2011-12-30, 09:34
Medlem
Blev antagen till två kurser jag vill gå, varav den ena mer än den andra. Problemet(?) är dock att jag är satt som reserv på mitt första val (som egentligen är mitt andra val). Kommer jag nu in på det kommer mitt tredje val (som egentligen är mitt första ) att bli struket, tror jag, då jag i så fall kommer att överstiga 45 högskolepoäng. Vad som dock gör mig lite konfunderad är att jag redan blivit antagen till 75 högskolepoäng, kommer jag in på reservplatsen också kommer jag att ligger på 90 poäng. Någon som skulle kunna förklara för mig hur det funkar och om jag behöver oroa mig över att min tredje prioritering (som egentligen är mitt första val) kommer bli struket?

Hoppas någon förstår min beskrivning, har inte hunnit sova
Citera
2012-01-01, 23:07
Medlem
fritjofkonkass avatar
Vad fan är det för fel på http://jamforutbildning.studera.nu/? Söker information om utbildningen Civilingenjör i LantmäteriLunds universitet, men jag kan inte hitta den.
Behöver veta lite om datumen för antagning.

Likaså om man går in på antagning.se, behöver få tag på kurskoden för att kunna leta upp kursen. Denna förbannade kod går inte att hitta tack vare studera.nu´s efterblivenhet.

För övrigt går inte kurskoden att finna på lu.se heller. Hur fan ska jag bära mig år för att hitta rätt?
Citera
2012-01-15, 22:18
Medlem
Axells avatar
Hej!

Nu är det så att jag går ut gymnasiet i vår och vet redan nu vad jag vill. Helst av allt vill jag gå Lantmäteri i Lund men har inte sådär jättebra betyg men ett högskoleprov som är precis på gränsen till att komma in. Dock så har jag tänkt att välja Civilingenjör i kommunikation, transport och samhälle som andra val och det är i Linköping och där vet jag iallafall att jag kommer in.

Det jag då undrar om det finns någon möjlighet att byta typ efter en termin i Linköping om det är folk som har hoppat av på Lantmäteri och börja där sen och kanske komplettera några enstaka kurser?
Citera
2012-02-12, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axell
Hej!

Nu är det så att jag går ut gymnasiet i vår och vet redan nu vad jag vill. Helst av allt vill jag gå Lantmäteri i Lund men har inte sådär jättebra betyg men ett högskoleprov som är precis på gränsen till att komma in. Dock så har jag tänkt att välja Civilingenjör i kommunikation, transport och samhälle som andra val och det är i Linköping och där vet jag iallafall att jag kommer in.

Det jag då undrar om det finns någon möjlighet att byta typ efter en termin i Linköping om det är folk som har hoppat av på Lantmäteri och börja där sen och kanske komplettera några enstaka kurser?

Att börja på ett program i en annan stad är lönlöst om det inte är jämförbart. Du måste ha minst 15p matematik + 15 poäng övriga kurser. Dessutom går alla som vill byta program inom LTH före i kön.
Läs istället matematik separat och öva på högskoleprov för att söka till lant hösten ht2013. Varför gå direkt från gymnasium till en femårig högskoleutbildning?
För övrigt låter Civilingenjör i kommunikation, transport och samhälle mycket intressant!
Citera
2012-03-16, 08:02
Medlem
DemonDucks avatar
Väcker tråden till liv med en fråga.

Hur lång tid har man på sig att stryka sitt förstahandsalternativ till sommarkurs? Med resultatet att de lägre prioriterade kurserna hoppar upp ett snäpp alltså, annars hade det ju varit lugnt.
Citera
2012-03-16, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DemonDuck
Väcker tråden till liv med en fråga.

Hur lång tid har man på sig att stryka sitt förstahandsalternativ till sommarkurs? Med resultatet att de lägre prioriterade kurserna hoppar upp ett snäpp alltså, annars hade det ju varit lugnt.
Fram till runt 15/4 bör det vara lugnt.
Citera
2012-03-16, 13:00
Medlem
DemonDucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pezzen
Fram till runt 15/4 bör det vara lugnt.

Okej, tackar!
Citera
2012-03-17, 02:46
Medlem
shizzles avatar
Om man blivit antagen till ett program i Sverige och sedan valjer att bara inte dyka upp, vad hander da?
Senast redigerad av shizzle 2012-03-17 kl. 03:01.
Citera
2012-03-17, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shizzle
Om man blivit antagen till ett program i Sverige och sedan valjer att bara inte dyka upp, vad hander da?

Din plats går till någon med reservplats
Citera
2012-03-29, 17:28
Medlem
Jag har ett slutbetyg från gymnasiet som utfärdades före 2010. Vad jag kan se på studera.nu, antagning.se, vhs osv så är det som gäller att om man har ett slutbetyg, dvs att man ha fått betyg i 2500 poäng, som utfärdats före 2010 så måste man ha betyget lägst godkänt i kurser som motsvarar 90% av ett fullständigt program för att uppnå grundläggande behörighet. Problemet för mig är att jag hade IG i mer än 250 poäng och uppfyller därför inte de 90 procenten. Dock har jag pluggat in kurser på komvux så att jag nu har läst kurser som motsvarar 90%.

Frågan är bara om det duger. Jag kan inte hitta någon information som talar varken för eller emot att så kallade tilläggs- och utbyteskompletteringar tas med i beräkningen för grundläggande behörighet, och SYV(inkompetenta jävlar) har inte heller kunnat komma med något klart svar.

Är det någon här som vet vad det är som gäller? Om det är giltigt, hur redovisar man då det? Slutbetyget verkar ju inte att ändra på, och det enda sättet jag vet som man kan visa sina kompletteringar till slutbetyget på är genom ett samlat betygsdokument.

Tacksam för svar!

edit: vettefan om det här var rätt tråd att fråga i, men helt off-topic är det ju inte
Citera
2012-04-06, 14:01
Bannlyst
skillnad på antagna urval 1 och 2?

jag fattar verkligen inte vad som är skillnaden vill någon vara vänlig och förklara?
Citera
2012-04-06, 14:22
Medlem
Pangon90s avatar
Är det inte såhär att första urvalet är folk som blivit antagna om de vill. I det här skedet ska folk alltså "acceptera" sina olika utbildningar. Vissa gör inte det, andra väljer annan osv. det gör att urvalet ser annorlunda ut i 2an. Det är alltså urval två som blir den slutgiltiga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in