2010-08-10, 20:14
Medlem
Mr.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socrates
Nej, allt söks inte om per automatik.
Däremot får du upp alla utbildningar på din anmälan (även de du redan är antagen eller struken på) när du ska prioritera dina nya sökalternativ.

Tackar!
Citera
2010-08-14, 22:34
Medlem
Pffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wernblom88
Jag blev antagen till mitt andraval, som jag när jag tänkt efter egentligen vill ha som mitt första så jag blev nöjd. Jag blev då antagen som reserv på mitt första, tänkte inte så mycket på det och tackade ja till båda kurserna (då var det 50/50 om vilken jag ville gå). Men nu i andra utgallringen så fick jag mitt första val som jag inte vill gå längre och det jag kommit in på blev struket. Detta var så otroligt klantigt gjort. Gjorde en sen anmälan på den kurs jag kommit in på innan, måste jag skicka in papperna en gång till och tror ni man kan prata med skolan om man kan få komma in på den kurs jag var antagen på från början?

Min polare gjorde samma misstag och trodde sig kunna ordna detta med ett enkelt telefonsamtal, det kunde han inte. Han ville in på sitt tredjehandsval som han i första antagningen blivit antagen till men läste inte allt han godkände. Han och hans familj pratade om att stämma skolan och/eller VHS, de gav dock upp den tanken efter konsultation från en jurist.
Citera
2010-08-17, 04:54
Medlem
tjackalens avatar
om man inte har gymnasie betyg. Kan man endå göra högskole provet och komma in ? om inte vart ska man plugga då för att få studera på högskola?
Citera
2010-08-17, 06:04
Medlem
DylerTurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjackalen
om man inte har gymnasie betyg. Kan man endå göra högskole provet och komma in ? om inte vart ska man plugga då för att få studera på högskola?

För att besvara din första fråga så måste man ha en fullständig gymnasial utbildning med minst G i alla kurser, som ska motsvara idag 2500 poäng, för att högskoleprovet skall kunna tillgodoräknas.

Komvux!
Citera
2010-08-17, 17:40
Medlem
kortikoids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DylerTurden
För att besvara din första fråga så måste man ha en fullständig gymnasial utbildning med minst G i alla kurser, som ska motsvara idag 2500 poäng, för att högskoleprovet skall kunna tillgodoräknas.

Komvux!

Fel!
Man får ha IG i 250 av dessa 2500 poäng men man måste ha G i kärnämnena.
Citera
2010-08-18, 19:48
Medlem
Hej jag har en fråga och det finns säkert redan svar på den. Men wth jag frågar ändå. Nu i höst har jag börjat en utbildning som är totalt 180 hp på tre år. Kan jag söka in till en annan utbildning nästa höst som är 180 hp och läsa dessa två utbildningar paralellt eller måste jag då välja bort en av utbildningarna?
Citera
2010-08-18, 20:15
Medlem
Holmiz89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realwille
Hej jag har en fråga och det finns säkert redan svar på den. Men wth jag frågar ändå. Nu i höst har jag börjat en utbildning som är totalt 180 hp på tre år. Kan jag söka in till en annan utbildning nästa höst som är 180 hp och läsa dessa två utbildningar paralellt eller måste jag då välja bort en av utbildningarna?

Du måste välja ett av utbildningarna! 180 hp på tre år innebär att det är på heltid =) för varje termin läser man på heltid 30 hp, man får bara läsa högst 45 hp/termin. Hade du pluggat båda utbildningarna parallellt hade det varit 60 hp/termin, och det går då alltså inte.
Citera
2010-08-18, 20:16
Medlem
Kan man inte snacka med aktuellt uni. och försöka komma runt det där? Tyckte jag läste något om det..
Citera
2010-08-18, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Holmiz89
Du måste välja ett av utbildningarna! 180 hp på tre år innebär att det är på heltid =) för varje termin läser man på heltid 30 hp, man får bara läsa högst 45 hp/termin. Hade du pluggat båda utbildningarna parallellt hade det varit 60 hp/termin, och det går då alltså inte.

Men man hör ju om alla som tagit dubbelexamina, hur gjorde dem?
Citera
2010-08-18, 21:21
Medlem
Socratess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Holmiz89

Jodå, det kan gå fint.
Så länge program 1 inte har massa val inom program som sköts via studera.nu så går det.
Sen är det ju en annan sak att klara av att studera på 200%.
Citera
2010-08-18, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realwille
Men man hör ju om alla som tagit dubbelexamina, hur gjorde dem?
För att få en kandidatexamen måste du ha läst A-, B- och C-kursen inom ett ämne, dvs. 90 hp, och sedan 90 hp av andra ämnen. Läser du även A-, B- och C-kursen i det andra ämnet har du alltså en dubbel examen.

Exempel: Du läser Engelska A, B och C och sedan franska A, B och C, vilket gör att du får en kandidat i engelska och en kandidat i franska.
Citera
2010-08-19, 10:48
Medlem
Jag blev reserv #2 på mitt förstahandsval och blev antagen på mitt andrahandsval. Båda utbildningarna är på UU och jag undrar om jag ger upp min reservplats om jag börjar på mitt andrahandsval?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in