka det?
Citera
2012-07-11, 12:40
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmiss
Jag sökte några program, men sen någon vecka efter sista anmälningsdag så la jag till några kurser till sen anmälan. Jag kollade den där länken som någon länka, antagningsbeskedet, och enligt det så hade jag inte kommit in på något av programmen, och inte heller på någon kurs.
Det var 0 antagna på kurserna faktiskt, stod som reserv 110 på ena och reserv 40 på de andra två.
Hur ska jag tolka det?

Det skall tolkas som att det var 0 antagna i urvalsgruppen för sen anmälan, SA.
Därav att du var reserv 110 respektive 40 till 0 platser.
Citera
2012-07-11, 17:52
Medlem
Kul att jag hörde på radion att det hade läkt information på en flashback tråd. Synd att jag inte kunde surfa in och kolla mitt, får se imorgon klockan 13.
Citera
2012-07-11, 18:45
Medlem
dippsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanan
Kul att jag hörde på radion att det hade läkt information på en flashback tråd. Synd att jag inte kunde surfa in och kolla mitt, får se imorgon klockan 13.

Antagningsbesked till högskolor har läckt
Publicerat: kl 14:55 , Nyheter P4 Jämtland Kommentera

Massor av antagningsbesked till högskolan har läckt ut i förväg. Via en länk till sajten antagning.se har det gått att i förtid få reda på om man kommit in på den utbildning man har sökt.

- Igår kom det ut en Flashback-tråd där sökarna fick tips om att de kunde komma åt och se sitt antagningbesked på antagning.se, säger Åke Lernefalk som är pressansvarig på Verket för högskoleservice till P3 Nyheter.

Runt hundra personer har hunnit se sitt antagningsbesked innan inloggningen stängdes ned.

- Det är ett tekniskt fel. Det som vi har gjort är att sen igår ska den här informationen finnas tillgänglig för våra kunder - lärosätena, högskolor och universitet - som ska kunna gå in och kontrollera de preliminära uppgifterna.

Om man nu har gått in och tittat kan det vara så att uppgifterna inte stämmer eftersom att det bara är preliminära uppgifter som ligger ute nu.

- I morgon klockan 13 är hemlighetsmakeriet över. Då är resultatet klart.

Har det här hänt tidigare?
- Det ska ha hänt för några år sen. Det var före min tid, på den tiden vi hade antagningarna på

Verkar vara bäst att vänta till imorgon innan man hurrar, även fast det troligen säger detta för lugna ner misstaget?
Citera
2012-07-11, 18:49
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dippsi
Antagningsbesked till högskolor har läckt
Publicerat: kl 14:55 , Nyheter P4 Jämtland Kommentera

Massor av antagningsbesked till högskolan har läckt ut i förväg. Via en länk till sajten antagning.se har det gått att i förtid få reda på om man kommit in på den utbildning man har sökt.

- Igår kom det ut en Flashback-tråd där sökarna fick tips om att de kunde komma åt och se sitt antagningbesked på antagning.se, säger Åke Lernefalk som är pressansvarig på Verket för högskoleservice till P3 Nyheter.

Runt hundra personer har hunnit se sitt antagningsbesked innan inloggningen stängdes ned.

- Det är ett tekniskt fel. Det som vi har gjort är att sen igår ska den här informationen finnas tillgänglig för våra kunder - lärosätena, högskolor och universitet - som ska kunna gå in och kontrollera de preliminära uppgifterna.

Om man nu har gått in och tittat kan det vara så att uppgifterna inte stämmer eftersom att det bara är preliminära uppgifter som ligger ute nu.

- I morgon klockan 13 är hemlighetsmakeriet över. Då är resultatet klart.

Har det här hänt tidigare?
- Det ska ha hänt för några år sen. Det var före min tid, på den tiden vi hade antagningarna på

Verkar vara bäst att vänta till imorgon innan man hurrar, även fast det troligen säger detta för lugna ner misstaget?
Det skulle jag verkligen tro. För man måste ju anta att alla uträkningar måste vara klara två dagar innan de släpps? De kan ju inte visa att jag kommit in på den perfekta utbildningen och sen skita i det två dagar senare
Citera
2012-07-11, 19:00
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
De kan ju inte visa att jag kommit in på den perfekta utbildningen och sen skita i det två dagar senare
Om det vid kontrollerna har upptäckts att det gjorts ett misstag som medför att du missar den perfekta utbildningen kan det absolut bli så. Sannolikheten är dock försvinnande liten. Jag tror att i princip alla som redan sett att de är antagna sitter lugnt i båten
Citera
2012-07-11, 23:49
Medlem
Är Reserv i förstahandsvalet och antagen i andrahandsvalet.

Kan jag tacka JA till både reserv platsen i 1:a valet och JA till andrahandsvalet ?

Vill verkligen komma in på 1:a men vågar inte heller riskera att inte komma in någonstans alls?
Senast redigerad av king87 2012-07-11 kl. 23:52.
Citera
2012-07-12, 00:02
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av king87
Är Reserv i förstahandsvalet och antagen i andrahandsvalet.

Kan jag tacka JA till både reserv platsen i 1:a valet och JA till andrahandsvalet ?

Vill verkligen komma in på 1:a men vågar inte heller riskera att inte komma in någonstans alls?
Uppenbarligen. Annars skulle det inte finnas någon större poäng med att man både kan ställa sig som reserv, och tacka ja till #2. Folk har då stora problem med att läsa vad som står att finna på antagning.se som förklarar allting. Man måste verkligen babysitta vuxna människor....
Citera
2012-07-12, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Uppenbarligen. Annars skulle det inte finnas någon större poäng med att man både kan ställa sig som reserv, och tacka ja till #2. Folk har då stora problem med att läsa vad som står att finna på antagning.se som förklarar allting. Man måste verkligen babysitta vuxna människor....

Tack, skönt isf. Då kasnke man har större chans att komma in på förstahandsvalet i URVAL 2.

Sen ber jag om ursäkt att du får "babysitta", men så lätt är det faktist inte. Det är första gången man gör detta och det är djungel från att räkna ut betygsnittet, läsa av statistik, skicka betygen och alla dessa frågor ställda hittils. Samtidigt som man känner stress och inget får misstolkas då även de mest "uppenbara" tvekar man till. Kan lova dej att efter hela processen kommer jag nog kunna allt (om antagningen), då det praktiska sätter sig bättre än teoritiska.
Citera
2012-07-12, 00:22
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av king87
Tack, skönt isf. Då kasnke man har större chans att komma in på förstahandsvalet i URVAL 2.

Sen ber jag om ursäkt att du får "babysitta", men så lätt är det faktist inte. Det är första gången man gör detta och det är djungel från att räkna ut betygsnittet, läsa av statistik, skicka betygen och alla dessa frågor ställda hittils. Samtidigt som man känner stress och inget får misstolkas då även de mest "uppenbara" tvekar man till. Kan lova dej att efter hela processen kommer jag nog kunna allt (om antagningen), då det praktiska sätter sig bättre än teoritiska.
Det är inte svårt. När jag sökte in för första gången satte jag mig ned och läste all information som fanns att tillgå, studerade statistik från tidigare år etc. Gör man det så vet man hur det ligger till och man behöver inte ställa idiotfrågor som har blivit ställda hundratals gånger innan. Gör alla en tjänst och sök på forumet innan du skriver någonting.
Citera
2012-07-12, 00:25
Medlem
Ett ganska enkelt antagningstest till högskola/universitet är ju att klara av att hitta svaren på sådana basala frågor på egen hand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in